Vertikal loobning - hur slippa?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Vertikal loobning - hur slippa?

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-20 23:27

Jag får ett utstrålingningsmönster från mina högtalare som inte är homogent i vertikal led (inte i horzontell heller, men där är problemen mycket mindre). Det blir sektorer där utsläckningen är nästan total. Det här är runt delningsfrekvensen. Fenomenet är mig inte önskvärt, och jag tror mig veta vad det beror på. Lösningen borde då vara linjekälla eller en line array. Men då kommer problem 2: Om jag har två linjekällor bredvid varnadra, en 2-vägare, alltså, hur blir det då med den horizontella spridningen? Vrider jag helt enkelt problemet 90 grader?

Och vad händer om man trycker delningfrekvensen så lågt att avstånden mellan elementen är betydliget under våglängden?
T.ex. en lång banddiskant som delar lågt till en line array av 4-tums element som sitter "tillräckligt" nära.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-20 23:47

Ap-branta filter.

som i dessa högtalare tex:
http://www.josephaudio.com/product.rm33si.html
elliptiska filter på mellan 60 och 120dB/oktav utan större fasskift.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-21 08:23

Martin skrev:Ap-branta filter.

...blir inte bra. De ringer, visserligen blir summan av grenarna 1, men off-axis blir den det inte. Många glada digitalfiltertillverkare har fallit i den fällan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Vertikal loobning - hur slippa?

Inläggav Svante » 2004-09-21 08:24

Max_Headroom skrev: Vrider jag helt enkelt problemet 90 grader?

Ja. Vi hade en tråd om detta i våras har jag för mig. Det blir massor med knepigheter med linjekällor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-09-21 10:40

Max,

Du får inga verkliga spridningsproblem med två vertikala linjekällor sida vid sida om separationen dem emellan är 1/4 våglängd eller mindre (vilket i och för sig också gäller för mer punktkälleliknande strålare). Detta gäller både vertikalt och horisontellt. Saken är dock den att linjekällor måste frekvensgångskorrigeras med sådär 1-3 dB/oktav beroende på elementtyp.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-21 11:49

go coaxial!

eller tilta loben där den gör minst skada

eller helt enkelt öka avståndet mellan elementen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-21 12:00

Isidor: Jag får ta och undersöka det där med linjekällor närmare. Jag har sett intressanta DIY-banddiskanter som verkar kunna köras lågt i frekvens. Ett problem är ju bakåtutstrålningen, men den går nog att lösa.

celef: Öka avståndet går inte. Lådan är lagom hög för att elementen ska få plats... Men som det är nu så verkar looben vara riktad rakt fram, lite lite uppåt med två ganska smala "strålar" upp och ned. Jag skulle dock vilja ha ett mer homogent utsrålningsmönster. Som det verkar måste det till en lite annan lösning, med det får bli senare. Det låter ju trots allt rätt OK nu också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-21 12:35

Svante, de elliptiska filter som Joseph audio använder ringer inte särskillt mycket, ungerfär som vanliga högtalare. Kolla på sterophiles mätningar tex:
http://www.stereophile.com/loudspeakerr ... ndex7.html

visserligen blir summan av grenarna 1, men off-axis blir den det inte.
Påverkan mellan elementen blir mindre =mer smalbandig än med flackare filter.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-21 12:47

usch, sådant är inget kul, det är just lobproblemen som har gjort att jag lagt byggandet på hyllan, jag fick alltid jobbiga utsläckningar där jag inte ville ha dem

kom tom över en "lobformel" av xx - men inte ens med hjälp av den lyckades jag, högtalari är black magic

men helt klart ligger problemet allena i delningsfiltret
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-21 20:27

Nja, om jag nu, när jag har lite mer tid skulle beskriva vad jag menar med ringningar i branta filter.

I den digitala världen går det ju att göra "icke-kausala" filter iom att man kan "tjyvkika" på signalen som ska komma. Om man minns hur impulssvaret från ett idealt lågpassfilter ser ut, så är det ju en sinc (dvs sin(x)/x), den både ringer in och ringer ut (dvs det är ringningar både före och efter den starkaste puckeln i sincen. Lyssnar man på en sån hörs ringningen mycket tydligt. Nå, högpassdelen ska innehålla allt som lågpassdelen inte har, dvs en impuls minus lågpassdelen. Resultatet blir en uppochnervänd sinc, men en uppåtvänd impuls mitt i den starkaste puckeln på sincen. Summa av dessa två är förstås en impuls. Nu är det bara det att om det av någon anledning införs en fördröjning mellan HP- & LP-del, så kommer det att bli både in- och utringning på impulsen, och detta hörs mycket tydligt. Allt off-axisljud blir drabbat av detta. Det låter anka. Och detta är alltså det "ideala" filtret som man ofta strävar emot (ända tills man hört det). Det har ju noll fasvridning, är oändligt brant och impulssvaret är en perfekt impuls.

Bild

Detta var fällan som jag menade att glada digitalfiltertillverkare fallit i. Det betyder förstås inte att alla branta filter är såna, tvärt om.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-21 20:29

Bessel kopling av ellementen ska lösa problemet.
Här kan man läsa mer:
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... ry=4399328
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-09-22 20:48

Jag hittade en artikel om Snells högtalare. http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/556/
Let forever be

Återgå till Teknikforum