Batterieliminator

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
P5

Batterieliminator

Inläggav P5 » 2008-08-12 21:59

Hej!

Jag måste köpa en batterieliminator/nätadapter till ett av mina RIAA-steg (Dynavector P-75 MkII). Den vill ha 12V spänning och minst 500mA.

Har kollat runt lite och hittat lite olika typer:

* Icke stabiliserad
* Stabiliserade, switchad
* Stabiliserade, linjär

Vet inte om jag kategoriserar rätt nu. Någon får rätta mig vid behov. Att det skall vara en stabiliserad typ verkar det inte råda några tvivel om, men vad innebär egentligen att nätadaptern är switchad?

Finns där någon vänlig själ som kan tänka sig att reda ut begreppen åt mig så att jag slipper köpa fel?

MVH
Carl

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2008-08-12 22:11

En stabiliserad, linjär är väl lämpad för uppdraget.

Ett switchat nätaggregat använder en annan teknik än en konventionell transformator. Fördelarna blir lågt pris, låg vikt, hög energieffektivitet medan nackdelarna är att det finns viss risk störningar kommer igenom till apparaten som den driver.

En ickestabiliserad kommer att ha en utspänning som varierar med belastningen. Ej lämplig till detta RIAA.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-08-12 22:16

Stabiliserad och linjär alltså.

Någon som har ett tips på en fin nätadapter? Eller är det så att fabrikat och kvalitet på nätadaptern är av underordnad betydelse?

MVH
Carl
Senast redigerad av P5 2008-08-12 23:18, redigerad totalt 1 gång.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-12 22:36

Stopp ett tag!
Om man läser lite här http://www.dynavector.com/pdf/P75_hifip ... sue_30.pdf
så ser man att det redan finns ett switchat aggregat inbyggt!(något som jag aldrig skulle göra!)
Konstruktörerna menar tydligen att det därför ska duga med ett vanligt "wall-mart"...

Återgå till Teknikforum