Skada högtalare med 1,5V batteri

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Skada högtalare med 1,5V batteri

Inläggav nikstra » 2008-08-13 20:31

Man kan ju kolla polariteten på en högtalare (eller ett element) genom att ansluta ett 1,5V batteri och se om konen rör sig utåt eller inåt.
Hur är det, är det tillräckligt med effekt i ett AA-batteri för att skada högtalaren om man låter det vara inkopplat en längre tid?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Skada högtalare med 1,5V batteri

Inläggav PerStromgren » 2008-08-13 20:38

nikstra skrev:Man kan ju kolla polariteten på en högtalare (eller ett element) genom att ansluta ett 1,5V batteri och se om konen rör sig utåt eller inåt.
Hur är det, är det tillräckligt med effekt i ett AA-batteri för att skada högtalaren om man låter det vara inkopplat en längre tid?

Nej, troligen inte. Du lär inte bränna en talspole i alla fall:

P = U*U/Z = 2.25 / Z, Om Z = 8 ohm blir det en kvarts watt.

Jag vet inte vad ett diskantelement gillar DC dock, men det vet säkert någon annan. Att bara testa att lägga på DC 1.5V en halv sekund har då inte skadat de jag provat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-13 21:12

Jag brukar inte testa diskantelement med batteri, men använder 9V-batterier till basar. Har aldrig bränt nåt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2008-08-13 22:18

Diskanter är ofta lite svårt att se konutslaget på.

Jag började fundera på detta när jag kollade polariteten på surroundhögtalarna. Tänkte att även om det inte blir mycket effekt så kanske det är skadligt med DC eftersom talspolen inte rör sig och får kylning.
Skönt att det inte verkar vara någon fara i alla fall.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-13 22:56

9V till ett typiskt element (6ohm DCR) ger ca. 10W i värmeutveckling. Nenas problemas ett par sekunder med en bas.

Ett 1.5V batteri ger 375mW i ett typiskt 8ohms element med 6ohm DCR talspole.. klarar en diskant av utan problem.

Problemet är alltså inte värme vid de här nivåerna men möjligtvis (fast inte troligt) att man kan överskrida ett elements mekaniska slaglängd.

/Peter

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2008-08-13 23:21

Piotr skrev:9V till ett typiskt element (6ohm DCR) ger ca. 10W i värmeutveckling. Nenas problemas ett par sekunder med en bas.

Ett 1.5V batteri ger 375mW i ett typiskt 8ohms element med 6ohm DCR talspole.. klarar en diskant av utan problem.

Problemet är alltså inte värme vid de här nivåerna men möjligtvis (fast inte troligt) att man kan överskrida ett elements mekaniska slaglängd.

/Peter

Att elementen klarar några sekunder har praktiska prov visat :wink:

Vad skulle hända om man anslutit batteriet (med krokodilklämmor eller något) och telefonen ringer. Man svarar i telefon och glömmer batteriet inkopplat. Då finns det alltså en risk att det brinner om det är ett 9V-batteri. Eller kan det vara så att ett batteri har för liten kapacitet så att det laddas ur innan det ställt till något?

Nåja, det här börjar kännas lite tillspetsat. Jag får väl testa om jag kommer över någon högtalare/element som ska kasseras. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-13 23:26

Det är skoj när det ryker om grejorna! :D

/Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-13 23:40

Hmm är det inte större risk att _batteriet_ blir väldigt varmt och kan skada den som mekar? :)

Sen ska man nog undvika stålull i kretsen :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-14 00:13

nikstra skrev:Diskanter är ofta lite svårt att se konutslaget på.

Ja, det trodde jag också, men det går faktiskt. Inte om det sitter ett deningsfilter inkopplat dock, det tar ju bort DC-delen av "signalen".

Ska vi räkna lite hur mycket en dome rör sig?

Ta en typisk diskant, den har ett Cms på kanske 0,05 mm/N. En kraftfaktor på 2 N/A. Om man kör 1 A genom talspolen blir kraften 2 N och förflyttningen 2*0,05=0,1 mm. Svårt men inte omöjligt att se. Kanske.

Jag provade just med en diskant med de parametrarna och ett 9V-batteri. Strömmen blev ungefär 0,9 A och den brann inte upp. Alls. Rörelsen var klart synlig. Det är lite konfunderande, dock, för rörelsen verkade mycket större än 0,1 mm, snarare 1 mm. Det skulle kunna vara så att majoriteten av Cms kommer från luftfjädringen bakom domen och att den inte är helt tät. Tittar man på domen så liksom hoppar den inte ut, utan den "segar" sig till slutläget på nån halvsekund eller så.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-14 00:44

vad händer om man råkar vända på polariteten så att diskanten går inåt istället, kan det hända att någon känslig membrandel tar i polstycket eller något
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-14 09:52

Aldrig haft problem med det.

Använder metoden för att testa polariteten där delningsfiltret är externt så jag slipper öppna lådan.

Undrar lite varför Svante drar på med ett 9V batteri på basen, när man får så fint utslag redan vid 1,5V att man inte behöver mer kräm..

Återgå till Teknikforum