Hej!
Mitt RIAA-steg som är ett Clearaudio Basic Symmetry är enligt instruktionsboken känsligt för hur stickproppen sitter monterad i vägguttaget. Enligt Clearaudio skall man se till att RIAA-stegets fas kopplas till fasen i vägguttaget.
Jag har även sett att det finns produkter - ganska dyra naturligtvis - för att fasbestämma apparater (själva vägguttaget är ju inte så svårt att fasbestämma).
I vilket fall hävdar Clearaudio att det skall göra skillnad på ljudkvaliteten om fasen är rätt eller fel. "Om du inte har tillgång till mätutrustning kan du prova dig fram - du hör skillnaden" heter det enligt instruktionsboken. Själv hör jag ingen skillnad och förstår väl inte heller riktigt varför det skulle göra skillnad. Men jag är ingen elektroingenjör och har inga djupa kunskaper i detta ämne.
Har detta någon betydelse egentligen? Går det är höra eller mäta upp skillnader mellan rätt och fel fas och under vilka förutsättningar gäller isåfall detta? Om det nu gör skillnad, finns det något sätt att fasbestämma en apparat utan ett sådant speciellt verktyg (vilket jag misstänker inte är alltför avancerat uppbyggt)?
MVH
Carl