Rätt fas

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
P5

Rätt fas

Inläggav P5 » 2008-08-11 22:34

Hej!

Mitt RIAA-steg som är ett Clearaudio Basic Symmetry är enligt instruktionsboken känsligt för hur stickproppen sitter monterad i vägguttaget. Enligt Clearaudio skall man se till att RIAA-stegets fas kopplas till fasen i vägguttaget.

Jag har även sett att det finns produkter - ganska dyra naturligtvis - för att fasbestämma apparater (själva vägguttaget är ju inte så svårt att fasbestämma).

I vilket fall hävdar Clearaudio att det skall göra skillnad på ljudkvaliteten om fasen är rätt eller fel. "Om du inte har tillgång till mätutrustning kan du prova dig fram - du hör skillnaden" heter det enligt instruktionsboken. Själv hör jag ingen skillnad och förstår väl inte heller riktigt varför det skulle göra skillnad. Men jag är ingen elektroingenjör och har inga djupa kunskaper i detta ämne.

Har detta någon betydelse egentligen? Går det är höra eller mäta upp skillnader mellan rätt och fel fas och under vilka förutsättningar gäller isåfall detta? Om det nu gör skillnad, finns det något sätt att fasbestämma en apparat utan ett sådant speciellt verktyg (vilket jag misstänker inte är alltför avancerat uppbyggt)?

MVH
Carl

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-11 22:44

Mm, det här har diskuterats i några andra trådar. Det finns några skäl till att proppvändning skulle kunna påverka störnivån i förstärkaren, men jag menar att effekterna av det bör vara försumbara om inte förstärkaren är felkonstruerad. Det går ganska lätt lite hifisnobberi i såna här saker; det är liksom lite fint att höra saker som är på gränsen till det hörbara.

Jag tror din reaktion är sund, att det inte finns någon hörbar skillnad och är lite förvånad att de skriver en sån sak i instruktionsboken.

...och om du inte hör någon skillnad så spelar det ju ingen roll, eller hur? ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-08-11 23:14

En av anledningarna till att jag frågar är att det inte alltid är lätt att höra skillnader när man är ute efter att höra dem. Det är betydligt lättare att efter några timmars lyssnande få en aha-upplevelse när man kommer till ett musikstycke och hör något som man inte hört förut. Jag tror dock inte att "rätt" fas i detta fall skulle kunna ge mig en sådan upplevelse. Det finns så mycket annat i min anläggning som utgör en svagare länk, t.ex. själva rummet (svår nöt att kläcka när man bor i en etta på 40 kvm) och 8 väsande diskanter på mina Carlsson-högtalare.

Jag har väldigt svårt för mirakel, men känner väl ändå att om något kan vara bättre eller sämre inom det icke hörbara spektrat så vill jag att det skall vara bättre. Många ohörbara bäckar små kanske ger en hörbar skillnad till slut?

Men för nyfikenhets skull: Finns det någon sätt att kolla fasen hos själva apparaten utan att köpa en HiFi-mätleksak? Om det nu finns något enkelt sätt kan jag ju lika gärna sysselsätta mig med att vända propparna rätt, även om jag inte riktigt tror på effekterna av det. Och om det nu inte finns något bra sätt så låter jag det hela bero. :)

MVH
Carl
Senast redigerad av P5 2008-08-11 23:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-08-11 23:14

Det beror väl på vilka andra apparater som är inkopplade. Om apparaterna är väl konstruerade så bör fasvändning spela minimal roll.

Om man nu ändå vill följa manualen på denna punkt så har jag för mig att man kan mäta DC-spänningen i apparatens chassi när man provar att vända pluggen i väggen för att se vilket håll som ger minst spänning (brukar anses ge bäst ljud).
Annars kan man väl öppna lådan och titta vad som anses vara fas invändigt (t.ex. troligt att strömbrytare bara bryter "fasen") och mäta vilken det blir på kontakten som man sticker in i väggen och märka kontakten.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-08-11 23:21

silvervarg skrev:Om man nu ändå vill följa manualen på denna punkt så har jag för mig att man kan mäta DC-spänningen i apparatens chassi när man provar att vända pluggen i väggen för att se vilket håll som ger minst spänning (brukar anses ge bäst ljud).

Hur menar du att jag skall mäta DC-spänningen i chassit?

MVH
Carl

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-12 00:21

Normalt kan man mäta upp en skillnad i störnivå i en apparat beroende på hur man vänder stickproppen, i en normalt välkonstruerad nätdel är denna nivå klart under hörbar nivå.

Det som brukar vara den största enskilda delen är den kapacitiva kopplingen mot jord i transformatorns primärlindning. Vill man nå optimalt resultat med flera apparater i en kedja bör alla nätdelar vara kopplade på samma sätt, annars spelar det inte så stor roll hur man kopplar. Normalt har du betydligt större koppling mot jord via Y-kondensatorerna i nätfiltret som alla apparater bör ha.

Nu är det inte så lätt att kolla vilken del av nätkontakten som har störst koppling mot jord med enkla medel, men en smidig lösning är att titta på transformatorn om man visuellt kan avgöra vilken anslutning som är första lagret och därmed närmast jord / kärnan. Men på många transformatorer är det inte möjligt att se lindningarna på.

Jag tycker att du kan strunta i att mäta, testa enkelt om du anser dig höra någon skillnad och lita på det du hör. Är det ingen skillnad så kan du fritt välja hur du ansluter din förstärkare
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-08-12 12:03

En spänningsdetektor kanske kan fixa saken..
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19637372

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-08-12 21:54

Tack för många bra svar. Får se om man orkar gå vidare med detta (troligtvis inte)... ;)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-14 00:50

jag har läst någonstans att man kan känna på apparatens hölje om man har rättvänd kontakt, om man mjukt och försiktigt smeker med förslagsvis handen på apparatens hölje så ska man kunna känna små "spänningar" eller "magnetism" med felvänd kontakt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-14 01:08

celef skrev:jag har läst någonstans att man kan känna på apparatens hölje om man har rättvänd kontakt, om man mjukt och försiktigt smeker med förslagsvis handen på apparatens hölje så ska man kunna känna små "spänningar" eller "magnetism" med felvänd kontakt

Brukar funka i många fall. Skulle dock snarare säga att det känns mera strävt.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-08-15 11:31

P5 skrev:
silvervarg skrev:Om man nu ändå vill följa manualen på denna punkt så har jag för mig att man kan mäta DC-spänningen i apparatens chassi när man provar att vända pluggen i väggen för att se vilket håll som ger minst spänning (brukar anses ge bäst ljud).

Hur menar du att jag skall mäta DC-spänningen i chassit?

MVH
Carl

Man mäter inte DC i chassiet får vi hoppas. Om inte chassiet är jordad kan man mäta AC mellan chassie och tex signaljord för att konsatera vilket stickproppsläge som renderar minst koppling av fasen till chassie.

Å andra sidan bör en adekvat apparat inte uppvisa någon prestandaförändring efter rotation av stickproppen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Återgå till Teknikforum