Den optimala absorbenten?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Den optimala absorbenten?

Inläggav Svante » 2004-09-20 23:00

Jo, fler funderingar.

Absorbenter placeras ju ofta i hörn, om man vill ta kål på rumsmoder. Nu är mitt vardagsrum sånt att en av ingångarna finns i hörnet, jag har alltså en öppning mot hallen i ett hörn av rummet. Den går inte att stänga, det finns ingen dörr.

Först tyckte jag att det borde vara dumt ur akustisk synvinkel, men efter att ha funderat över resonemanget med absorbtionsyta som ett "öppet fönster" slår det mig att hallen och resten av huset kanske är en alldeles ypperlig absorbent, som tar ner Q-värdena på mina rumsresonanser. Vad tros?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-09-20 23:19

Förutsatt att det anslutande utrymmet inte är ett skyddsrum 8) så har du mycket riktigt en utmärkt "absorbent" här. Ett par extra kvadratmeter ekvivalent absorptionsarea är inte illa, men i praktiken skall det till betydligt mer för att göra verklig skillnad, vilket du säkerligen redan känner till (störst påverkan får man för ultralåga frekvenser, under 10 Hz, men det känner du säkert också till).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-20 23:51

Det är ju inget ljud som reflekteras där (iaf inte på ett bra tag) så då borde det väl funka bra som absorbent jämfört med väggen som annars skulle vart.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-21 00:02

Inte bra, fördröjd efterklang från hallen...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-21 00:17

Är den inte mycket lägre i nivå då och ganska absorberad/diffuserad i andra rummet innan den kommer tillbaks?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-21 02:15

Kan man inte få en massa problem med ekon som studsat runt en bra stund innan dom kommer tillbaks?
Detta är väll mest ett problem om lysningrummet i övrigt är väldämpat.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-21 08:28

markih skrev:Inte bra, fördröjd efterklang från hallen...

Du har inte sett vår hall... 4 barn vars kläder klär väggarna och ryggsäckar som täcker varje möbelyta... Ibland är det bra med barn. :lol: Skämt åsido, jag tror att hallen är rätt dämpad, men förstår vad du menar. Har svårt att kolla hur mycket det gör eftersom jag inte har nån dörr att stänga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-09-21 10:30

Som jag var inne på tidigare måste det anslutande utrymmet vara mycket lågdämpat för att problem skall uppstå ("skyddsrum"). Detta är sällan fallet och man kan därför mellan tummen och pekfingret utgå från att den energi som slipper ut ur rummet kan räknas som förlorad.

Vill man vara noga kan man mäta eller räkna ut det anslutande rummets ekvivalenta absorptionsarea och jämföra denna med kopplingsarean mellan rummen för att få ett mått på den faktiska absorptionsarea man vinner.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-21 11:44

jag tror ljudbilden blir skev, ta upp ett hål även i andra hörnet

den klassika absorbenten är väl annars en välfylld garderob. vid finlyssning låter man garderobsdörrna stå på vid gavel - vid sällskap förblir dörrna stängda
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-21 12:34

celef skrev:jag tror ljudbilden blir skev, ta upp ett hål även i andra hörnet

:lol: :lol: Det blir så kallt på vintern då...

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-09-23 21:07

Man brukar ju prata om LEDE (live end, dead end) där rummet bakom och runt högtalarna skall vara "dead" och rummet runt och bakom lyssningspositionen skall vara "live". Det enklaste sättet att uppnå en "dead end" är att ha basabsorbenter i alla hörnen i rummet (vid låga frekvenser gör det ingen skillnad om rummet dämpas även i bakre delen) samt att ha absorbenter som dämpar alla tidiga reflektioner ifrån högtalarna. Det brukar behövas plattor på sidoväggarna samt i taket, eventuellt också mitt emellan högtalarna på väggen bakom högtalarna. I bakre delen av rummet bör man bara spräcka upp ljudet vilket lämpligen görs med diffusorer i form av bokhyllor eller liknande.

Även om ljudet skulle komma tillbaka in igen från din hall så skulle tidsfördröjningen göra att dess negativa inverkan reduceras till brus och därmed så passar öppningen bra i en "live end".
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-23 21:28

jag håller som bäst på att ställa in rörskålar i varje hörn (golv-tak) samt vid midpunkt längs väggarna (golv-tak), mellan rörstackarna har jag lagerhyllor, jag hoppas detta slutligen kommer ge ett gott resultat. dock har jag ej funnit några lämpliga mattor (har iofs bara letat på ikea och bauhaus :roll: ) är det ngn som har ex på mattor med goa dämpande egenskaper men ändå är billiga, tyvärr verkar mattor tas betalt efter tjocklek :cry:
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-24 10:09

Pabo skrev:Man brukar ju prata om LEDE (live end, dead end) där rummet bakom och runt högtalarna skall vara "dead" och rummet runt och bakom lyssningspositionen skall vara "live". Det enklaste sättet att uppnå en "dead end" är att ha basabsorbenter i alla hörnen i rummet (vid låga frekvenser gör det ingen skillnad om rummet dämpas även i bakre delen) samt att ha absorbenter som dämpar alla tidiga reflektioner ifrån högtalarna.

Det är ur effektivitetssynpunkt inte lämpligt att ha djupbasabsorbenter på väggen närmast högtalaren. Dessa kan med fördel placeras bakom lyssnaren.

När man dämpar rum som man har för avsikt att leva i bör man tänka på att det är ganska obehagligt att umgås i ett rum som är heltdämpat. I termer av Live End-Dead End bör man nog tänka på "Live End" som "ett utrymme som är behagligt både att vistas i och lyssna på musik".

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Den optimala absorbenten?

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-09-24 11:03

Om du mäter efterklangstiden så kan du få s.k. bruten efterklangstidskurva. Det indikerar efterklang från angränsande rum med öppningar mellan. (det vet du ju redan, jag har för mig att det ingår i ELAK-kursen)

Själv har jag en avlång hall som är som två mindre rum kan man säga som är normalmöblerade. Även om det inte uppenbart ekar från dess utrymmen så kan man tydligt höra skillnaden genom att stänga dörren. Då slipper man sent anländande ljud som "varit ute och vänt" i hallen.

Om du mäter frekvensgången i basregistret så ska det till mycket stora öppningar för att märka av skillnad i det hörbara basregistret. Som Isidor skriver så blir det oftast bara något i 10 - 15 området (helmholtzresonans). Hemma har jag en mindre topp ca 2 dB @ 13 Hz har jag för mig som försvinner om man stänger dörren. Jag har hittills inte lyckats höra skillnad i det avseendet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Teknikforum