5.1-material med 7.1-receiver?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
niklas

5.1-material med 7.1-receiver?

Inläggav niklas » 2008-08-17 13:11

Jag har en Pioneer VSX-1015 och har kopplat in surroundhögtalarna som 2+1+1+2. Har lite problem med uppspelning av 5.1-material.

Defaultinställningen på min receiver var att simulera fram den bakre kanalen. Det vill jag inte, jag vill ha samma ljud i de bakersta högtalarna som i sidohögtalarna. Ändrade defaultinställningen till att inte simulera, varpå det inte kom något ljud alls i de bakersta högtalarna.

Det finns en knapp som det står "THX" på. När man trycker på den vid uppspelning av 5.1-material står det "THX SELECT2" på receivern och det verkar som att det blir samma ljud i de bakersta som i sidokanalerna. Tyvärr verkar den göra nån mer processning av ljudet, vilket jag inte är intresserad av. Informationen på THX hemsida gav mig ingenting.

Resultatet har blivit att jag kör med enbart sidokanalerna vid 5.1 material. Lite trist att ha två ytterligare högtalare som inte används...

Det är möjligt att inte min Pioneer kan det jag vill att den ska göra. Hur är det med ex. Denon?

Hur gör ni andra vid uppspelning av 5.1-material?

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2008-08-17 15:28

Du kan inte koppla in de på samma terminaler som de andra högtalarna? (förmodligen inte pga impedans)

Om du drar ut en signal från pre-out utgångarna på stärkaren till ett separat steg som driver de extra bakkanalerna?

Provat alla olika ljudinställningar?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-08-17 17:41

Hej Syntesis!
Syntesis skrev:Du kan inte koppla in de på samma terminaler som de andra högtalarna? (förmodligen inte pga impedans)

Det kan jag ju göra, men då försvinner hela idén med att ha en 7.1 receiver eftersom jag då aldrig kan spela 7.1 (6.1)-material. Allt blir 5.1 liksom och det är ju lite trist.
Syntesis skrev:Om du drar ut en signal från pre-out utgångarna på stärkaren till ett separat steg som driver de extra bakkanalerna?

Problemet uppstår ju innan pre-out, dvs i dsp'n. Huruvida högtalarna drivs av en annan förstärkare eller inte spelar ingen roll. Eller missuppfattade jag dig?
Syntesis skrev:Provat alla olika ljudinställningar?

Ja, jag tror det. Som jag skrev ovan så funkar ev. THX-läget, men det råder stor förvirring (i mitt huvud) över vad det läget egentligen gör med signalen.

Det bästa kanske trots allt är att låta de bakersta kanalerna matriseras med Pro Logic IIx?

Är fortfarande nyfiken på hur t.ex. alla Denon 2105/2106/2307 (etc)-ägare går till väga. Måste ju finnas massor av er här på faktiskt. Upp med näven o erkänn nu! :wink:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-08-18 16:09

Jag frågade samma sak förut och då fick jag reda på att Denon 2105 som default skickar samma signal till surround och surround-back utgångarna. Eftersom jag inte har fler surroundhögtalare än två så har jag inte testat om det stämmer än. :) Någon mer borde dock veta!
tips: googla ! Nån borde veta "där ute" också.
Senast redigerad av Pinnick 2008-08-19 14:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-08-18 18:47

Pinnick skrev:tips: googla ! Nån borde veta "där ute" också.

Mjo, det tycker jag också. De flesta verkar inte bry sig om såna här saker. Antar att de bara kopplar in vad de har och tänker inte mer på det, vilket jag kanske inte heller borde göra... :roll:

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-08-18 23:11

Klart att du skall bry dig om att det blir rätt. Självklart vill man att det skall fungera precis som du beskriver.
Just pga sånt här strul tror jag att de flesta normala användare nöjer sig med 5.1 system och struntar i 7.1. Det i sin tur gör att 7.1 troligen inte kommer att slå igenom på bred front under överskådlig tid. Så länge 7.1 inte slagit igenom ordentligt så kommer mycket begränsat med arbete läggas på att få till bra ljud i de bakersta kanalerna.
Det är ju ingen poäng om ljudet i dessa kanaler inte är bättre på filmen är det blir om förstärkaren ljuger ihop dem via någon listig algoritm i DSP:n.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: 5.1-material med 7.1-receiver?

Inläggav Kalejdokom » 2008-08-20 08:38

niklas skrev:Defaultinställningen på min receiver var att simulera fram den bakre kanalen. Det vill jag inte, jag vill ha samma ljud i de bakersta högtalarna som i sidohögtalarna.

Varför vill du inte nyttja bakhögtalarna till att återge ljudet från bakkanalerna? De flesta nyare filmer har ju en matrix-kodad bakkanal med information som höjer lyssningskvalitén avsevärt vid filmtittande. Jag har Denon 3802 där jag kan välja hur avkodningen skall ske. Finns det ingen matrix-kanal så återges surroundkanalerna i både surround- och bakhögtalarna.

Antalet filmer med "äkta" 6.1/7.1 (DD-EX ellere dts-ES) är väl rätt begränsat, finns t.ex. på Sagan om ringen, Star Wars, Die another day, Toy Story 2 m.fl. Någon som kanske vet någon webbsida med info om vilka DVD som har EX-ljud?

Edit: Matrix-kanal är inget som receivern hittar på själv. Det är ju en information som faktiskt finns på skivan, men som receivern avkodar för att återge i bakhögtalarna.

Användarvisningsbild
niklas

Re: 5.1-material med 7.1-receiver?

Inläggav niklas » 2008-08-20 11:15

Kalejdokom skrev:
niklas skrev:Defaultinställningen på min receiver var att simulera fram den bakre kanalen. Det vill jag inte, jag vill ha samma ljud i de bakersta högtalarna som i sidohögtalarna.

Varför vill du inte nyttja bakhögtalarna till att återge ljudet från bakkanalerna?

Det är ju just det jag vill. Jag vill att ljud ska komma från samtliga bakhögtalare. Vid avspelning av 5.1-material vill jag ha respektive sidokanals ljud i respektive bakersta högtalare. Dvs SBL = SL och SBR = SR.

Kalejdokom skrev:De flesta nyare filmer har ju en matrix-kodad bakkanal med information som höjer lyssningskvalitén avsevärt vid filmtittande. Jag har Denon 3802 där jag kan välja hur avkodningen skall ske. Finns det ingen matrix-kanal så återges surroundkanalerna i både surround- och bakhögtalarna.

Antalet filmer med "äkta" 6.1/7.1 (DD-EX ellere dts-ES) är väl rätt begränsat, finns t.ex. på Sagan om ringen, Star Wars, Die another day, Toy Story 2 m.fl. Någon som kanske vet någon webbsida med info om vilka DVD som har EX-ljud?

Edit: Matrix-kanal är inget som receivern hittar på själv. Det är ju en information som faktiskt finns på skivan, men som receivern avkodar för att återge i bakhögtalarna.

Såhär står det i manualen:
You can have the receiver automatically use 6.1 or 7.1
decoding for 6.1 encoded sources (for example, Dolby
Digital EX or DTS-ES), or you can choose to always use
6.1 or 7.1 decoding (for example, with 5.1 encoded
material). With 5.1 encoded sources, a surround back
channel will be generated
, but the material may sound
better in the 5.1 format for which it was originally
encoded (in which case, you can simply switch the
Extended mode off).

Det låter ju onekligen som att den hittar på den kanalen själv... :wink: