Min tvååriga brorson har precis varit på besök och med sin klåfingrighet har han tryckt in faspluggen på min ena högtalare, en Ino piP. Kan jag trycka tillbaka den på något sätt utan att skada själva pluggen eller elementet?
Man kan suga ut den genom att hålla ett rör mot och suga genom, typ röret från en toarulle eller liknande. Det är kanske enklast.
Det kan gå att peta ut mittpluppen bakifrån, genom ventilationshålet i magneten, men använd inget vasst föremål. Prova med huvudet på en strumpsticka eller nåt liknande.
Inte första gången den här frågan kommer upp. Sök lite så hittar du svar.
Men för att denna tråd inte ska vara en irriterande tråd nästa gång någon söker på det här så säger jag:
Det är ingen fasplugg, det är en dammkåpa.
Försök dra ut den med tejp eller sug från en dammsugare, eller dylikt.
Ett varningens ord där, var försiktig. Använd en mindre slang än dammsugarslangen eller använd mer kontrollerat sug, tex lungorna.
Då vet jag varför jag inte hittade några bra trådar när jag sökte på fasplugg.
Nu har jag tryckt tillbaka dammkåpan och det syns inga direkta märken som tur är. Jag löste det med en dammsugare, satte den på dess lägsta effekt, öppnade "sugspjället" samt satte en toarulle mellan dammsugaren och dammkåpan, jag höll emot med fingrarna så att inte elementet skulle slå i botten. Angående mindre diameter än den som är på dammsugarslangen, antar jag är för att fogen som håller fast dammkåpan på elementet kan försvagas eller gå sönder om hela dammkåpan täcks av röret, gjorde iofs inte detta nu.
tvett skrev:Försök dra ut den med tejp eller sug från en dammsugare, eller dylikt. Ett varningens ord där, var försiktig.
Apropå tejp, det kan användas för att få ut även mindre "skrynklor" och små bucklor som kan vara svåra att få ut med luft. Har faktiskt räddat en diskantdome med den tekniken, fast det är jäkligt pilligt och kräver rätt tejp/häfta och exakt applicering.