Min mätbox för högtalare.
Jag har under en längre tid haft anledning att sammarbeta med olika datorers ljudkort och varit i kontakt med folk som haft problem med klippning. Själv har jag aldrig upplevt detta som något problem. Lite ändring på ett motståndsvärde och det var löst.
Nu har jag flyttat ut min egen mätutrustning till ett rum i Garaget. Mätrummet är alltså numera garaget.
Den dator jag använder där reagerar inte på samma sätt som den jag har inne. Dvs jag har fått samma problem som några andra haft med sina datorers ljudkort med min eller andras mätbox.
Problemet är att förut har jag aldrig lyckats att få ljudkortet att klippa under normala signalnivåer. Men datorn i garaget klipper signalen oavsett nivå jag matar in i den när jag använder micken.
Vid kalibrering då signalen går från ljudkortet genom mätboxens slutsteg genom en dämpsat på 82k och 10k ohm och sedan in i ljudkortet klipper inte ljudkortet när jag dragit ner ingående signalreglering en aning i datorns mjukvara. Fungerar kanon.
Men när jag mäter med mätmick och mikrofonförstärkare klipper ljudkortet. Jag har en pott på 10kohm som nivån från mikrofonförstärkaren dras ner med. Den sitter mellan mikrofonförstärkare och ljudkort. Det hjälper inte hur lite signal jag än lägger på så klipper ljudkortet.
Jag kan ställa in Speaker Workshop så att man ser en sinuskurva i realtid. När nivån skruvas upp skall man se en fin sinuskurva och när man nått gränsen för vad ljudkortet klarar börjar sinuskurvan mer och mer se ut som en fyrkant, ljudkortet klipper.
Med mikrofonen börjar kurvan, knappt synlig, som en fyrkant redan från början för att fortsätta att se ut så oavsett hur mycket signal jag lägger på. Det enda som händer är att kurvans nivå ökar med bibehållen fyrkant.
Samma problem har en del av de som byggt mätboxar också upplevt (inte bara min konstruktion, alla mätboxar på marknaden är snarlika med i stort sett samma dämpsatser mm).
Min fråga till ljudkortskunniga på området är om denna skillnad kan bero på att ingångsimpedansen kanske inte är samma för båda datorernas ljudkort?
Man kanske skall använda en pott på 100kohm i stället så att det blir liktydigt med dämpsatsen vid kalibrering?
Annat?
I skrivande stund har jag inte testat med olika dämpsatser. Jag brukar lösa liknade problem med att just ändra på dämpsaten. Men i detta fall verkar det som om jag hamnar för lågt i nivå med en dämpsats som löser problemet i och med att den klipper redan vid minsta signalnivå.
Någon som har en enkel lösning?