Ljudkortet "klipper"!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Linnar

Ljudkortet "klipper"!

Inläggav Linnar » 2008-08-19 13:17

Min mätbox för högtalare.

Jag har under en längre tid haft anledning att sammarbeta med olika datorers ljudkort och varit i kontakt med folk som haft problem med klippning. Själv har jag aldrig upplevt detta som något problem. Lite ändring på ett motståndsvärde och det var löst.

Nu har jag flyttat ut min egen mätutrustning till ett rum i Garaget. Mätrummet är alltså numera garaget.

Den dator jag använder där reagerar inte på samma sätt som den jag har inne. Dvs jag har fått samma problem som några andra haft med sina datorers ljudkort med min eller andras mätbox.

Problemet är att förut har jag aldrig lyckats att få ljudkortet att klippa under normala signalnivåer. Men datorn i garaget klipper signalen oavsett nivå jag matar in i den när jag använder micken.

Vid kalibrering då signalen går från ljudkortet genom mätboxens slutsteg genom en dämpsat på 82k och 10k ohm och sedan in i ljudkortet klipper inte ljudkortet när jag dragit ner ingående signalreglering en aning i datorns mjukvara. Fungerar kanon.

Men när jag mäter med mätmick och mikrofonförstärkare klipper ljudkortet. Jag har en pott på 10kohm som nivån från mikrofonförstärkaren dras ner med. Den sitter mellan mikrofonförstärkare och ljudkort. Det hjälper inte hur lite signal jag än lägger på så klipper ljudkortet.

Jag kan ställa in Speaker Workshop så att man ser en sinuskurva i realtid. När nivån skruvas upp skall man se en fin sinuskurva och när man nått gränsen för vad ljudkortet klarar börjar sinuskurvan mer och mer se ut som en fyrkant, ljudkortet klipper.
Med mikrofonen börjar kurvan, knappt synlig, som en fyrkant redan från början för att fortsätta att se ut så oavsett hur mycket signal jag lägger på. Det enda som händer är att kurvans nivå ökar med bibehållen fyrkant.

Samma problem har en del av de som byggt mätboxar också upplevt (inte bara min konstruktion, alla mätboxar på marknaden är snarlika med i stort sett samma dämpsatser mm).

Min fråga till ljudkortskunniga på området är om denna skillnad kan bero på att ingångsimpedansen kanske inte är samma för båda datorernas ljudkort?

Man kanske skall använda en pott på 100kohm i stället så att det blir liktydigt med dämpsatsen vid kalibrering?

Annat?

I skrivande stund har jag inte testat med olika dämpsatser. Jag brukar lösa liknade problem med att just ändra på dämpsaten. Men i detta fall verkar det som om jag hamnar för lågt i nivå med en dämpsats som löser problemet i och med att den klipper redan vid minsta signalnivå.

Någon som har en enkel lösning?

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-08-19 22:48

Har nu varit ute och mätt i flera timmar.

Jag kan bara konstartera att ljudkortet som sitter i datorn i garaget inte går att mäta med! Ena kanalen överstyr alldeles för lätt.
Det hjälper inte heller med att ändra på dämpsatsen. Jag dämpade så mycket att mätnivår blev aldeles för låg för att mäta med innan klippningen slutade.

Här får ett hembesök host traktens datorhandlare göras...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-19 23:11

Vad är det för färg på jacket som du använder? Blått eller rosa?

(Frågan är egentligen om det är en mikrofoningång eller en linjeingång.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-08-20 07:01

Svante skrev:Vad är det för färg på jacket som du använder? Blått eller rosa?

(Frågan är egentligen om det är en mikrofoningång eller en linjeingång.)

Det är en linjeingång.
Mätro skall alltid använda linje in för mätning. Det går att mäta med mikrofoningången men då får man inte mikrofonförstärkaren kalibrerad genom mjukvaran.

Jag upptäckte att jag hade ett ljudkort hemma. Det är ett avancerat sådan, några år på nacken men antagligen en värsting på sin td. Den har SoundBlaster16-teknik så det räcker med Windows drivrutiner. Man skall undvika bling-bling när man mäter. Detta kort har en volymratt baktil. Antingen har den en inbyggd förstärkare till högtalarna eller så är det till mikrofonen. Finns ingen manual till den. Alla in-ut-gångar är svarta på denna så den måste vara från mitten 90-tal.

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-08-21 07:16

En beskrivning av en helt vanlig kväll för en datorpulare:

Jaha, så var det nygamla kortet monterat och klart. bara att starta datorn och så fixar sig resten själv.

...end stund senare...

Nähä, det fixade sig inte själv.
Då får jag söka manuellt efter hårdvara.

...en stund senare...

Hittar inte funktionen där man söker hårdvara. Kan konstatera att WinNT4.0 inte har en "hitta hårdvara"-funktion.
Ja,ja, då får väl jag installera drivrutinerna och så får de leta upp kortet.

...en stund senare...

Nähä, drivrutinerna hittade inte heller kortet.

Nu har det gått 4 timmar av min dyra mättid och ännu fungerar det
inte som det skall.

Kan bara konstatera att WinNT4.0 inte är något vidare att manipulera med.

Antingen får jag skaffa "nytt" operativsystem som kan jobba i 766mhz eller så får jag försöka med USB-ljudkort...nä,nä det går ju inte WinNT4.0 stödjer ju inte USB....

"Mycket skrik för lite ull sade bonden när han klippte grisen" kan man säga nu när kvällen är till ända och natten börjar glida in i ögonen.

OK, var kan jag hitta ett OS som stödjer USB som orkar dra runt i 766mhz?

Skall kolla på jobbet...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-21 08:09

:lol: :lol: :lol:

Den flitige PC-byggaren .....

XP brukar gå bra, jag kör flera ~5-800MHz datorer med XP och även Win2k. En nackdel kan var att det är USB1 om moderkortet är för gammalt, men jag har satt i lösa USB2 i några här, det fungerar. Kostar nästan ingenting ..... om man nu alls får tag i dom. Jula hade senast.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-08-21 09:20

phon:

Jasså det går att köra XP på så lite resurser!

Min hemadator är på 1,7Ghz och jag tycker det känns som sirap.

Jag har dock hittat en trolig lösning med NT4.0.
Problemets kärna är att kortplatsen är av typen ISA.
WinNT4.0 har inte den funktionen aktiverad vid vanlig installatin. Man måste surfa ut på skivan för NT och leta upp den fillen. När den hittas skall man dubbelklicka och ISA-platsen kommer att hittas drivrutiner installeras och jag svävar upp i det blå..

Fungerar inte detta så installerar jag XP och kör med USB. Har hitta några ställen som säljer USB-2.

Tack för tipset phon!!

rotel2

Inläggav rotel2 » 2008-08-21 11:06

Hej linnar

Vad blev det för ljudkort tillslut?
Har provat med ett par olika kort, bla ett dyrare SB men även det klippte vid lägre volymer.
Det kort som har pallt mest ljudvolym är kortet som är inbyggt på mitt moderkort. Det kanske dock är sämre på andra punkter?

/johan

---vet du vart man kan få tag i en kalibrerad w61a mik? :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-21 11:42

Linnar skrev:
Min hemadator är på 1,7Ghz och jag tycker det känns som sirap.

Stäng av indexeringen.

1,7 GHz !!!! Vilken rejser ....... 8O

Jag kör överklockat 550MHz ..... :lol: :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-21 12:41

W2K skulle jAg välja, men XP borde inte ha några problem alls!

mike34

Inläggav mike34 » 2008-08-21 19:03

Garaget och kanske jordat uttag helt plötsligt. det är inte några extra signaler med i systemet nu ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-21 19:06

phon skrev:Stäng av indexeringen.

Var?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-08-21 19:30

Svante skrev:
phon skrev:Stäng av indexeringen.

Var?

Där!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-21 20:42

Här?

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-21 22:01

Nere till vänster i egenskaper för C:\

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-08-21 23:14

Indexeringen har jag stängt plus en del andra saker.

rotel2:
På tal om ljudkort som klipper så kan jag säga att 3 av mina föregående datorer klarade att mäta utan att klippa och de var alla moderkorts-ljudkort. Den jag jobbar med nu ute i garaget och som klipper har också inbyggt ljudkort. Jag tror att de flesta ljudkort är bra men att någon enstaka har för låg strömförsörjning. Klippning beror på att förstärkaren försöker att gå över spänningskällans spänning. Elektroniken svarar med att klippa av allt över ingåend spänning, alltså förstärkaren klipper.

Det finns några listor ute på internet där man satt upp de ljudkort som klarar av att mäta.

Hur har det gått med min mätdator i garaget?
Jo, jag har nu genomfört den manöver som Microsoft's support menar att man skall göra. Det fungerade inte ändå!
Jag installerade ett program som listar alla kortplatser. Isa-platsen var med där. Alltså ser datorn att platsen finns men den ser inte att det sitter ett ljudkort där. Det lutar åt att ljudkortet helt enkelt är trasigt.

Nu avslutar jag jobbet med den datorn. Åtminstone med det os'et i den. Det som kommer härnäst är en annan dator som är på ingående. Även den med inbyggt ljudkort.

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-08-23 00:17

Jaha, så har man då burit hem en dator från jobbet som kallades för elektronikskrot.
Den har XP med licens och allt. Problement var att den var låst med lösenord. Vad förvånad man blir över hur lätt det är att gå förbi lösneordet. Det tog 5 min så var det klart.

Det visade sig att skrotet var en förkädd racer. Den är på hela 2,5 ghz.
Ljudkortet är ett "on board" kort och heter "SoundMax Digital Audio".

När jag testade maxnivå så klarde den Speaker Workshop's hägsta nivå. dvs över 32k medan den föregående klippte redan vid strax över 0.

Jag gjorde några mätningar och allt ser fint ut. Jag mätte ljudkortet och det visade sig att den går från 5 hz till 20khz inom 1db. Under 5hz aviker den inom 5db.

När jag mätt några timmar för att testa ljudkortet hängde sig Speaker Workshop. Det gick inte stänga av signalgeneratorn den brusade på i all välmåga. Jag var tvungen att gå in i Aktivitetshanteraren för att kunna stänga ner programmet.

Tyvärr hände något då för efter det så så kan man inte se sinuskurvan vare på utgående eller ingående signal. Men det går att mäta som vanligt. Det kan vara någon komponent som inte stängde ner sig när jag stängde programmet. Jag har varit med om det för ett par år sedan. Minns inte hur jag fick det att fungera den gången. Men denna gång och fortfarnade efter ett par timmar var problemet kvar. Får kolla det i morgon när jag är varm, mätt, och pigg viket är motsatsen till när jag var ute och lekte med elektronikskrotet.

Vad lär man sig av detta?

Jo, att de olika ljudkorten kan skilja sig duktigt mycket åt i egenskaper och att man blir stel i fingrarna länge efter att man frusit därute i värmen några timmar...

Återgå till Teknikforum