av PeterAkemark » 2008-08-28 00:07
Nu har jag mätt upp ett (1) element, hade inte fler, ännu.
Philips AD 7065/W8
Fs: 41 Hz
Mms: 12 gr
Cms: 1,2557 mm/N
Vas: 20 liter
Sd: 105 cm^2
Re 6,82 ohm
Qms: 4,2
Qes: 0,323
Qts: 0,3
Det tog rätt många mätningar innan resultatet så att säga hängde ihop. Det som spökade var Sd. Jag gjorde som föreslagits på olika håll, och mätte diametern till mitten av konens upphängning vilket renderade i ett Sd om ca 128 cm^2. Detta renderade i ett Vas omkring 37 liter vilket inte verkade vara rätt när jag senare mätte mot en bestämd lådvolym. Efter lite funderande och mätande enligt metoder som jag använde på 70-talet så kunde konstateras att Sd hade en genomsnittlig area om ca 105 cm^2. Alltså väsentligt mindre än de vanligen antagna 130 cm^2. Detta gjorde att Vas blev ca 20 liter vilket gav lite mer sammanhängande resultat. Diametern för 105 cm^2 är 115 mm vilket är 12-13 mm mindre än den först antagna diametern. Diametern motsvarar faktisk bara pappkonen utan någon del av gummikanten.
Vad jag också observerade var att Sd varierade beroende på utstyrningen av elementet vilket innebär att, för detta element, så gäller en avstämning (alignment) endast för en viss given utstyrning eftersom att Vas och några andra parametrar kommer att variera med konutslaget.
Kan konstatera att gamla metoder fortfarande har en viss giltighet och ger bättre resultat än med mätningar med hjälp av extra vikter. (Min vikt var för övrigt en ring av ett aluminiumrör 25,56 gr)
Le hade en fasnolla vid 270 Hz ca och hade ökat till ca 20 ohm vid 2000 Hz men jag lyckades inte få impedanskurvan att stämma i Basta! i alla fall ( trots manipulering av Le och Le loss)
Har sett att många 6,5" element har ett angivet Sd som är omkring 130 cm^2. Det finns kanske anledning att misstro detta och andra parametrar som är beroende av Sd.