Vi kan i vissa fall koppla dessa fakta till observationer; vass diskant, sackig bas vid högre effektuttag och sluddrigt ljud överhuvudtaget.
Att anse att en viss kabel, eller viss kontakt eller ratt av viss metall ger hörbara skillnader har nog mer med att "tro" eller "anse" att göra. Att diskutera sådant är lika meningslöst som att diskutera huruvida ett korstecken ska göras från höger till vänster eller från vänster till höger. Där kan man ju som "hängiven" ha så mycket distans att man säger "jag uppfattar/tycker/tror ...." och som "icke-troende" ha så mcyket distans att man säger "jag tror/tycker/uppfattar inte ... och dessutom har jag inte funnit bevis/fakta/undersökningar som visar ...".
Din kabelfråga, Eriken, kan man ju behandla utifrån ett faktaperspektiv, så tillvida att man börjar "spekulera vetenskapligt" eller försöker hitta paralleller. Och du som arbetar med högspända metallsnören tvärs över vårt stora land kanske är rätt man att forska och se OM det finns undersökningar som visar OM och/eller VAD det händer med kablar efter 2000 timmar med 50Hz och massa Ampere genom sig.
Sedan kan man ju rikta pilöen mot de mest rabiata icke-troende och undra hur det kommer sig att många av dem fyr-flätar EKK-kabel om det inte skiljer mellan kablar, och varför de inte köper ON-OFFs 5 mm2 högtalarkabel för 7 kr/m ....