Kan brus vara positivt för hörselintrycket?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Kan brus vara positivt för hörselintrycket?

Inläggav paa » 2008-08-28 17:20

En fråga från en annan tråd, men som jag tycker kan förtjäna en egen plats:

Kan det vara så att svagt, men i stort sett omärkligt brus av lämpligt slag blandat med musiken, skulle kunna vara positivt för något i hörselns bearbetning av ljudintrycken?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-28 18:34

varför skulle det vara på det viset?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-28 18:44

Vet inte om det skulle vara hjälpligt för hörseln men det skulle kanske bidra på något annat sätt. Jag har haft funderingar att testa detta mha två identiska (men okorrelerade) bruskällor där man mixar in den ena som mono (samma signal i båda kanalerna) samt den andra i motfas i de båda kanalerna. Sedan applicerar man en omvänd riaa-korrektion för att få ner de högfrekventa produkterna och upp de lågfrekventa. Då bör det motsvara bruset som finns på vinyl och ge en lagom konstgjord artificiell rumslig känsla.

Men hur ska man orka testa allting. :roll:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-28 18:59

Absolut. Kolla in the evens - on the face off it

Det finns ett litet klip på länken nedan

http://www.dischord.com/release/150/s-t-54

Bruset ger en känsla av både rum men även en refferens till den övriga musikens styrka. Lite svårt att förklara men jag gillar det.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-28 19:08

När CD:n började slå igenom lånade jag ihop ett gäng plattor för att spela in dem på min rullbandare (som man gjorde dåförtiden i förmp3isk tid).

Förbluffad konstaterade jag att jag föredrog bandet. Kan man få ett brusavstånd på kanske -60dB på 38cm/s?

Nu kanske man inte ska dra för stora slutsatser av detta då CD inte lät särskilt bra då. Många tyckte det lät vasst, hårt och lite aggressivt. Nä, jag vet att det är samma standard som idag. Men jag tror att tekniker i både inspelningsledet och avspelningsledet lärt sig hantera mediet så att det faktiskt låter bättre idag (ja, bortsett från vansinnes-komprimering, då).

/Jocke

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-28 19:30

När man lyssnade på kassettband kändes det ofta som om bandbruset försatte mig i nåt lags "lyssnarmode", med förväntningar, spänning osv.

Utan brus tycker jag att musiken kan komma för abrupt, och som petwaa sa så känns det som en slags referens. Nästan som en slags musik i sig :)

Eller att det på nåt sätt motsvarar publiksorlet på konsert, det hade varit läskigt om det varit dödstyst(!) då :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Kan brus vara positivt för hörselintrycket?

Inläggav Svante » 2008-08-28 19:42

paa skrev:Kan det vara så att svagt, men i stort sett omärkligt brus av lämpligt slag blandat med musiken, skulle kunna vara positivt för något i hörselns bearbetning av ljudintrycken?

Nja inte för hörselns bearbetning, kanske, men jag kommer ju att tänka på ditherbrus.

I telefoni lägger man ofta till "comfort noise" för att indikera att linjen är öppen. Blir det helt tyst tror folk att förbinelsen är borta.

Se där, två svar som du inte ville ha :lol: .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-28 19:47

vänta nu, varför skulle en ren signal i verkliga livet låta riktigare återgivet med ett brus pålagt Bild

kanske kan man införa känsla med brus, men det är en annan sak Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-28 20:06

Starkt brus har en förmåga att sysselsätta hjärnan så mycket att den glömmer bort att behandla mer harmoniska ljud. I spionfilmer sätter alltid den hemlige agenten på duschen för att den lede fi:s agenter inte ska uppfatta vad han säger när han ringer hemliga telefonsamtal.
Spontant, om detta stämmer, skulle ju en låg brusnivå kunna "maskera" fel i musik, där med fel avses distortion och felsjungningar (Bice Girls ...).

Ed - lusterat jite skrevfilningar.
Senast redigerad av soundbrigade 2008-08-28 22:40, redigerad totalt 1 gång.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-28 20:13

Jocke skrev:När CD:n började slå igenom lånade jag ihop ett gäng plattor för att spela in dem på min rullbandare (som man gjorde dåförtiden i förmp3isk tid).

Förbluffad konstaterade jag att jag föredrog bandet. Kan man få ett brusavstånd på kanske -60dB på 38cm/s?

Nu kanske man inte ska dra för stora slutsatser av detta då CD inte lät särskilt bra då. Många tyckte det lät vasst, hårt och lite aggressivt. Nä, jag vet att det är samma standard som idag. Men jag tror att tekniker i både inspelningsledet och avspelningsledet lärt sig hantera mediet så att det faktiskt låter bättre idag (ja, bortsett från vansinnes-komprimering, då).

/Jocke

Var det inte Gert Palmkrantz som kopierade sina digitala inspelningar till analogt band innan mastring? Linn-folket gick ju att lura genom att spela över vinylen till CD... När bakgrundsstörningarna fanns på båda medierna var det inte längre lika lätt att peka ut vinylen som vinnare hela tiden...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-28 21:45

soundbrigade skrev:Starkt brus har en förmåga att sysselsätta hjärnan så mycket att det glömmer bort att behandla mer harmoniska ljud. I spionfilmer sätter alltid den hemlige agenten på duschen för att den lede fi:s agenter ska uppfatta vad han säger när han ringer hemliga telefonsamtal.
Spontant, om detta stämmer, skulle ju en låg brusnivå kunna "maskera" fel i musik, där med fel avses distortion och felsjungningar (Bice Girls ...).

ja nu snackar vi brusnivå :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-28 22:34

Hela portisheads andra platta fick mastras för vinyl pressas, bandas och sedan samplas innan bandet var nöjda. Så visst kan nog vissa typer av brus ibland upplevas behagligt. Jag tycker att reggae utan brus och vinylknaster känns som något som är sprunget ur mammons tempel. Transistorgitarrförstärkare och gitarrer med brusfria mickar har jag upplevt som en styggelse av samma anledningsom telefonbruset, man har ingen aning om vad som komma skall. Men de kanske är mer subtilt brus som tråden handlar om.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-28 23:31

Kanske ligger nått i det? Hur stort signal/brus-avstånd har verkligheten? Inte är det någonsin helt tyst!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-28 23:33

Annars tror jag aldrig att vanligt additivt brus är bra. Det bara pyser ju. Som en colaburk som aldrig blir färdigöppen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-29 07:08

Genom att addera brus med en kontrollerad energifördelning kan jag tänka mig att det kan finnas möjlighet att "maska" delar vi inte vill höra.

Nu är det inte helt enkelt att hantera hjärnans sätt att tolka brus i signalvägen, många anser t.ex. att hjärnan kan tränas att filtrera brus. (som sändaramatör så vet jag att jag behöver t.ex. inte höra en telegrafiton för att kunna tolka morsesignaler, det räcker att enerifördelningen ändras i takt med teknen för att jag skall höra och kunna tolka koden).

Det finns en del forskning om brus, och det borde gå att få en lista på de delar om brus som kan beteknas som "sanning".

Personligen kan jag ofta "tänka bort" brus som bara finns i "tysta partier", men finner modulationsbrus väldigt irriterande. Även då det kan vara "naturligt" som t.ex. inspelningar med hesa orgelpipor.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-29 09:11

Jag tänker på en låt med tysta partier, "Seele brennt" med Neubauten, som jag hittils bara hört på lite knastrig vinyl. Om jag skulle höra den på cd skulle jag nog sakna det jag vant mig vid att höra.

Eftersom tystnaden är viktig som musikaliskt element i den låten så skulle jag t.o.m kunna tänka mig att det är en fördel med lite svagt brus, eller ännu hellre ett specifikt knaster som man känner igen, det kanske kan förstärka känslan av tystnaden som del av musiken.

Men, då har jag inte hör den helt brus/knasterfri, jag kan ha helt fel - att låten blir bättre om tystnaden är helt dödstyst. Första intrycket gäller kanske.

Nåt som inte har så mycket med hörselintryck utan mer med lyssningsintryck att göra kanske.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-29 09:38

peetwa skrev:Men de kanske är mer subtilt brus som tråden handlar om.

Ja, jag menar brus som är bara precis så mycket att det nästan inte hörs. Om hörseln skulle ha nytta av någon form av ditherbrus? Och hur skulle det vara utformat i så fall? Det finns ju ingen absolut referensnivå när det gäller uppspelning av musik, och därför kan det ju vara svårt att sätta lämplig nivå.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-29 09:40

Svante skrev:Annars tror jag aldrig att vanligt additivt brus är bra. Det bara pyser ju. Som en colaburk som aldrig blir färdigöppen.

Men du har ju ingen aning, du bara tycker ju en massa! :)
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-08-29 10:38

De gånger jag varit utsatt, i positiv bemärkelse, för havsbrus så har jag upplevt att när jag sedan kommer in i ett rum så uppstår en "tryckande" känsla i huvudet för ett tag. Kanske inte så positivt men så är det för mig. Men havsbrus, vet inte vilken fördelning ett sådant brus kan ha, anses ju som mycket vilsamt och eftertraktat.

Bara som ett inlägg kanske nästan OT

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-29 16:48

ja så kanske det är, många upplever ett obehag att vistas i ett helt tysta rum, ett svagt sus eller brus skulle ju då kanske många uppfatta som positivt, själv finner jag bara välbefinnande i absolut tysta rum

en del kanske t o m skulle uppfatta inspelningar med pålagt bakgrundsprat som väldigt välbefinnande
Bikinitider

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2008-08-29 17:12

Det finns en artikel i en gammal Molt som tar upp just detta!

Författaren är en kändis här på forumet. :wink:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-29 22:09

LarsR skrev:Det finns en artikel i en gammal Molt som tar upp just detta!

Författaren är en kändis här på forumet. :wink:

Menar du ditherbrus, då? Vilket nummer?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-30 03:05

Tror han menar om ett numret som Ingvar tar upp olika fel vid vinylavspelning som kan upplevas som olika "förbättringar".
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-30 03:30

Ett bra exempel på att det går att tänka bort brus är väl flygledar-pilot konversation. För en utomstående så är det nästan ohörbart vad dom säger medans dom själva i princip aldrig behöver fråga om. Dock repeterar dom ju det dom har hört men det blir ju rätt direkt i regel.
Skivspelar brus går ju att leva med medans minsta antydning av brum ger gåshud.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-08-30 08:31

Harryup skrev:Ett bra exempel på att det går att tänka bort brus är väl flygledar-pilot konversation. För en utomstående så är det nästan ohörbart vad dom säger medans dom själva i princip aldrig behöver fråga om. Dock repeterar dom ju det dom har hört men det blir ju rätt direkt i regel.

En till anledning är att man oftast kör med standardiserade fraser just för att det skall bli lättare att förstå (det är mycket värre att höra vad någon säger som använder egna utryck/meningar)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-30 09:07

norman skrev:
Harryup skrev:Ett bra exempel på att det går att tänka bort brus är väl flygledar-pilot konversation. För en utomstående så är det nästan ohörbart vad dom säger medans dom själva i princip aldrig behöver fråga om. Dock repeterar dom ju det dom har hört men det blir ju rätt direkt i regel.

En till anledning är att man oftast kör med standardiserade fraser just för att det skall bli lättare att förstå (det är mycket värre att höra vad någon säger som använder egna utryck/meningar)

Jag ser en parallell där till taligenkänningssystem. Har man en begränsad vokabulär så kan det fungera ganska bra, men om man får prata helt fritt så är det mycket svårare för datorn att tolka det rätt.

Återgå till Teknikforum