Moderator: Redaktörer
paa skrev:Kan det vara så att svagt, men i stort sett omärkligt brus av lämpligt slag blandat med musiken, skulle kunna vara positivt för något i hörselns bearbetning av ljudintrycken?
Jocke skrev:När CD:n började slå igenom lånade jag ihop ett gäng plattor för att spela in dem på min rullbandare (som man gjorde dåförtiden i förmp3isk tid).
Förbluffad konstaterade jag att jag föredrog bandet. Kan man få ett brusavstånd på kanske -60dB på 38cm/s?
Nu kanske man inte ska dra för stora slutsatser av detta då CD inte lät särskilt bra då. Många tyckte det lät vasst, hårt och lite aggressivt. Nä, jag vet att det är samma standard som idag. Men jag tror att tekniker i både inspelningsledet och avspelningsledet lärt sig hantera mediet så att det faktiskt låter bättre idag (ja, bortsett från vansinnes-komprimering, då).
/Jocke
soundbrigade skrev:Starkt brus har en förmåga att sysselsätta hjärnan så mycket att det glömmer bort att behandla mer harmoniska ljud. I spionfilmer sätter alltid den hemlige agenten på duschen för att den lede fi:s agenter ska uppfatta vad han säger när han ringer hemliga telefonsamtal.
Spontant, om detta stämmer, skulle ju en låg brusnivå kunna "maskera" fel i musik, där med fel avses distortion och felsjungningar (Bice Girls ...).
peetwa skrev:Men de kanske är mer subtilt brus som tråden handlar om.
Svante skrev:Annars tror jag aldrig att vanligt additivt brus är bra. Det bara pyser ju. Som en colaburk som aldrig blir färdigöppen.
LarsR skrev:Det finns en artikel i en gammal Molt som tar upp just detta!
Författaren är en kändis här på forumet.
Harryup skrev:Ett bra exempel på att det går att tänka bort brus är väl flygledar-pilot konversation. För en utomstående så är det nästan ohörbart vad dom säger medans dom själva i princip aldrig behöver fråga om. Dock repeterar dom ju det dom har hört men det blir ju rätt direkt i regel.
norman skrev:Harryup skrev:Ett bra exempel på att det går att tänka bort brus är väl flygledar-pilot konversation. För en utomstående så är det nästan ohörbart vad dom säger medans dom själva i princip aldrig behöver fråga om. Dock repeterar dom ju det dom har hört men det blir ju rätt direkt i regel.
En till anledning är att man oftast kör med standardiserade fraser just för att det skall bli lättare att förstå (det är mycket värre att höra vad någon säger som använder egna utryck/meningar)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster