EMU 1616M för musiklyssning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Jooooon

EMU 1616M för musiklyssning?

Inläggav Jooooon » 2008-02-01 21:09

Jag läste på svalanders hemsida om EAC och blev intresserad av det, fast givetvis måste ljudkortet i datorn uppgraderas.

Jag läste att han använde sig av ett EMU 1616M, information om detta finns på www.emu.com

Vad som får mig att undra är om detta verkligen är så bra som det verkar? Kan man få en signalkälla som är lika bra som en bra cd-spelare för runt 4500kr och en befintlig dator med en del hårddisk?

Är ljudkortet i så fall det bästa i sin prisklass? Dess övriga egenskaper med micingångar och dyligt passar mig som handen i handsken förövrigt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: EMU 1616M för musiklyssning?

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-01 22:24

Jooooon skrev:Vad som får mig att undra är om detta verkligen är så bra som det verkar?

Det är nog ännu bättre! EMU är kända för att göra bra saker. No nonsens.

Jooooon skrev: Kan man få en signalkälla som är lika bra som en bra cd-spelare för runt 4500kr och en befintlig dator med en del hårddisk?

Ja.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2008-02-03 18:05

Vart tog mitt inlägg vägen? :o

Nåja, jag försöker igen. Är det någon ljudmässig skilnad mellan olika mediaspelare?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-02-03 18:30

Jooooon skrev:Vart tog mitt inlägg vägen? :o

Nåja, jag försöker igen. Är det någon ljudmässig skilnad mellan olika mediaspelare?

Med mediaspelare, menar du typ winamp, foobar etc? I så fall tror jag inte att det skiljer så mycket på dom dom två i alla fall. Foobar som rekommenderas av många (jag använder också foobar) skriver själva i sin faq:

http://www.foobar2000.com/FAQ.html

Does foobar2000 sound better than other players?

No. Most of “sound quality differences” people “hear” are placebo effect (at least with real music), as actual differences in produced sound data are below their noise floor (1 or 2 last bits in 16bit samples). foobar2000 has sound processing features such as software resampling or 24bit output on new high-end soundcards, but most of other mainstream players are capable of doing the same by now.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-02-03 19:47

Jooooon skrev:Jag läste på svalanders hemsida om EAC...

Har du en länk, jag kunde inte hitta det :oops:

EDIT: jag hittade det själv. google: eac site:svalander.se

http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm
When routine bites hard

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2008-02-26 14:34

Tar och lyfter den här tråden igen.

Jag har läst att interna ljudkort bör unvikas vid audio och mätsammanhang pga att datorn bidrar med brus som enkelt kan undvikas genom att använda ett extern ljudkort. Ljudkortet i fråga har ju en "låda utanför" också, sitter dom känsliga delarna ute i denna eller gör man bättre i att titta på E-MU´s externa ljudkort istället?

Länk: http://www.emu.com/products/product.asp ... v=features

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-02-26 14:51

AD/DA sker i lådan och EMU's M-serie (de som slutar på M) är i en helt annan klass än deras billigare serie (tex 0404) så du gör rätt i att köpa 1616M tycker jag.

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2008-02-26 15:18

Vad bra, precis det svaret jag ville ha! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-26 17:59

Verkar ju inte vara nå större fel på den här;

http://www.digit-life.com/articles2/pro ... 4-usb.html

Fö övrigt ang. prestande på PCI-kort inuti en dator;

http://audio.rightmark.org/test/lynx-two-b-2496.html

och

http://audio.rightmark.org/test/mia/echo-mia-2496.html

Ett Mia 24/96 har jag till salu för en femhundring om nån är intresserad.

För test på div.audiointerface;

http://audio.rightmark.org/test_results.shtml

/Peter

Användarvisningsbild
Rundfunk

Inläggav Rundfunk » 2008-02-29 19:04

Du kan ju passa på att köpa ett midi-keyboard + cubase och börja göra egen musik. E-mu är Creatives "musikerljudkort" som jag förstått det - det har låg latency vid just musikskapande via ex. virutella instrument.

Jag har ett 0404 som låter ok för pengarna. Men jag köpte det i första hand för den låga latencyn i Cubase, inte för hifi-ljudet.

Det är ju dock ett sjukt lyft jämfört med vanligt soundblasterkompatibelt 16-bitarskort.

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2008-03-02 15:47

Faktum är att jag är basist, vilket gör mig ännu mer intresserad av ljudkortet! Tänk att slippa alla prylar som behövs för att få ljud i basen!

Användarvisningsbild
Rundfunk

Inläggav Rundfunk » 2008-03-03 22:32

Om du är musiker - köp då kortet! Det är grymt kul att göra musik med hjälp av datorn. Det har hänt otroligt mycket de senaste 10 åren; bland annat alla mjukvaruinstrument som riktigt bra kan emulera riktiga och syntetiska instrument, mikrofoner, högtalare, effekter etc.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-03-04 14:38

Jooooon skrev:Jag läste på svalanders hemsida om EAC och blev intresserad av det, fast givetvis måste ljudkortet i datorn uppgraderas.

Jag läste att han använde sig av ett EMU 1616M, information om detta finns på www.emu.com

Vad som får mig att undra är om detta verkligen är så bra som det verkar? Kan man få en signalkälla som är lika bra som en bra cd-spelare för runt 4500kr och en befintlig dator med en del hårddisk?

Är ljudkortet i så fall det bästa i sin prisklass? Dess övriga egenskaper med micingångar och dyligt passar mig som handen i handsken förövrigt.

Enligt publicerade RMAA-protokoll har EMU 1616M ett lite för stort fall vid 20kHz, oberoende av samplingfrekvensen. -0.25 db vid 20 kHz är ungefär vad som i teorin kan höras.

Annars verkar det bra.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-03-14 23:33

kan starkt rekomenderas.
jag är musiker... :P

men det är fina 121.nånting db dynamik i den.

jag har tidigare haft lite sämre erfarenhet av massa andra kort genom åren
bl a

M-Audio Audiophile (duger för kids som vill göra musik såklart, och kids som vill lyssna)
M-Audio delta 44 och sen delta 66

som är väl snäppet bättre än audiophile i att själva omvandlingen inte sker i datorn med alla störningar som tillkommer. (fast numera kan man säkert komma runt det)

Sen hade jag ett riktigt skräpkort för att få fler ingångar ett tag, hoontech eller nåt sånt hette det. 10 in 10 ut, som en kass klon på Maudio delta 1010.

Sen köpte jag ett rätt trevligt kort, Echo Audio. minns inte modellnamnet, men största pci varianten 24bit 96khz

Men sålde det för ett Motu Ultralite firewire

Och det tyckte jag lät riktigt schysst. men det sltuade funka smidigt på laptoppen efter 6 månader (oavsett omnstallation av hela datorn etc, samt firewire drivrutiner och allt möjligt) så jag sålde det, och funkade smidigt för honom... så jag slutade lita på firewire och köpte mig ett 1616m för laptop, och sedan ett 1212m PCI, så jag kan köra Microdocken till både laptopen och stationära studiodatorn.

Det är helt klart första köpet av ljudkort som jag verkligen "Wow" här hör jag verkligen skillnad! det var inget snack om saken.

Då satt jag på Tannoy Ellipse 8 Studiomonitorer och körde direkt från ljudkortet ut till minitorerna (aktiva såklart) i studiomiljö.

Utklassar det mesta i samma prisklass som jag testat och lyssnat på.
och dem ljuger itne om brusgolvet faktiskt. det är helt dött och fint när man vrider på. :)

ganska go hörlursförstärkare också :)

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2008-03-15 13:25

Underbart att fler har bra erfarenheter, jag får mitt kort i nästa vecka! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-03-16 14:57

Hur tror ni en sådan här konstellation står sig mot tex en Benchmark som separat d/a omvandlare. EMU 1616M liksom BM med usb är ju intressant alternativ till klämbox.

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-03-17 05:54

Jag kan nog påstå att ni får lägga vansinnigt större summor pengar (än priset för 1616m) för att få bättre omvandlare än i 1616m.... iaf efter de undersökningar jag gjorde ett år sen, och det händer inte så jättemycket på ljudkorts sidan av det jag sett.

sisådär 3x så mycket ungefär.

ljudkort som är dubbelt så dyra har sämre omvandlare. tror faktiskt bara emu's M serie kan briljera med så lågt brusgolv. och sen har vi Metric Halo.
och dem korten är helt jättebra. dunderkvalitet rakt igenom, men kostar därefter....

jag undersökte ganska genomgående efter ett kort med Bra Ljud när jag köpte det här, och för att få bättre får jag nog lägga 20 000 kr på en Apogee t ex... och även då tvivlar jag starkt på att jag Hör någon skillnad, eller om det ens är någon. (intressant vore ju att göra fasvändningstest av material)

sök på gearslutz.org, där sitter alla världens studionördar och nördar sig :) Stundvis är det vettigt.

de jämför grejor hejvilt. och verkar skita i prissiffror. vilket ju är en guldgruva för nördar (som mig) som tycker det är roligt att läsa utgörliga raporter om en EQ för 50 000 dollar.

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-09-03 17:00

var ju ett himla tag sen det skrevs i denna...
men råkade komma över lite bra länkar om kortet(korten)
när jag letade drivrutiner...

http://audio.rightmark.org/test/EMU1616m.htm
http://www.digit-life.com/articles2/pro ... 1616m.html

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2008-09-03 18:43

Tackar för länkarna :)

Har nu ägt ett 1616m i ca 5 månader och är mycket nöjd med det, funkar bra både till musiklyssningen och elbasen. Mycket trevligt att kunna köra med kompressor och eq till basen utan att ha externa burkar till det.

Som det antyds i på en av sidorna så kan det vara lite lurigt att få kortet att lira med spel och dyligt, det stämmer tyvärr. Det var en liten detalj jag missade vid köpet, men det ska nog gå att hitta en lösning. I övrigt; som sagt, mycket nöjd!

Återgå till Teknikforum