KTH - kompendium

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-09-26 12:42

Slartibartfast:
Eftersom min identitet under inga omständigheter får röjas för Svante ( :lol: ) avhåller jag mig tillsvidare från att avslöja min programtillhörighet. Men jag går i trean, och saknar definitivt de förkunskapskrav som krävs, vilket i alla fall torde utesluta elektro. Om jag vore du skulle jag skita blankt i studievägledningen. De är...för att utrycka sig änglalikt milt...värdelösa. Den gången jag hör att någon blivit "vägledd i sina studier" (vilket kanke är en orätvis tolkning av deras uppgift?) lovar jag att omvärdera den ståndpunkten.

Svante:
Jag tycker det är mycket hedervärt av dig att inte införa formella krav. Även om jag inte förstår allt, så känns kursen spännande och lärorik. Klarar jag inte tentan har jag ingen annan att skylla än mig själv, eller möjligtvis professor Ternström som väckte mitt intresse för ett år sedan. :wink:

(myser lite nedrigt åt den förmodligen stigande graden av nyfikenhet om vem denne mystiske Ix kan vara)

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-09-26 15:32

Ix
(myser lite nedrigt åt den förmodligen stigande graden av nyfikenhet om vem denne mystiske Ix kan vara)

Svante kanske bara kan titta efter personen med det största :?: över huvudet :wink:

Jag gjorde något liknande häromåret då jag valde en kurs i fordonssytem som ligger under programmet för Tekniskfysik/elektroteknik med inriktning mod reglerteknik, jag läser normalt maskin. Hälften av labbarna och tentan gick bra men när vi kom till att vi i simulink skulle förse en enhjuling med ABS-bromsar och antispinnsystem samt att motorn vi hade labbat på skulle få ett motorstyrsystem som skulle klara emissionskrav och liknande tog det stopp :cry:
Labben går nu så man kanske borde ta sig i kragen och göra ett försök :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-26 16:10

Ix skrev:(myser lite nedrigt åt den förmodligen stigande graden av nyfikenhet om vem denne mystiske Ix kan vara)

Hehe, ja jag förstår om du inte vill säga vem du är och det är förstås OK. Plus i kanten för att du hittat faktiskt, det tyder ju på intresse för ämnet och här finns ju mycket att hämta. Har fö själv inhämtat en hel del kunskap här det senaste halvåret. Även lärare lär, tack och lov.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-09-26 17:09

Äsch, det är klart jag kan säga vem jag är, men jag trodde faktiskt att du skulle ha listat ut det vid det här laget. Vilket du kanske också gjort, men döljer detta på ett elegant vis...

Här kommer kommer några avslutande ledtrådar, eftersom jag misstänker att du ändå inte riktigt kan koppla namn till ansikten än.

Ix...
...gick fram i pausen av andra analogiföreläsningen och erkände med svansen mellan benen att elektroteknik inte var Ix grej.
...har en kompis som undrar saker om strömstarka förstärkare och använder själv EKK som högtalarkabel.
...är en av de två som lyckades med bedriften att anmäla sig två gånger till samma labb.
...är fundersam över varför inte ELAK syns på "Mina Sidor" och plitade därför en lapp om detta till Svante.
...är den som fotograferade i Berwaldhallens studio och lovade att maila bilderna innan nästa föreläsning (de kommer inom en timme).

Detta om detta.
Nu bör jag fördjupa mig i förberedelseuppgifterna för morgondagens mikrofon-/lyssningslabb. Jag misstänker att de kräva resten av dagens ljusa timmar. :oops:

Jag hoppas förresten att jag inte avskräckt någon från varken kompendiet eller kursen. Båda håller ypperlig kvalitet. Varken författaren eller Svante kan hållas ansvariga för att en och annan medietekniker irrar sig in på kursen. :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-27 20:44

Ix skrev:Här kommer kommer några avslutande ledtrådar, eftersom jag misstänker att du ändå inte riktigt kan koppla namn till ansikten än.

Jo, fast nu är risken att jag kopplar Ix till ansiktet ditt i stället för ****. :lol: Gick ju bra idag iallafall...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till Teknikforum