Martin skrev:Morello skrev:Martin skrev:Ok, jag tror inte att de pratar om den ultimativa flankdämpningen. Den är ju rätt ointressant egentligen.
Som sagt: elliptiska filter kan man göra mycket bra saker med utan att vrida fasen särskillt mycket.
Alltså, huruvida polerna ligger på en ellips (Tjebysjov) eller på en cirkel (Butterworth) spelar ingen roll avseende ultimativ fasrotation. Varje pol kommer ultimativt att rotera fasen 90 grader.
Det tror jag säkert, vet inte riktigt vad det betyder. Har bara läst lite reglerteknik så jag förstår knappt vad en pol är. Men jag tror inte att det har så mycket med elliptiska filter att göra, de har nog ett par poler om man vill, men det är inte det som är intressant.
En pol är ett nollställe till överföringsfunktionens nämnarpolynom och en nolla är ett nollställe till överföringsfunktionens täljar polynom. Vi kan titta på ett andra ordningens högpassfilter med godtyckligt Q och resonansfrekvensen 1 rad/s. Överföringsfunktionen ser ut så här:
A(s) = s^2 / (s^2 + s/Q + 1)
Vi ser med blotta ögat att A(s) har två nollor i origo samt ett polpar (komplexa poler kommer alltid i konjugerad par). Polparet löser vi genom att sätta nämnaren till noll och lösa andragradsaekvationen. Om vi sedan ritar polerna som kryss och nollorna som ringar i ett komplext talplan, det så kallade s-planet(jw vertikalt och sigma horisontellt) hamnar dessa jämnt fördelade på en cirkel om Q=0.707, dvs ett Butterworth-filter. Ligger polerna på jw-axeln(oändligt Q) har vi en oscillator, dvs ett marginellt stabilt system. Poler i höger halvplan ger ett instabilt system. System med samtliga poler på sigma-axeln motsvarar tex. passiva filter med bara en typ av reaktiva element (tex bara kondingar+motstånd).