Moderator: Redaktörer
eriken skrev:Ta tex en 6,5 tummare som spelar både bas och mellanregistret..
Säg att basen spelar en frekvens på 50 Hz och samtidigt börjar sångaren sjunga sin del som ligger en bit upp i registret, hur funkar detta?
Jag kan somsagt inget alls om tekniken bakom, och mitt eget "felaktiga" tankesätt är att ett element borde väll bara kunna vibrera med en enda frekvens åt gången. Fast detta kan ju inte stämma då det bevisligen fungerar, så förklara gärna.
Piotr skrev:Tänk dig att du vinkar hej då till hotallmanagern på väg till flyget efter en veckas suparorgie på mallis!
mike34 skrev:
Fråga nån som har ett oscilloskop och be denne visa dig en musiksignal så kommer du förstå ganska bra. Linjen som sprattlar synlig på det mätsintrumentet är i stort sett den rörelse konen på en högtalare gör.
Säg att basen spelar en frekvens på 50 Hz och samtidigt börjar sångaren sjunga sin del som ligger en bit upp i registret, hur funkar detta?
Jag kan somsagt inget alls om tekniken bakom, och mitt eget "felaktiga" tankesätt är att ett element borde väll bara kunna vibrera med en enda frekvens åt gången. Fast detta kan ju inte stämma då det bevisligen fungerar, så förklara gärna.
Piotr skrev:Tänk dig att du vinkar hej då till hotallmanagern på väg till flyget efter en veckas suparorgie på mallis!
eriken skrev:Tack för era svar, måste erkänna att jag inte riktigt förstår ändå men jag ska läsa på mer i ämnet. Klart intressant.
Bill50x skrev:Men om man nu har en, säg 50 Hz ton. Ett litet membran typ 6,52 rör sig ganska mycket då vid lite högre volym. Om det dessutom kommer ett ljud högre upp i frekvens kommer detta att stråla från en yta som rör sig fram och tillbaka med 50 Hz. Blir inte resultatet intermodulation då?
/ B
eriken skrev:Tack för era svar, måste erkänna att jag inte riktigt förstår ändå men jag ska läsa på mer i ämnet. Klart intressant.
eriken skrev:Jag kan somsagt inget alls om tekniken bakom, och mitt eget "felaktiga" tankesätt är att ett element borde väll bara kunna vibrera med en enda frekvens åt gången. Fast detta kan ju inte stämma då det bevisligen fungerar, så förklara gärna.
eriken skrev:När jag tänker på frekvens så tänker jag i svängningar under en given tid..som sinusvågen i växelström.
eriken skrev:Tack svante för ditt generösa inlägg!
Nu förstår jag faktiskt resonemanget. Och som den nyfikne filur jag är så kommer direkt följdfrågan: Varför är det "vanligare" med 2-vägshögtalare idag än de gamla 3 vägarna som jag minns mkt av från förr, jag ser dem inte lika ofta idag..
Nu ska jag inte fråga så mkt mer, vore bara skoj att få svar på denna fråga. Jag antar att om jag söker och letar ett bra tag genom många
trådar så finns säkert detta skrivet någonstans..men jag känner mig lite lat
Nu förstår jag faktiskt resonemanget. Och som den nyfikne filur jag är så kommer direkt följdfrågan: Varför är det "vanligare" med 2-vägshögtalare idag än de gamla 3 vägarna som jag minns mkt av från förr, jag ser dem inte lika ofta idag..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster