Egentligen en datafråga men... (rätt så relaterad ändå... :)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Egentligen en datafråga men... (rätt så relaterad ändå... :)

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-09-27 15:20

Jag funderar på att koppla min dator till ljudanläggningen och måste då byta ljudkort eftersom jag inte har digital ut på mitt nuvarande ljudkort. (analog undviker jag helst då det blir två kablar och sträckan är rätt lång, dessutom har jag en hyfsad dac liggande som jag tänkte använda)

Nu till själva frågan. Ljudkorten måste ju få den digitala signalen ifrån moderkortet på något sätt och kontakter i datorer håller ju en viss standard, går inte denna signal att köra direkt till stereon...? dvs. lossa tåten som innehåller den digitala signalen och löda dit en digital ut på baksidan datorn...?

Jag är ingen hejare på datorer och vet inte om det finns olika "nivåer" eller liknande på de digitala signalerna. Vore hursomhelst intressant att veta om det är någon som har testat eller haft liknande snilleblixtar... :-) Att hoppa över ett ljudkort i signalvägen kan ju inte skada.

Tack på förhand.
MVH. Christian

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 15:29

Beklagar. Tanken var god om man inte är datorkunnig. Tyvärr sker kodningen till ett ljudformat nere på ljudkortet. Signalen som går till ljudkortet innehåller annan information också för att ljudkortet skall förstå vad det är samt möjligtvis adresseringsinformation.

Formatet är definitivt inte kompatibelt med en extren D/A omvandlare.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-09-27 15:32

F*n. Tack.

Får väl fixa ett ljudkort ändå... :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 15:35

Det du kan kolla på är ifall det finns en "bygel" (två stift) på ljudkortet som faktiskt har en S/P-dif signal på sig även om det inte finns en kontakt på baksidan. Har träffat på ljudkort där det varit så... och då kan man ju ta digitalsignalen därifrån.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-09-27 15:39

hehe, nej du ska köra via ett ljudkort.
om du vill, så välj ett USB ljudkort med
digital utgång.

Dock kommer man alltid dras med en jäkla
drivrutin som kan vara knepigt skriven.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-09-27 15:43

Tror du det kan stå på kortet...? Jag tror det är ett SB Audigykort... så här ser det ut:
Bild

Jag skulle också kunna tänka mig att signalen finns där någonstans... ska kika lite på nätet. Tack för tipsen.

MVH. Christian

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-27 15:46

media player ska tydligen kunna köra ut PCM signal direkt på digitalutgången.. i det fallet behöver man ju bara ett instickskort som har digitalt ut?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-09-27 16:03

köp nått firewire eller USB -ljudkort med enbart digital ut.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-27 18:45

Köp ett externt USB eller Firewire ljudkort. Jag använder nu ett Soundblaster Extigy USB som står vid min stereo-anläggning och sedan har jag en 5-6 meter USB-kabel från dator till ljudkortet. Ljudkortet har jag kopplat in på tape-in respektive tape-ut på försteget. På så sätt kan jag spela in från radio, vinyl- & cd-spelare (om jag vill kopiera analogt alltså) och mitt kassettdäck... Motsvarande kan jag förstås spela "datorn" på min anläggning.

/ B

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-09-27 20:13

Är du helt säker på att du inte har en digitalutgång i en av utgångarna? Har funnits på alla Audigy-kort jag har sett. Den brukar dubblera som center/sub-utgång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-27 20:30

roger skrev:Är du helt säker på att du inte har en digitalutgång i en av utgångarna? Har funnits på alla Audigy-kort jag har sett. Den brukar dubblera som center/sub-utgång.

Min tanke också. Är det inte den högst upp?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-09-27 22:13

Instämmer med bägge föregående.
Annars är pinouten här:
http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=51505

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-09-27 23:19

Japp, efter en närmre undersökning så har jag det grabbar... :oops:

Då kopplar man en sån här...
Bild
till en sån här...
Bild
...med hjälp av en stump RG59 antar jag... eller har jag fel igen...? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-27 23:42

Är det inte digital I/O, dvs det finns en ingång också? Isf ska det vara en trepolig teleplugg. Tele-RCA finns färdiga att köpa med sladd och allt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-09-28 11:08

1. SB Audigy ar ganska brusigt. M-Audio eller andra "renare" kort (farre funktioner, mer valljud) ar battre och i samma prisklass.

2. Kanns inte RCA lite farligt fran dator? Jag tycker att det kanns bra om man far avskiljd jord mellan apparaterna sa jag brukar forespraka optisk overforing.

3. Det finns nagot ballt plug-in till Winamp sa det matar digital-ut.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-09-28 11:24

1. Ja, det är ett skitkort men nu är det ju liksom så att jag redan har det i min dator. Tänkte köpa ett M-audiokort inom rimlig tid.

2. Kanske... men sträckan är över 12 meter och kabeln ska dras i kabelkanal så jag är tveksam till om den optiska varianten är ett bra alternativ. Dessutom har jag en extern dac som ligger så jag riskerar inte mina förstärkare (tror jag). Annars har jag garanti också så det är lika bra jag testar nu medans den är hyfsat ny... 8)

3. Japp, men det gör det till Mediaplayer också och jag föredrar det programmet.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-09-28 13:11

Hali, inte är det väl brusigt "digitalt"? Det är ju det som är hela vitsen med digital utgång.

Nån plugin till Winamp behövs inte eftersom Windows själv matar ut allt ljud digitalt till kortet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-28 14:12

man kan ju ställa in ljudkortet på att köra digitalt ut. då körs allt ljud till digitalutgången och analogdelen kopplas ur (antar jag?) den möjligheten hade jag iaf till mitt SB Live

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-09-28 14:16

Jag har inte testat än men är det så att analogdelen slås av så är det ju inte nåt vidare.... det innebär ju att man inte kan ha sina vanliga datorhögtalare inkopplade samtidigt utan måste fippla med antingen inställningar på datorn eller skifta kablar då man ska ändra.

Återgå till Teknikforum