Golvstöd - finns det? Och i så fall, vem bryr sig?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Golvstöd - finns det? Och i så fall, vem bryr sig?

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-27 23:33

Jag har hört talats om något som kallas golvstöd. Frekvensgången får en puff uppåt p.g.a. av golvets inverkan. Detta någonstans i området typ 150 Hz upp till kanske 4-500Hz beroende på högtalarelementets höjd över golvet. Hur är det med detta egentligen? Är det något att bry sig om? Är effekten överhuvudtaget reel eller ett missförstånd?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-27 23:36

Det är samma sak som med väggen bakom. Åtminstone i princip.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-27 23:37

Bör man komensera för detta vid konstruktionen av högtalaren? Och i så fall, i vilken grad?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-27 23:37

Heter det inte floorbounce eller golvreflex. Det blir ju en svacka av den ifall högtalarna inte har basen längst nere vid golvet, inget stöd vad jag vet. Men vem bryr sig. :lol: :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-27 23:40

Alltså, till slut ger alla rummets väggar det som kallas room gain. Om det ska kompenseras för eller inte tvistas det väl en del om, verkar det som.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-27 23:50

OK, då spolar jag kompenseringen för det i filtret. Ger enklare filter + några andra fördelar.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-28 00:39

Jag var iofs lite ironisk. Det är klart det är bättre att räkna med golvreflexen osv i själva konstruktionen än att inte göra det. Det behöver ju inte betyda att man måste kompensera för det i filtret men det går ju att göra filtret med sådana saker som utgångspunkt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-28 19:42

Max_Headroom skrev:Bör man komensera för detta vid konstruktionen av högtalaren? Och i så fall, i vilken grad?

Om man önskar en rak frekvensgång, bör man väl lämpligen kompensera för rummets inverkan, eller? HUR man gör det är en annan femma.

En högtalare får helt olika basåtergivning beroende på elementets avstånd från golv, bakre vägg och sidovägg. Det finns formler för sådant att räkna på, många här på forumet verkar kunna sådant, men inte jag :)

Det är ju inte bara frekvensgången som ska tas hänsyn till, utan också den upplevda transientförmågan. En bastransient som rumlar omkring en stund i rummet är ingen transient längre utan bara ett muller. Och det behöver ju inte nödvändigtvis vara kopplat till nivån i jämförelse med övriga element.

/ B

Återgå till Teknikforum