Jag har bara skummat, och det verkar som att han kan det han skriver om. Det finns några formuleringar som inte skulle slippa igenom en review, om vi tar de allra första styckena, tex:
Credit: Dr. Nyquist discovered the sampling theorem, one of technology’s fundamental
building blocks. Dr. Nyquist received a PhD in Physics from Yale University. He discovered his
sampling theory while working for Bell Labs, and was highly respected by Claude Shannon,
the father of information theory.
Till att börja med upptäcker man inte ett teorem, man formulerar det eller uppfinner det. Om man ska vara petig.
Nyquist Sampling Theory: A sampled waveforms contains ALL the information without any
distortions, when the sampling rate exceeds twice the highest frequency contained by the
sampled waveform.
Det går visserligen att sampla tidsdiskret, men amplitudkontinuerligt, och då är det ovanstående sant.
Det vanligaste är dock att sampling innebär även diskretisering i amplitudled, vilket inför ett kvantiseringsbrus. Man förlorar alltså information när man samplar om man samtidigt inför amplitudkvantisering. Uppenbarligen är det sån sampling han talar om eftersom han i samma andetag pratar om ljudfiler.
Igen, kanske petigt, men han drar liksom slutsatsen att sampling är perfekt och då bara måste man ju säga emot

.
Annars så visar han på många saker om hur tex sincen funkar och allt det där andra som har med tidsdiskretiseringen att göra. Efter vad jag ser med min snabba skumning så är det riktigt.
Artikeln kan nog vara utbildande om man har funderat över sånt där som hur 44,1 kHz kan vara tillräckligt för att sampla 19 kHz osv.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.