Limiterat vs ickelimiterat

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2008-05-22 13:30

När får vi reda på rätt svar?
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-05-23 01:39

A har tillplattats ett snäpp hårdare än B.
(Det har redan nämnts i tråden)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2008-05-23 03:59

Även om det känns betryggande att vi är flera som gissar samma så betyder det väl inte att det är rätt?
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-23 10:29

Om man säger såhär, jag gissad rätt i mitt första inlägg. Om man kikar på det så ser man det rätta svaret, jag har ju kollat i efterhand med kurvorna jag visat. Så kan de som vill fortsätta att lyssna sig fram till sitt eget svar utan att det är utskrivet tydligt någonstans.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2008-09-10 22:19

För spinna vidare på samma tema, men i lite mer avancerad tappning..
Polarn och jag slängde ihop en låt (fortfarande metal, ännu hårdare :D) och skickade den till ungefär 30 olika masteringsstudios för att se vad dom egentligen håller på med. Finns det intresse av att lägga upp dessa mastrade klipp, och orginalet förstås, så man kan lyssna sig till vad dom gjort? Masteringfolket är väldig välvilligt och har gjort det här gratis. Både stora och små, kända och okända, svenska och utländska masteringsstudios har ställt upp.

Svaret på förra testet har ni säkert räknat ut med alexis hjälp :)
Jag säger varker bu eller bä, men visst var det inte helt lätt? Som ljudtekniker tvingas du pressa nivåer, och man kan göra det på bättre och sämre vis. Det är kommersiellt självmord och tro att man kan skippa kompressorer när man inte kan välja sina kunder :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-10 22:33

Ja det ska blir riktigt kul att höra resultatet. Tråkigt dock att det med den changer du valt, då det är en av dem där det ska rattas allra hårdast. Hade hellre sätt ett varierat poppstycke med duett av man och kvinna och innehålla ett rent akustiskt gittarinslag och mer komplext rockigt cressendo. Så det skulle bli lite klurigare för teknikerna att välja vad dom skulle göra med stycket.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2008-09-10 22:54

Om vi ska slippa diskussioner om upphovsrätt och skit måste det ju vara jag som äger upphovsrätten, och då blir det vad jag vill ha :)
Vi gav teknikerna i uppdrag att göra det bästa de förmådde, men det flesta har ändå skickat mail med frågor om hur det ska vara. Jag misstänker att dom vill ha svar liknande: "det ska låta analogt och fett, som bara analoga prylar kan göra. Kör helst ner skiten på band oxå.", "Vi vill vara fetast på myspace, trots att vi bara la några timmar på inspelningen, men mastring är ju trots allt lika viktigt som inspelningen. det har vi läst på internet." eller "ta bort den digitala kylan". Dessutom gav vi i uppdrag att dom skulle ge oss mixningstips. Kanske kommer jag publicera svaren på detta i samband med filerna från respektive masteringsplejs. Ni är förstås oxå välkomna med tips på mixningen, eftersom jag litar mer på er än någon annan :) Dock måste man förstå att metal "ska" låta som metal om man vill bli respekterad öht, och kompressorer, eq och tom. dist i mix är oundvikligt. Att spela in metal är både tacksamt och svårt, eftersom det finns ganska tydliga ramar som man bör hålla sig inom. I dessa mallar ingår definitivt kompressor och eq.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-10 22:59

äh ramar är till för att brytas iaf om man vill vara nyskapande. Det skulle vara riktigt kul att höra välinspelad metall, bra mickat och mixat, raka rör utan eq eller dylikt. Bara skickliga musiker.

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-09-11 11:15

Kan inte höra någon större skillnad

Föregående

Återgå till Teknikforum