Skrap i pot/elektronikrengöring

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Skrap i pot/elektronikrengöring

Inläggav KarlXII » 2008-09-19 14:32

Jag måste fixa till en skrapande pot i min sub. Pillar jag på volymkontrollen så skrapar det elakt.
När jag skulle handla så fanns det olika sorter: rengörande, rengörande och smörjande och i princip bara smörjande.
Jag köpte den som var både rengörande och smörjande. Oszillin (Låter som en hostmedicin :) ) t6 heter undermedlet från Kjell & Co.

Köpte jag rätt?
Är det bara att spruta på längs med volymkontrollens axel inåt och veva lite fram och tillbaka eller är det mer avancerad isärtagning som krävs?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Skrap i pot/elektronikrengöring

Inläggav Bill50x » 2008-09-19 15:05

KarlXII skrev:Jag måste fixa till en skrapande pot i min sub. Pillar jag på volymkontrollen så skrapar det elakt.
När jag skulle handla så fanns det olika sorter: rengörande, rengörande och smörjande och i princip bara smörjande.
Jag köpte den som var både rengörande och smörjande. Oszillin (Låter som en hostmedicin :) ) t6 heter undermedlet från Kjell & Co.

Köpte jag rätt?
Är det bara att spruta på längs med volymkontrollens axel inåt och veva lite fram och tillbaka eller är det mer avancerad isärtagning som krävs?

Du köpte nog rätt. Hur du ska applicera den beror på pot´ens konstruktion och placering. Men sådana här medel brukar vara gjorda för att utnyttja kapillärkraften...

Men det är väl bara testa. Blir det bättre av att göra som du föreslog så lär du märka det :-)

/ B

Användarvisningsbild
BAMBAM

Re: Skrap i pot/elektronikrengöring

Inläggav BAMBAM » 2008-09-19 15:28

På den tiden som jag sprutade i pottar så var de konstruerade som så att
den bästa effekten nåddes när man sprutade vid lödanslutningarna till potten.

Jag tvivlar på att smörjan kryper via axelgenomföringen ut på "vipern" och ned mellan den och kolbanan.

KarlXII skrev:Jag måste fixa till en skrapande pot i min sub.
...

MP

Inläggav MP » 2008-09-19 18:40

Ja de brukar ju inte vara hermetiskt tillslutna så spruta du i själva pot "schassiet" där det finns en öppning strax ovanför benen, längs axeln är totalt meningslöst och gör antagligen mer skada än nytta.
Dessutom för allt i världen skulle jag undvika "smörjande" i någon form

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-19 23:33

Tack för tipsen!

Jag körde efter bambams recept och skuvade försiktigt bort förstärkardlen från subbens baksida - det gick nämligen inte att komma åt utifrån, det syntes vid en närmare titt.

Bild

Väl inne var det rätt solklart. Från lödpunkterna var det fri åtkomst uppåt, så jag sprayade in lite, skruvade fram och tillbaka...och igen. Och igen.
Resultat: Perfekt. Inte ett skrap och grejerna är som nya igen. För säkerhets skull drog jag på lite på den andra ratten också.
Mycket bra smörja det där tydligen. :)

MP

Inläggav MP » 2008-09-20 01:04

Jag har stött på en och annan elektronik/rengöringsspray med smörjning som kan reagera med och lösa upp vissa plaster

Jag brukar därför bara använda de utan smörjning och i brist på annat exempelvis t-sprit

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2008-09-20 11:38

Jag har använt t6 många gånger och min erfarenhet är att det fungerar bra. Smörjmedlet behövs för att få långtidsverkan. Att använda t-sprit eller andra varianter som bara innehåller alkohol fungerar mindre bra. Det handlar ju om att påverka oxideringen, dessutom sköljer det bort smörjmedel som behövs på axeln i poten.

MP

Inläggav MP » 2008-09-20 13:36

Kul att höra att den där T6 på Classe fungerar bra, har inte provat den

När jag inte har elektronikspray så brukar jag ta minimalt med t-sprit på en tops eller pipett och dutta in lite på kolbanan och vrida runt ett tag, det har fungerat klanderfritt i decennier nu, har aldrig behövt göra om det och har aldrig fått problem med axeln.

Kul med olika erfarenheter, hoppas det vägleder någon.

Återgå till Teknikforum