Moderator: Redaktörer
manger skrev:Kan man dämpa basen (<50-80Hz) i ett par fullregisterhögtalare genom att kortsluta + och - på baksidan med en för ändamålet uträknad lämplig spole? Eller är det ett klockrent recept på hur man kasserar en förstärkare?
i skrev:manger skrev:Kan man dämpa basen (<50-80Hz) i ett par fullregisterhögtalare genom att kortsluta + och - på baksidan med en för ändamålet uträknad lämplig spole? Eller är det ett klockrent recept på hur man kasserar en förstärkare?
Testa!
Svante skrev:i skrev:manger skrev:Kan man dämpa basen (<50-80Hz) i ett par fullregisterhögtalare genom att kortsluta + och - på baksidan med en för ändamålet uträknad lämplig spole? Eller är det ett klockrent recept på hur man kasserar en förstärkare?
Testa!
Nej, gör inte det...
Svante skrev:Nej, gör inte det...
i skrev:Fegis! Vad har hänt med din upptäckarlusta? Hälften brunnet...
manger skrev:Svante skrev:Nej, gör inte det...
OK. Det var ju som sagt bara en lekmannafundering...
...å ha roligt på någon annas bekostnad!
i skrev:manger skrev:Svante skrev:Nej, gör inte det...
OK. Det var ju som sagt bara en lekmannafundering...
...å ha roligt på någon annas bekostnad!
Billigt nöje !
Svante skrev:
Jag drar mig till minnes någon gammal passiv delningsfilterkonstruktion för en sub gemensam för vänster och höger kanal. Där lade man en seriespole från vardera "+-utgången" till elementets "+". Hade man spelat bas i motfas i ett sånt system så hade det nog inte varit så bra. En bucklig vinylskiva kan ju ge sånt. Ändå verkade det funka eftersom de skrev om det i nån tidning (var det kanske Radio & Television)?
Almen skrev:Då kanske jag får ställa en korkad fråga i stället: Varför inte en seriekonding?
Almen skrev:Då kanske jag får ställa en korkad fråga i stället: Varför inte en seriekonding?

Svant: Där lade man en seriespole från vardera "+-utgången" till elementets "+".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster