Technics SU-7100K Problem,kortis?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wictor

Technics SU-7100K Problem,kortis?

Inläggav Wictor » 2008-10-10 00:26

Hej ! Victor heter jag och är ganska ny här.
Jo så här är det, min far har en Technics SU-7100K förstärkare som jag tog över för några år sedan. Den fungerade utmärkt fram tills att ena högtalar kanalen började glappa dvs kom bara ljud ur en högtalare. Detta löste jag ofta med att stänga av och på förstärkaren tills att den sa pang och ljudet kom ur båda högtalarna. Efter ett tag fick jag en ide att jag skulle skruva av locket och damma av lite inuti, sagt och gjort tog jag fram en fuktig trasa dammade av transformatorn och allt annat som såg dammigt ut. Efter detta när jag skúlle börja spela igen så sa det " bööööööööööö" Och ena högtalarens basspole smälte ihop. Efter närmare undersökning så gick en av säkringarna så fort man startade förstärkaren.
Detta hände alltså för några år sedan när jag va runt 16 år nu är jag 20 och förhoppningsvis lite smartare.
Då är frågan är det någon ide att försöka laga den? Jag tycker att det hade varit roligt att testa och så lär man sig något också kanske? . Men har ni någon aning om i vilken del jag ska börja felsöka?
Langar upp lite bilder från nätet jag hittade.

Bild
Bild
Bild

MP

Inläggav MP » 2008-10-10 15:50

Vilken av säkringarna är det som drar? Vad står det på den?
Troligast har du kortslutningen i effekttransistorerna på ena kanalen eller någon större filterkondensator av elektrolyt-typ. Kanske kan vara någon tantal som ställer till det också (små röda toppiga).
Ett annat alternativ är att nätsäkringen sticker för att likriktaren (fyrkantiga svarta) är kortis i, eller glättningen (stora grå t.v.)

Noterar att den har "effekt IC" (de svarta klumparna mot kylflänsen)
istället för diskreta effekttransistorer, såna brukar kosta skjortan. Gissar att bara komponentkostnaden för en sådan överstiger det tänkbara värdet av förstärkaren om de ens går att hitta.

Väldigt enkel förstärkare tror inte att den betingar något större värde second hand.

Börja med att kolla säkringen som drar, byt mot en exakt likadan som den ska ha, sätt på förstärkaren utan belastning.
Kvarstår problemet bör du använda halveringsmetoden, resistansmätning och uteslutningsmetoden.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-10-10 16:27

ah tack! Men en liten komisk detalj hehe förstärkaren har varit undanstoppad hos farmor och farfar ,trodde jag! Efter letande på vinden går den inte att hitta och jag börjar fundera på finns den ens kvar eller är den slängd. Haha bättre att titta först och fråga sedan. Men tack för svaret och jag ska leta igen, Men vi kan enas om att det inte är någon förstärkare av rang iaf? Så jag behöver inte vara ledsen?

Mvh Victor

MP

Inläggav MP » 2008-10-10 16:42

:D
Nu protesterar säkert någon men jag skriver ändå...för mig är det junk!
Inget att sörja :)
Lycka till

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-13 17:29

Hallå där, det finns nog fler än jag som diggar vintage-Technics så junk är det definitivt inte! :) Och inget junk ljudmässigt heller skulle jag vilja påstå. Du hade nog kunna få en slant på Tradera för den iaf, beroende på skick.

MP

Inläggav MP » 2008-10-13 18:11

:wink:

Djunk! :D

Utsidan är ok, så långt kan jag sträcka mig
Hur den låter skiter jag nästan i
Men innehållet ser inte sexigt ut

Återgå till Teknikforum