Vad händer om man byter ut faspluggen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-01 16:50

jomenvisst, men inte är väl spidern helt lufttät så då lär det ju läcka en del luft via talspolegapet, men om det är ett stort problem vågar jag ju inte gissa
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-01 16:52

nolimitsoya!

Om du har plugg så låter det som att den varit/är monterad på konen (som dammskydd), eller?

Dammskydd hittar du hos firmor som säljer reservdelar till högtalarelement, kolla de här:

http://www.speakerbits.com
http://www.audiofriends.nl/speakerfoam/en/index.html
http://www.madisound.com

Jag har handlat från Speakerbits och det funkade bra. Kan inte gå i god för att just de här har kalotter men du lär väl hitta lite delar och begrepp som kan hjälpa dig söka vidare!

Lycka till!

/Jocke
Senast redigerad av Jocke 2008-07-01 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-01 16:54

celef skrev:jomenvisst, men inte är väl spidern helt lufttät så då lär det ju läcka en del luft via talspolegapet, men om det är ett stort problem vågar jag ju inte gissa

Visst har det diskuterats att element med fasplugg monterad på polstycket "flåsar"!
:wink:

/J

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-07-01 17:28

Jocke skrev:Om du har plugg så låter det som att den varit/är monterad på konen (som dammskydd), eller?

Nej, det är ett Seas-element (1208), precis som i förstaposten fastlite större. Chassie och motordelar är samma som för de med dammkåpa, och pluggen är bara en blastbit som sitter nerstucken i hålet på polstyckets ovansida.
Tack för länkarna. :)

edit: Förresten, innan jag beställer (speakerbits], är det någon annan som är intresserad av dammkåpor för att antiflåsmodda sina element?
Beställer imorgon eftermiddag.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-01 17:48

Jag har ett par gamla Boston A40 med murkna kanter, ska ta och mäta upp dom i kväll och se om Speakerbits har någon ny kanst som passar - återkommer på PM!

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-14 18:44

Så!

Till slut fick de tummen loss i Australien. Funderade ett tag på om det var vettigt att reparera mina gamla Bostan A40. Grejerna gick ju alla fall på några kronor.

Nåväl, omkantning skedde i förra veckan och idag "hällde" jag i basarna - det låter ju riktigt bra! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-14 18:59

Naqref™ skrev:Byte från plastplugg till alu eller koppar bör ha samma verkan som att införa kortslutningsringar - lägre och mindre olinjär induktans.

Lägre induktans blir det med säkerhet, men om den blir mer eller mindre olinjär är svårt att veta. Ofta blir den olinjärare faktiskt. :(

Men det beror på i vilken dimension man tittar. Olinjäriteter kan t ex uppstå som funktion av både ström och läge. Lägesolinjäriteten ökar ofta om man adderar en konslutningsring "utanför" talspolen. Ställer då ofta till med ökad distorsion i mellanbasområdet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Teknikforum