Råd ang. basreflexrör emottages tacksamt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

henriksch

Råd ang. basreflexrör emottages tacksamt

Inläggav henriksch » 2008-10-14 12:44

Håller på med mitt projekt V1 med OA51 spec (se ev. "Vad kan man göra av ett par gamla V1:or i Carssondelen) och har kommit till basreflexröret. Original sitter, om jag kommer ihåg rätt, ett 235mm långt rör med diam 59mm. Dett kommer tyvärr inte att få plats i den kubiska lådan med lutande baffel och därför måste det tänkas om.
Kan se två alternativ:
alternativ 1
Ett rör med mindre diameter och därmed kortare vilket innebär problem:
1. Finns det ett direkt, matematiskt, samband mellan längd och diameter på ett basrefexrör?
2. Hur liten diameter kan man gå ner till utan risk för påtagliga blåsljud i porten?
alternativ 2
Ett rör som vinklas, vilket i sin tur gör att man blir hänvisad till rör som det finns 90-gradersböjar till. Det jag finner är då 75mm PVC avloppsrör (innerdiam ca 69mm). Fördelen med detta är ju att det blir stadigt och bra, man kan lätt fräsa en svag rundning i mynningen men nackdelen är kanske att det blir mycket av volymen i lådan som upptas av rör. Problemet är just vinklingen också:
1. Hur beräknas böjens längd, ett genomsnitt av ytter- och innerkurvans längd, eller?
2. Hur påverkas effektivitet och ljud av ett vinklat basreflexrör?
Medveten om att alla tekniska lösningar rimligen innehåller en del kompromisser men man skulle ju vilja göra så lite tokigt som möjligt…
Tips och råd emottages tacksamt i frågan.
Mvh
Henrik
[/url][/quote]

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-17 06:37

...har fått de svar jag behöver på annat ställe här på Faktiskt.
/H

Återgå till Teknikforum