Varför är aktiva högtalare så ovanligt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-10-19 14:36

Retroperra skrev:
perstromgren skrev:Men det är något jag missar förstås, det inser jag.

Är det någon som DIY:at en aktiv högtalare?

Jag tänkte att man ska bygga filter och slutsteg också. Inte köpa/bygga kit utan att konstruera.

Aha! Då har du givetvis helt rätt; få besitter så god kunskap om både elektronik och akustik att det kan bli en bra aktiv aktiv högtalare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-19 16:22

Bra tråd!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-10-20 21:23

få besitter så god kunskap om både elektronik och akustik att det kan bli en bra aktiv aktiv högtalare.

Bullshit! Kan man designa passivt kan man designa aktivt! Konsten är bara att lära sig design överhuvudtaget.

Min personliga ( och eventuellt omogna ) åsikt är att man når målet lättare genom att hålla sig i den aktiva domänen om tilgången på drivers begränsas av de som kan köpas av " vanliga konsumenter ".
De som designar sina egna drivers har möjlighet att välja drivning helt på sina egna premisser.
Intressant för DIY,are är att kombinera de 2 principerna. Vissa delar av ett filter kan med fördel designas på det ena sättet, andra delar på det andra sättet.
Har man komit så långt i sitt intresse som detta är kostnaden för 2 eller 3 slutsteg till ointressant sett i ljuset av alla övriga möjligheter att göra av med pengar.

Spelar själv på högtalare som designats av ett proffs ( ? ), med drivers som kan köpas av alla ( tex på hifikit ), nämligen Linkwitz Orion.
Jag vågar påstå att man får hålla en hög nivå i sin design ( och det på flera plan ) för att kunna ta innersvängen på Siegfried.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-20 21:55

RogerGustavsson skrev:Vanligen brukar man hävda att det är just konsumentens valfrihet som styrt bort från aktiva högtalare, att kunden själv vill komponera sin anläggning från början till slut. Det finns många fallgropar i det tänket och många verkar heller inte förstå att vissa komponenter inte passar ihop. Det har likt vinprovning utvecklats till något fint för "kännare". Många audiofiler håller ständigt på med detta komponerande. För mig är det viktigare med lyssnandet.

Jag tänker så här; att det är lättare att lyfta fram olika kvalitéer som säljargument om man delar upp. Alltså, det finns "komponerande" på olika nivå där olika saker är viktiga - t.ex. den inte fullt så insatte killen vill ha en maffig förstärkare på många watt att skryta med (inte ett väl anpassat mindre antal watt) osv, audiofilens "vinprovning" är en vidareutveckling av samma resonemang.

Alltså rent kommersiella skäl, först och främst. Med tanke på hur hifi har sett ut och sålts sen 70tal och framåt.

Men - i och med kraftigt ökad användning av portabla enheter som kan rymma en hel skivsamling, så kanske detta kan vara på väg att ändras? Då blir den naturliga uppdelningen [portabel musiksamling & spelare m lågnivå ut/lurar] + [Högtalare & kombinerat förstärkeri, hemma och portabelt]

Gärna för mig :) Jag minns de små aktiva Wharfdale Diamond, det var tillsammans med framkomsten av portabla cd-spelare så otroligt befriande. Eller med mäktiga A4-14. Bort med staplarna! :)

Föregående

Återgå till Teknikforum