Driva externa slutsteg utan pre-out

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Driva externa slutsteg utan pre-out

Inläggav Kraniet » 2008-10-17 13:57

Tittar just nu på surroundreciever. Har inte tänkt lägga så mycket pengar av lite olika skäl. Kruxet är bara att jag skulle vilja ha pre-out för att kunna fixa bättre steg framöver om jag skulle vilja (tex har jag redan ett NAD-steg jag skulle kunna använda till frontar).
Så min fundering är hur det skulle funka om man körde högnivå ut som man sedan tar ner till lågnivå. Har nämnligen för mig att det finns sådant att köpa, eller har jag fel?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-10-17 16:25

Om man kör högnivå ut, då menar man alltså att du kör högtalarutgången?
Det borde vara dumt :)
En billig surroundreciever borde ju tillföra en del hörbar dist på utsignalen. Denna dist borde ju gå vidare till det fina slutsteget som ska driva högtalarna.
Det är ju lite som att köpa en fin plattv med 1080P och mata den signal ifrån en sliten videobandspelare eller :)

Jag är inte säker, men det borde bli så tycker jag...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2008-10-17 17:40

det finns konverterare från högnivå -> lågnivå, i alla fall i bilstereovärlden det sitter väl sådana i de flesta aktiva subbasar också..

om man använder en sådan konverterare (egentligen en jättestor resistor?) borde inte förstärkarens slutsteg jobba så mycket varför signalen inte borde försämras så hemskt mycket heller?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-10-17 19:54

Javisst, går med några motstånd. Kolla bara att högtalarutgångarna's jord verkligen är jord, så inga obehagliga saker inträffar.

Så är det inuti min Yamaha. Undra om det var därför som vi inte hörde någon direkt skillnad på ljudet när vi testade den, med eller utan externt slutsteg.

//Michael

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-10-19 22:44

Problemet är att man verkligen kör genom de inbyggda slutstegen och sedan tar ner signalen. När man kör på en lågnivåutgång så kör man inte genom slutstegen.
Visserligen ger högohmiga motstånd en lätt last för slutstegen, men om det skall låta bra så skall slutstegen alltså vara nära ofärgande med en mycket lätt last. För att hemmabioförstärkare skall ge liten värme ifrån sig på tomgång så kan biasen ofta vara lågt satt, vilket ge distortion vid nollgenomgång, och den kommer rimligen vara klart märkbar även vid en lätt last.

Så, mitt råd är:
Alt1: Köp en surroundreciever som har pre-outs.
Alt2: Köp en billig begagnad surroundförstärkare där du skruvar isär den och moddar. Det kräver förståss lite kunskap för att modda. Dels så kan man modda slutstgen till högre bias och dels så kan man addera in lågnivåutgångar. Detta alternativ är förståss bara lämpligt om man tycker om DIY projekt.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-10-20 15:26

Jag blev bara besviken när jag provade med externa slutsteg.
Ett krav vid inköp av surroundrecievern var just att den skulle ha lågnivåutgångar.
Men efter att ha provat det så kunde jag bara konstatera att i mitt fall blev det ingen skillnad, annat än hålet i plånboken då. :(

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-10-20 20:13

Vad driver du med surroundrecievern?
Alltså hur många högtalare och hur tungdrivna?
Hur högt spelar du?
Allt detta spelar förståss roll för hur stor skillnad det gör att köra interna resp externa slutsteg. Men visst kan de interna slutstegen hålla en relativt hög klass.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-10-21 07:50

silvervarg skrev:Vad driver du med surroundrecievern?
Alltså hur många högtalare och hur tungdrivna?
Hur högt spelar du?
Allt detta spelar förståss roll för hur stor skillnad det gör att köra interna resp externa slutsteg. Men visst kan de interna slutstegen hålla en relativt hög klass.

Jo, naturligtvis spelar det in.
I mitt fall drev jag 3 kanaler, frontar och center med varsitt extert monosteg.
Bakhögtalarna drevs av surroundrecievern, hade också aktiv sub.
Provade olika högtalare med en känslighet från 84dB till 101dB.
Spelar ganska högt, men en bra bit ifrån smärttröskeln.
Men bra blev det inte. Så nu samlar surroundrecievern bara damm.

Återgå till Teknikforum