Annorlunda hornprincip?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Annorlunda hornprincip?

Inläggav Kraniet » 2008-10-20 11:09

Hittade denna skapelse hos Troelsgraven: http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm

The DTQWT construction has an 8" front driver and two 10" rear mounted drivers, all connected with positive polarity. They're placed opposite to one another and the rear drivers are fed through a huge coil, thus only adding weight to the lower octaves. All drivers load a center horn and you may ask whether the large bass drivers won't have an impact on the front driver from sharing the same open space and the answer is yes - and this is intentional. Air goes where pressure is low, thus when the rear bass drivers move inwards, they will push air into the large center horn and by doing so they will suck air from the front horn and pull the membrane of the front driver. Obviously the front driver will do the same thing for the bass drivers. We have a situation similar to a push-push configuration of two opposite placed bass drivers in a vented cabinet.
(min fetstil)

Lite skumt Fungerar det verkligen så? Han fortsätter med att säga att detta ger lägre distorsion och renare mellanregister bla.

Normalt brukar man ju annars se till att basar hålls ifrån mellanregisterelement.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
matereo

Re: Annorlunda hornprincip?

Inläggav matereo » 2008-10-20 17:53

Kraniet skrev:Hittade denna skapelse hos Troelsgraven: http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm

The DTQWT construction has an 8" front driver and two 10" rear mounted drivers, all connected with positive polarity. They're placed opposite to one another and the rear drivers are fed through a huge coil, thus only adding weight to the lower octaves. All drivers load a center horn and you may ask whether the large bass drivers won't have an impact on the front driver from sharing the same open space and the answer is yes - and this is intentional. Air goes where pressure is low, thus when the rear bass drivers move inwards, they will push air into the large center horn and by doing so they will suck air from the front horn and pull the membrane of the front driver. Obviously the front driver will do the same thing for the bass drivers. We have a situation similar to a push-push configuration of two opposite placed bass drivers in a vented cabinet.
(min fetstil)

Lite skumt Fungerar det verkligen så? Han fortsätter med att säga att detta ger lägre distorsion och renare mellanregister bla.

Normalt brukar man ju annars se till att basar hålls ifrån mellanregisterelement.

Det framhålls ju oftare att effektivare högtalare/element lite generaliserat ger mindre ifrån sig mindre av vissa sorters distorsion.

Andra kan säkert svara bättre.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-10-21 12:56

Vet inte om jag förstår principen fullt ut men jag har tänkt på liknande lösningar.

Kan det vara så att mellanregisterelementet får en reducerad slaglängd pga. basarnas påverkan på dess baksida?

Finns ju inget HP filter på mellan och som jag tänker bör det gå att realisera en dimensionering där basarna alltså motverkar/håller mellanregistret på plats då låga frekvenser försöker flytta på elementet.

Ja int' vet ja!

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-21 15:04

Jag jag funderar på vad det ska vara bra för...

8-ans öppning till hornet är 110mm medans de 2 10-orna "bara" är 150mm. 10-ornas koner är väl c:a 3ggr större och säkert motorstarkare än den ensamma 8-an. Men iom att det är öppet ut så kanske luften hellre går det hållet. Lufthastigheten bör i alla fall bli större från 10-orna.

Fast 10-orna är ju delade. De kommer nog att begränsa konutslagen på 8-an. Kan man tänka sig det här som ett "akustiskt" delningsfilter? Men i vilken mån påverkas 8-an över 10-ornas delning. Dämpningen av 8-ans konrörelser sker nog bara inom 10-ornas arbetsområde.

Kan det stämma? Spånar lite bara.

/Jocke

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-10-21 18:30

Ja Jocke, det var precis så jag tänkte.. så som du beskriver det.

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-21 18:43

Jag kollade Kraniets inlägg när han startade tråden. Ville inte fatta först - sådär gör man väl inte!

Jag tror man gör ett logiskt fel och tror att de där 10-orna ska trycka ut 8-an. Men då skulle ju redan 10-orna ha problem med varandra!

Hmmm. det är nog värt att klura på det här. Tyvärr så vill jag ju försöka få med alla goda egenskaper och intressanta tekniker i samma bygge så jag får aldrig tummen loss...

/Jocke

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2008-10-22 14:53

Troelsgravs resonemang är rappakalja för en hel del av basområdet!

En rak kvartsvågspipa har bra tryck i basen men också ojämnheter pga resonanser.
Genom att utvidga pipan får man lägre Q värde (jämnare bas) men resonansfrekvensen går upp.
Genom att partiellt blockera pipans öppning reducerar man denna ökning i resonansfrekvens utan att förlora så mycket bas.
Voigt flyttade ner elementer ner i pipan då exiteras inte 3 och 5 övertoenen lika mycket till priset av lite reducerad strålningresistans i basen.

Ett annat sätt att jämna ut basen är att sätt in flera baselement vart och ett på olika avstånd från den slutna änden. Audiotronic och andra har gjort så.

De där mottaktisfenomnen han orerar om sker när avstånden mellan elementen är 1/2 våglängd och mellan front och de två bakelementen är det ca 0.5 till 1.0m dvs hela våglänger om 1-2 m (340-170 Hz). Mellan de bägge basarna är det ca 1/4 meter så där blir det vid 680 Hz.

Idén att peta i mer element att driva den fundamentala basresonansen och sedan placera extra elementen så att deras inbördes avstånd skapar utsläckning av oönskad övertoner utan att behöva tillgripa massa dämpmaterial är bra :lol:

Men vår gode dansk döljer det i resonenmang som leder helt fel.

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-10-25 19:55

Trevligt med lite annorlunda konstruktioner. Tycker dock att funktions förklaringen verkar lite påhitt av egna "lagar".

Tittar man närmare så består Voigt-pipan av tre delar.
- En som är ca 90cm lång och slutar med ca 270cm2.
- En som är ca 100cm lång och slutar med ca 600cm2.
- Båda dessa mynnar ut ien en pipa på ca 105cm längd och slutar med 1000cm2. Den börjar på ca 500cm2 vilket är mindre än de båda andra utloppen tillsammans.

Konstruktionen bör skapa en del dist när mellanregistret börjar
följa tryckförändringarna pga basarna. Men det det kan också vara så att mellanregisterpipan tillsammans med den lilla "porten" bildar en Helmholtzsresonator avstämd för en frekvens som ligger ovanför frekvensen ur baspipan. I så fall kommer inte mellanregisterelementet att påverkas av basarna.

Bara en tanke!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-25 20:37

Filtren lär inte vara gratis! :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Återgå till Teknikforum