Litteraturtips, rösten och ljudutstrålning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Keba

Litteraturtips, rösten och ljudutstrålning

Inläggav Keba » 2008-10-26 17:06

Go'kväll!
Vill bygga en högtalare som simulerar en människa som pratar eller sjunger. Söker därför lite litteraturtips. Skulle behöva lära mig lite om hur ljudet strålar från ett huvud och kropp, i vilken mån man kan behöva ta hänsyn till utstrålning från mer än munnen och lite om hur munnens öppning påverkar riktverkan mm. Har ni några boktips?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Litteraturtips, rösten och ljudutstrålning

Inläggav KarlXII » 2008-10-26 18:14

Keba skrev:Go'kväll!
Vill bygga en högtalare som simulerar en människa som pratar eller sjunger. Söker därför lite litteraturtips. Skulle behöva lära mig lite om hur ljudet strålar från ett huvud och kropp, i vilken mån man kan behöva ta hänsyn till utstrålning från mer än munnen och lite om hur munnens öppning påverkar riktverkan mm. Har ni några boktips?

Mjae...den här kanske kan fungera istället? :oops: :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-26 19:16

Brüel & Kjaer har en kommersiell sådan, där kanske du kan hämta inspiration. Jag minns också en artikel på konferensen Smac93 där någon hade mätt utstrålningen från bröstkorgen. Den var inte försumbar enligt artikeln, men jag minns att jag hade mina tveksamheter.

http://www.speech.kth.se/music/smac93/
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Keba

Re: Litteraturtips, rösten och ljudutstrålning

Inläggav Keba » 2008-10-27 20:55

KarlXII skrev:
Keba skrev:Go'kväll!

Mjae...den här kanske kan fungera istället? :oops: :wink:

:lol:
Tro't eller ej, men jag är faktiskt inte singel :D
Hon har faktiskt redan lovat att ställa upp som model om det behövs :)

Keba

Inläggav Keba » 2008-10-27 21:00

Svante skrev:Brüel & Kjaer har en kommersiell sådan, där kanske du kan hämta inspiration. Jag minns också en artikel på konferensen Smac93 där någon hade mätt utstrålningen från bröstkorgen. Den var inte försumbar enligt artikeln, men jag minns att jag hade mina tveksamheter.

http://www.speech.kth.se/music/smac93/

B&K-modellen var ju intressant. Har funderat på det där med högtalare innanför en konstgjord mun, men varit lite tveksam för det blir ju en kavitet som kan ge en massa resonanser. Men B&K verkar tänka sig att man ska använda eq, och det borde ju hjälpa.

Tack för tipset, kollar efter den artikeln i biblan på onsdag.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-10-27 22:51

Ino har ju en högtalare för sånt där - kikat något på den?

Keba

Inläggav Keba » 2008-10-28 21:12

Nix, visste inte att Ino hade en sån produkt.
Det är alltså något som liknar huvud och kropp och strålar ut ljud ungefär som en människa?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-10-28 22:14

Nej, det är en liten burk med bredbandare som stålar ut sjud ungefär som en människa. Jag hittar den inte i senaste manifestet, men Ingvar kan nog slänga ihop en ändå om man ber snällt - eller sälja element och ritningar...

Återgå till Teknikforum