Skivspelare, fladdrande element och statisk laddning.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

eriken

Skivspelare, fladdrande element och statisk laddning.

Inläggav eriken » 2008-11-15 18:37

Jag har 2 problem för närvarande, det enda är att skivorna laddar sig statiskt såpass att filten följer med skivorna upp när jag ska byta skiva och det sprakar ett tag om skivorna när jag håller dem i handen..

Jag vet att det laddar litegrann under skivspelnig men så mycket kan ju inte vara normalt. Vad kan problemet vara samt åtgärd?

Andra problemet är att elementen fladdrar ganska mycket och inte alls i takt med basen. Jag trodde att det berodde på vibrationer så jag har nu lagt ett tungt cementblock samt skumgummi under blocket som dämpning vilket funkade kanonbra, inga vibrationer alls men problemet med fladdrande element kvartstår..

Vad är detta och hur åtgärdar jag det?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-15 18:48

Fladdret torde komma från att skivorna är lite buckliga. Man brukar rekommendera att ha tonarmsresonansen på ca 10Hz eftersom bucklornas frekvens brukar vara lägre än så. Om man har för tung tonarm eller för mjuk upphängning i pickupnålen så blir resonansen klart lägre än 10Hz och man börjar kunna spela av bucklorna som toner vilket inte är önskvärt. En klassisk lösning på symtomen var ett basavskärningsfilter på kanske 20 Hz.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

eriken

Inläggav eriken » 2008-11-15 18:58

paa: Jo väldigt många av mina skivor är buckliga, en del är nästan rena bergochdalbanan...men de är ju inte mycket att göra åt de buckliga skivorna.

Jag kanske får fixa en test vinyl och försöka ställa in skivspelaren så gott jag kan, och få rätt på tonarmsresonansen för min spelare. Jag har för mig att jag läst att man kan justera tonarmsresonansen genom att flytta pickupen bakåt eller frammåt. Kan även detta vara en möjlig väg att gå?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-15 19:17

eriken skrev:paa: Jo väldigt många av mina skivor är buckliga, en del är nästan rena bergochdalbanan...men de är ju inte mycket att göra åt de buckliga skivorna.

Jag kanske får fixa en test vinyl och försöka ställa in skivspelaren så gott jag kan, och få rätt på tonarmsresonansen för min spelare. Jag har för mig att jag läst att man kan justera tonarmsresonansen genom att flytta pickupen bakåt eller frammåt. Kan även detta vara en möjlig väg att gå?

Nej, antingen en lättare tonarm, eller tonarmsskal om det är utbytbart, eller en styvare nål/pickup, är det som gäller.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

eriken

Inläggav eriken » 2008-11-15 23:14

Okej, tack då vet jag det..

Men vad gör jag åt den statiska laddningen? Börjar bli lite jobbigt att behöva dra loss filten från varje vinyl och lägga tillbaka den på skivtallriken efter varje skiva..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-15 23:43

eriken skrev:Okej, tack då vet jag det..

Men vad gör jag åt den statiska laddningen? Börjar bli lite jobbigt att behöva dra loss filten från varje vinyl och lägga tillbaka den på skivtallriken efter varje skiva..

1. Byt till annan filtmatta.
2. Använd inte filtmatta, på gummi istället.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-11-16 00:31

Är dågon som provat ugn eller till och men snabbvalet mikrovågsugn för att räta ut skivorna?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-16 11:06

Jag upplever att jag får lägre statisk uppladdning av mina skivor sen jag bytte till filtmatta.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-16 16:14

Max_Headroom skrev:
eriken skrev:Okej, tack då vet jag det..

1. Byt till annan filtmatta.
2. Använd inte filtmatta, på gummi istället.

1. Kan hjälpa, men troligen inte. Sätt fast filmattan med dubbelhäftande tejp.

2. Enda anledningen att gummimattan stannar kvar är att den är tyngre. Så det problemet löser man (att mattan följer med skivan). Det andra problemet, uppladdning av statisk elektricitet är däremot kvar. Skivan blir lika uppladdad och drar till sig lika mycket damm som med en filtmatta.

Högre luftfuktighet i rummet dämpar problemen. Speciellt vintertid när vi värmer upp kall ytterluft blir det väldigt torrt inne. En liten luftfuktare i närheten av skivspelaren kan hjälpa.
Ett annat alternativ är en joniseringsfläkt som man ställer så den blåser joniserad luft över skivytan. Tar effektivt bort all laddning men kostar några tusenlappar. Fläkten sätter man på när man lyfter av skivan, för det är just själva lyftet (kapacitansförändringen) som orsaker den största delen av uppladdningen.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-16 16:29

Förr i tiden fanns det massor med tillbehör för sådant, joniseringspistoler, antistatvätskor, kolfiberborstar, skivtallriksmattan "kolskivan" mm mm, jag vet inte vad som finns kvar av detta, eller vad som verkligen var effektivt, men det som jag fortfarande använder är en kolfiberborste.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-16 18:09

paa skrev:Förr i tiden fanns det massor med tillbehör för sådant, joniseringspistoler, antistatvätskor, kolfiberborstar, skivtallriksmattan "kolskivan" mm mm, jag vet inte vad som finns kvar av detta, eller vad som verkligen var effektivt, men det som jag fortfarande använder är en kolfiberborste.

Antistatpistol eller antistatvätska gör sitt jobb men i synnerhet antistatvätska ger ju andra sidoeffekter som inte är så positiva. De andra grejorna gjorde (gör) ingen större nytta. Grejorna i sig är det inget större fel på men en vinylskiva är en vinylskiva, dvs den är gjord i en plast som lätt laddar upp sig. Oavsett vad du lägger den på eller vilken typ av borste du använder.

Men, en borste kan med sin friktion ladda upp en skiva. Detta egentligen oberoende av vilket material den är gjord av. En borste gjord av kolfiber laddar däremot inte upp sig själv under förutsättning att den på något sätt är kopplad till jord. Det kan iofs räcka med koppling till den som håller i den eftersom en människas massa är så mycket större än borstens och en potentialutjämning resulterar i en stör laddningssänkning i borsten och en liten höjning hos personen. Å andra sidan är det ju inte borstens status man vill förändra utan skivan...

Men det finns även något som heter corona-urladdning. Håller man en spets ovanför en laddad yta så får man en lokal urladdning, men bara just där. Det behövs därför en stor mängd spetsar (typ kolfibertrådar) och det bästa resultatet blir knappast lägre än ca 1000 volt i skivan. Vilket iofs är bättre än 40 tusen....

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-11-18 07:52

Är dågon som provat ugn eller till och men snabbvalet mikrovågsugn för att räta ut skivorna?

Ja. Det blev ännu värre. Mycket värre. Det ska finnas speciella maskiner för ändamålet, men jag har inte provat.

Annars är Bill's genom gång av olika antistatgrejer helt riktig. Jag kan bara betona:

Antistatvätskor förstör skivorna, dessutom, som det verkar, för all framtid. Använd ej.

JohanR

Återgå till Teknikforum