Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Nu undrar jag varför det låter bättre. Är det så att vanlig stereo inte förmår återge rumsakustiksljud som kommer bakifrån och att man därför ordnar lite egna reflexioner bakifrån? Isf, betyder det att ett surroundsystem inte ska ha live end - dead end eftersom rumsinfon där kan ligga i bakkanalerna?
Svante skrev:Det pratas ofta om att det är bra att dämpa rum rejält, men ofta hör man också rekommendationen att utrymmet bakom lyssningsplatsen inte ska vara dämpat utan diffuserat. Många studior byggs ju så också.
Nu undrar jag varför det låter bättre. Är det så att vanlig stereo inte förmår återge rumsakustiksljud som kommer bakifrån och att man därför ordnar lite egna reflexioner bakifrån? Isf, betyder det att ett surroundsystem inte ska ha live end - dead end eftersom rumsinfon där kan ligga i bakkanalerna?
celef skrev:jag tycker det råder stor oeninghet vad som är goda rumsakustiska åtgärder, lede säger en, en annan säger att man ska bara dämpa hörnen och en bit ut med sidoväggarna i den del av rummet som högtalarna står + hela golvet och del av väggen bakom högtalaren skall vara reflekterande (sammanfaller med det vanliga fönstret mellan kontrollrum och studio?), en tredje säger att man skall dämpa alla hörn + mittpunkter
jag tror att det optimala är att döddämpa så kraftigt det bara nånsin går, sedan införa reflekterande ytor efter smak. gärna så ska allt vara maskinellt kontrollerat via manöverpanel för snabba optimeringar
celef skrev:då detta liksom allt annat är en smaksak
zvenzzon skrev:Vilka akustiska effekter kan man förväntas få om man hänger ett draperi längs hela framväggen (den bakom högtalarna)?
(Jag väntar på att Jam ska få hem mer backdroptyp.)
dimitri skrev:Alldeles riktigt, det är priset för att kunna lyssna på musiken i rummet. Ett högre pris vill jag inte betala. Och dessutom inte skall behöva betala. Högtalarkonstruktioner skall vara anpassade till the real life.
Ur den synvinkel är en spikrak frekvensgång kanske inte det viktigaste att optimera.
Martin skrev:Ur den synvinkel är en spikrak frekvensgång kanske inte det viktigaste att optimera.
Bill50x: En fråga bara. Vad menar du med spikrak frekvensgång? Att du syftar på någon form av frekvensgång uppmätt i rummet föstår jag men hur ska den vara uppmätt? Man får ju inte rak frekensgång i ett rum eftersom det är helt beroende av hur man mäter, så det kanske är rätt onödigt att sträva efter i sig så att säga.
Jag förstår vad du menar men jag håller inte riktigt med. Rak frekvensgång kan ha en mycket viktig roll, det beror helt på vad man lägger i definitionen. Om man tex ställer frågan (igen): På vilket sätt ska denna "rak frekvensgång" som inte har första prioritet mätas?Bill50x skrev:Martin skrev:Ur den synvinkel är en spikrak frekvensgång kanske inte det viktigaste att optimera.
Bill50x: En fråga bara. Vad menar du med spikrak frekvensgång? Att du syftar på någon form av frekvensgång uppmätt i rummet föstår jag men hur ska den vara uppmätt? Man får ju inte rak frekensgång i ett rum eftersom det är helt beroende av hur man mäter, så det kanske är rätt onödigt att sträva efter i sig så att säga.
Vad jag menar är just det du frågar om; ska man ha en sweet-spot i mitten på soffan eller en bästa-möjliga i hela soffan? Ska man mäta direkt från högtalarna eller inkl rummets efterklang? Med tanke på dessa/liknande frågor och att verkligheten skiljer sig så totalt från lokal till lokal så tycker jag att en "rak frekvensgång" inte har första prio när man ska bygga en bra musikåtergivare hemma.
/ B
Martin skrev:Jag förstår vad du menar men jag håller inte riktigt med. Rak frekvensgång kan ha en mycket viktig roll, det beror helt på vad man lägger i definitionen. Om man tex ställer frågan (igen): På vilket sätt ska denna "rak frekvensgång" som inte har första prioritet mätas?
Men driv, naturlighet och bra definierad "mittbild" i ljudet är för mig minst lika viktigt. Och den ack så svårdefinierade parametern "spelglädje".
Martin skrev:Min poäng är att man kanske inte kan säga att rak frekvensgång inte är viktigt om man inte vet exakt vad man menar med frekvensgång i första taget.Men driv, naturlighet och bra definierad "mittbild" i ljudet är för mig minst lika viktigt. Och den ack så svårdefinierade parametern "spelglädje".
De parametrar du pratar om kanske beror starkt av frekvensgång men på ett annat sätt än vad man brukar lägga i den benämningen. Du pratar ju tex om spridnignsegenskaper, vad är det om inte frekvensgång i alla vinklar?
PekkaJohansson skrev:Ett dämpat rum med mycket textilier blir tystare, vilsammare och tillåter - med ordentlig dämpning bakom - högtalarplacering närmare väggen och inte i en störande position mitt på golvet. Särskilt det sista argumentet kan vara bra att ta till om det kniper...
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 21 gäster