Tvärimpedansmodulation, biwire och flerkardeligt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Tvärimpedansmodulation, biwire och flerkardeligt

Inläggav Thomas_A » 2003-10-13 13:58

En fråga om vad som händer när man bi-wirar en högtalare utan högtalarbleck vid högtalarterminalen. Då borde det löpa mindre ström (frekvensberoende) i de olika ledarna. Detta i sin tur borde leda till att ledarna i ex diskantkabeln trycks ihop mindre -> ledande ett mindre antal korshoppande elektroner, dvs lägre tvärimpedansmodulation.

En fördelaktigare bi-wire är ju att korskoppla ledarna och sätta dit blecket vilket minskar resistans och induktans. Men de allra flesta tar ju bort högtalarblecken från de dubble högtalarterminalerna.

I bi-wire artikeln på Sonic Designs hemsida tror jag inte det stod något om tvärimpedansmodulation och bi-wire. Har någon mätt skillnaden i en single-wire vs bi-wire uppställning? Ingvar? Skillnad i distorsion kanske ligger under -100 dB?

THomas

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-13 14:06

Men Thomas, kopplar man inte bort blecket vid högtalaren så blir det ju inte bi-wire 8O :) Det blir ju exakt samma signal som går i varje ledare. Egentligen bara en fördubbling av kabelarean eller en halvering av ström i resp kabel. Dubblar man kablarna så antar jag att man dubblar antalet kardeler, vilket gör att det går lika mkt ström i resp kardel -dvs ingen skillnad mot innan!

Fast egentligen tror jag att det krävs ett mer komplext resonemang där man tar med hur resp kardel rör sig med fältstyrka och fjädringsegenskaper (packning av kabel) och resistanser och elektronhopp och statistik :roll: ...

Mvh

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-10-13 15:26

Inte bi-wire i termen att varje kabel är kopplad till separata filterhalvor, korrekt. Men bi-wire i meningen att det är dubble kablar. En dubbel kabel minskar resistans och induktans, ex EKK 4x1.5 mm, Supra Rondo, men bara om blecket är påsatt!

Thomas

Återgå till Teknikforum