Moderator: Redaktörer
Du tänker dig att placera m-reg och diskant i separata bafflar och sätta m-regbaffeln (delvis) framför diskantbaffeln?
celef skrev:vad det gäller simulationer så tycker jag att dessa kan vara knepiga att realisera, uppfyller man inte alla kraven som vid simulaltionen så kan det i verkligheten vara bättre att göra precis tvärtom
Om man vill simulera förflyttning av akustiskt centrum i två-elementskonfigurationen så är det bara att luta datorskärmen åt ena eller andra hållet. Eftersom det är punktkällor som simuleras, och baffelsteget helt ignoreras, så får man precis samma effekt av att luta skärmen. Riktmönstret riktas uppåt eller nedåt, helt enkelt.
Vill man fixa det med MTM-konfigurationen så får man ta fram räknedosan och se hur många graders fördröjning det motsvarar och justera de 360 graderna till lite mer eller mindre. Lite jobbigt eftersom gradtalet blir frekvensberoende, men det går.
AndersJ skrev:Att luta baffeln är inget allternativ då det blir för jobbigt att bygga.
AndersJ skrev:Räcker det med att man har koll på förskjutningen i grader just där delningsfrekvensen ligger?
Nej. Alla frekvenser är viktiga, men viktigast är det förstås vid och kring delningsfrekvensen. Det är fö intressant att simulera MTM vid frekvenser som är lite lägre än delningsfrekvensen, där bidraget från diskanten ligger på många minusdecibel.
det låter som ett skolboksexempel tycker jag
tyvärr är min erfarenhet att summeringen off-axis blir problematisk pga att ordningen off-axis är långt högre än on-axis och summeringen går därför åt fanders
men detta kan såklart undvikas med rätt element och/eller ett annat filter, om man är okänslig för fenomenet kan man blunda
jonasp skrev:Eller så finns det knappt några högtalare med spridningsegenskaper som är helt genomtänkta för användning i rum![]()
kom ihåg att det finns mååååååååååååååånga högtalare byggda på vanligt vis med vanliga element som inte har problem med störande lobing - klokast är nog att studera dem
Jag har umgatts med tanken att bygga en trevagare med ett mellanreg som gar att satta valdigt nara diskanten typ rektangular tretumare. Diskanten maste vara neodynium da den ocksa ska vara valdigt liten. Allt detta for att riktverkan vid delning inte ska bli onodigt smal och vass.
visst ska man undvika problem, helst utan att införa andra problem
Har funderat på den diskanten menaldrig kommit så långt att jag velat köpa den. Har lite dålig spridning. Men vet att 'någon' har gjort någon konstruktion med den.
Användare som besöker denna kategori: juanth och 15 gäster