Kanalbalans

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Kanalbalans

Inläggav jonasp » 2009-01-11 22:03

Efter att ha pulat runt med möbler, högtalare, akustikreglering (ytterst lite) visade det sig att ljudbilden gärna ville kantra in i vänster högtalare. Om man satt sig i vänster soffposition (3-sits) trillade ljudet väldigt nära vänster högtalare (med det kollapsade inte), satt jag längst till höger stannade det i mitten.

Således; jag fäpplade med balanskontroll. (Vilket blir annorlunda på en hemmabioapparat än en tvåkanals.) Efter lite pulande upptäcker jag att med vänster kanal ställt 1 - 1,5 dB lägre än höger blir ljudbilden mycket stabil, och kantrar lika lite åt sidorna oavsett var man sätter sig.

Det hör till saken att vänster kanals slutsteg är några år yngre än höger kanals. Det har även bytt namn (från 216 till 216THX).

Nu till frågorna, som mest är en diskussion:

Brukar ni behöva justera balansen alls i era anläggningar?
Har någon annan varit ute för liknande fenomen?
Är det så att de flesta justerar balansen, eller ytterst få?
Hur mycket påverkar möblemang i närheten av högtalarna kanalbalans?
Kantrar ljudbilden mer vid extrem osymmetrisk möblering?

Svara på vad ni känner för!!!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-11 22:54

Är inte det här ganska naturligt beteende om man använder olika slutstegsmodeller till varje kanal ? Jag menar, känsligheten varierar ju naturligt då det inte finns en exakt standard !?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-01-12 00:15

i skrev:Är inte det här ganska naturligt beteende om man använder olika slutstegsmodeller till varje kanal ? Jag menar, känsligheten varierar ju naturligt då det inte finns en exakt standard !?

Jo, men det är ju samma slutsteg. Även om det är några år mellan tillverkningsdatum är ju det normala trots allt att gain inte ändras på samma modell.

Edit: 216 och 216THX ska ha samma gain om 29 dB.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-12 11:30

Fast är det samma modell ? Det har ju trots allt inte precis samma namn, "THX" har ju tillkommit. (I varje fall skulle säkert tillverkaren hävda ngt sådant.)

Nå, i vilket fall, för att återgå till dina frågor, nej jag brukar inte behöva ändra kanalbalansen i permanenta uppställningar. I varje fall de senaste åren. Har fått intrycket att om man upplever att det är nödvändigt att justera balansen så är antingen högtalarna onödigt känsliga för sådant eller också är rummet väldigt (ljudmässigt) assymetriskt.

Hur har du högtalarna vinklade ? Jag kör alltid med invinkling mot en punkt strax framför mig själv (typ att man precis ser "utsidan" på högtalalrna).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-01-12 14:14

i skrev:
Hur har du högtalarna vinklade ? Jag kör alltid med invinkling mot en punkt strax framför mig själv (typ att man precis ser "utsidan" på högtalalrna).

Jag har exakt samma invinkling! Kvoten mellan avståndet från lyssningsplats till linjen mellan högtalarna och avståndet mellan högtalarna är strax under 1,18.

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Kanalbalans

Inläggav MichaelG » 2009-01-12 17:28

jonasp skrev:Har någon annan varit ute för liknande fenomen?

Jag minns åtminstone två tidigare trådar som tagit upp just detta och där många personer upplever att ljudbilden kantrar åt vänster. Där fanns också en del personer som upplever att ljudbilden ligger som den skall. Om mitt minne inte sviker, tror jag inte en enda person upplevde att ljudbilden kantrade åt höger!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Kanalbalans

Inläggav Strmbrg » 2009-01-12 22:08

jonasp skrev:
Svara på vad ni känner för!!!

Åkej:

Har man otur så blir balansen skev bara i vissa frekvensspann.
Alltså om höger och vänster sidoväggs "beteende" skiljer sej mer i vissa frekvensspann än i andra.

Då kan det bli knepigt att försöka kompensera med balanskontrollen.

Ibland upplever jag det - för övrigt - som att ljudbilden kantrar över åt höger. Aldrig vänster.
Det har jag upplevt i flera olika rum och oberoende av utrustning.

Det stärker min idé om att JAG SJÄLV och mitt för stunden TILLSTÅND är en nog så väsentlig parameter för den upplevelse jag får. I mitt fall skulle det alltså röra sej om en intermittent förekommande instabilitet någonstans i hörselfunktionen.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-12 22:27

Är möbleringen/rummet symmetriskt?

Nej, jag brukar aldrig behöva använda balanskontrollen. Utom i bilen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-01-12 22:59

Svante skrev:Är möbleringen/rummet symmetriskt?

Nej, jag brukar aldrig behöva använda balanskontrollen. Utom i bilen.

Nej, möbleringen är osymmetrisk. Vänsterväggen har en massa hårda saker på sig (f n en skänk och en TV, båda ska ut ur lyssningsrummet). Högerväggen är nästan täckt av bokhyllor.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-01-12 23:00

Strmbrg:
Ja jag är iallafall övertygad att om skillnaden beror på akustiska förhållanden (vilket jag egentligen tror) så den är frekvensberoende!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-01-13 02:26

Byt plats på stegen så vet du om det är rummet/möblering eller stegen som orsakar det.
/J

Cygnus resurectum

Återgå till Teknikforum