Kontrollera T/S i produktion

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Kontrollera T/S i produktion

Inläggav Mr_Ekan » 2009-01-14 00:42

Har roat mig att mäta lite impedans på element i frirymd i helgen. Som mjukvara användes Limp med referensmotstånd på 100 Ohm. Mer om mätobjektet (och orsaken) senare, men vi skulle kunna säga att tillverkaren hävdar följande:

fs = 61 Hz
Qms = 3,02
Qes = 0,47
Qts = 0,41

Efter 2h motionerande vid 25 Hz såg det i värsta fall ut så här:

fs = 56,0 Hz
Qms = 2,13
Qes = 0,44
Qts = 0,36

(T/S-parametrar beräkn. enl D'Appolito).

Att fs ligger under spec skulle jag initialt vilja förklara med ökad komplians (jfrt med tillverkarens mätobjekt). Inbillar mig att spindeln har störst inverkan, och då ffa "veckningen" av spindeln. Någon som undersökt saken?

Men! Tittar vi på Qms och Qes så ser vi endast en större avvikelse hos Qms, inte Qes. Det indikerar snarare en förändring av dämpningen hos elementet. (Hur håller vi ordning på den i processen?) Vilken dock inte kan förklara lägre fs...

Nu behöver jag alltså er hjälp att skylla detta på tillverkaren och inte mätmetoden :wink:

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-14 01:02

Titta i stället på Mms, Cms och Bl, det är de som inte får avvika för mycket. Eller det är just Cms som det är ok med avvikelser i, och Cms får genomslag i både fs och Qts. Rms kan man också titta lite på, men den är heller inte så viktig.

Jag skrev i nån tråd om det där förut, att en ändring i Cms inte gör mycket skillnad alls, speciellt om fjädringen blir mjukare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum