Basar i dubbel line-array?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fackamato

Basar i dubbel line-array?

Inläggav Fackamato » 2009-01-11 06:20

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... st15483815

Personen i posten ovanför har mätt lite med sina 8 subwoofers i olika placeringar. Titta vad som händer om man har 4 fram och 4 bak, rätt placerade, inverterad och tidsfördröjd signal 8O

Perfekta basåtergivningen? Finns att läsa på tyska här: http://de.wikipedia.org/wiki/Double_Bass_Array

Översättning: http://translate.google.com/translate?u ... n&ie=UTF-8

Man får konstant tryck i hela rummet. Dock så tror jag ej att man räknat med eventuella dörröppningar etc... :?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-01-11 10:54

Bra tänkt, men vilken blir skillnaden om man byter den bakre, akiva arrayen till en basabsorberande vägg? Kan vara en billigare lösning, kankse.

JBL har ett fett white paper om de här också och där går man igenom en hoper andra placeringar av basarna också.

I ett vanligt rum*, som jag har, så blir det en stor skillnad bara på att gå från 2 basar (en i varje hörn) till en array längs hela väggen bakom topparna.

*: Vanligt rum = ett vanligt bostadsrum, med dörröppningar och andra mindre lyckade väljljudslösningar
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-11 12:37

Det han gjort är ju en aktiv basabsorberande vägg. :)

/Peter

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-01-11 15:39

Oavsett vilket.
DBA är tydligen ganska poppis i Tyskland.
Med kostnaden som uppkommer för typ 8 element och det faktum att man ändå inte uppnår särskilt högt ljudtryck (för kostnaden) så tycker jag att det verkar vettigare att bygga med annan princip och sen EQ`a.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2009-01-11 20:31

steveo1234 skrev:Oavsett vilket.
Med kostnaden som uppkommer för typ 8 element och det faktum att man ändå inte uppnår särskilt högt ljudtryck (för kostnaden) så tycker jag att det verkar vettigare att bygga med annan princip och sen EQ`a.

Är det inte en stor fördel att man också kan njuta av bra bas överallt i rummet om man har flera subbar? Rätt placerade vill säga.

Att EQ:a tar man väl till bara mot slutet av en akustisk åtgärd väl?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-01-11 20:42

Jo som jag förstår det så får man ju bra bas i hela rummet med den här lösningen :)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-01-11 21:26

Kan man inte använda billiga element i enkla lådor som aktiva basabsorbenter? Om man filtrerar dem att spela t.ex. 50hz med lämpliga filter och fördröjning om man har en resonans där?
Back in black!

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-01-11 21:35

Rookie skrev:Kan man inte använda billiga element i enkla lådor som aktiva basabsorbenter? Om man filtrerar dem att spela t.ex. 50hz med lämpliga filter och fördröjning om man har en resonans där?

Ser inte varför det inte skulle fungera :)

Det som begränsar dom då, är väl att dom inte klarar av att absorbera om man spelar för högt (då elementen inte hänger med, xmax eller vad det nu är)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-01-11 22:04

Tittar man på ljudtryck vid en viss distorsionnivå så kan nog metoden vara ganska kostnadseffektiv. Om en passiv absorionslösning är bättre/billigare beror ju helt på det aktuella rummet.

Trevligt att det blivit populärt i tyskland. Det talar ju för att det finns sanna välljudsentusiaster på fler ställen!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-01-12 11:38

mineralull skrev:

Är det inte en stor fördel att man också kan njuta av bra bas överallt i rummet om man har flera subbar? Rätt placerade vill säga.

VIsst, det kan ju vara en fördel. Speciellt om man har våldsamt brett mellan öronen.
Har inte de flesta människor en enda sittplats att lyssna från? Kanske bara jag som har det, men på just den platsen så är jag inte villig att offra ljudtryck eller pengar för rak frekvenskurva.
Och jag håller med om EQ, det är det sista man gör. I mitt tycke en viktig åtgärd, men likväl den sista.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-01-12 19:58

Rookie skrev:Kan man inte använda billiga element i enkla lådor som aktiva basabsorbenter? Om man filtrerar dem att spela t.ex. 50hz med lämpliga filter och fördröjning om man har en resonans där?

Problemet är att deras distorsion kommer höras... och då kommer den t.ex. bakifrån och maskeras kanske inte lika bra (?) => kanske nästan så att det krävs bättre element...
Om man inte bygger en akustisk LP delning förståss.

Var för några år sedan inne på aktiv dämpning, men efter lite funderande kom jag fram till att skaffa fler basmoduler istället och försöka dämpa passivt. (vet dock inte med säkerhet att detta var bästa lösningen)

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2009-01-14 06:18

steveo1234 skrev:
mineralull skrev:

VIsst, det kan ju vara en fördel. Speciellt om man har våldsamt brett mellan öronen.
Har inte de flesta människor en enda sittplats att lyssna från? Kanske bara jag som har det, men på just den platsen så är jag inte villig att offra ljudtryck eller pengar för rak frekvenskurva.
Och jag håller med om EQ, det är det sista man gör. I mitt tycke en viktig åtgärd, men likväl den sista.

Hemmabio kräver ibland att det låter bra när det är många pesoner som sitter i rummet. Svårt men ej ouppnåeligt. Jag skulle gärna ha lite bättre bas i mitten av rummet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-14 09:19

Basåtergivning mår ofta bra av många personer i rummet :)

Återgå till Teknikforum