aktivt filter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

aktivt filter

Inläggav slockna » 2009-01-14 14:25

Blir det samma fasfel med ett aktivt delningsfilter, som med ett passivt, om vi förutsätter samma delningsfrekvenser och brantheter ??

om inte, så varför ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-14 16:35

Det enkla svaret är ja.

Man bör kanske reservera sig lite dock. Det förutsätter att man lyckas få till tonkurvorna lika. Elementens frekvensberoende last gör det lite knepigt. Det gäller framförallt analoga aktiva filter, digitala aktiva filter kan fås att göra ganska mycket annorlunda. Både bra och dåligt.

Men i princip är det inget som säger att det ena eller andra filtret skulle ha mindre fasvridning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-01-14 18:07

Tackar för svar.

Skulle jag kunna tolka det så att elementen inte kan påverka varandra elektriskt vid aktiv delning och att det är det som är den största fördelen med detta "system"

(bakgrunden till frågeställningen är stor nyfikenhet, och att jag en gång haft ett par aktivt delade aktiva högtalare ( Braun lv-1020) och kanske skulle vilja bygga nåt liknande nån gång.... )

* * * * * * * * * *

Återgå till Teknikforum