goniometer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

goniometer

Inläggav Julle_Jansson » 2004-10-26 01:33

Hejsan!
Skulle någon kunna berätta vad nämnda instrument är och hur det används i audiosammanhang?
MVH Julle

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-26 08:53

Är inte det en sån där som visar summa-skillnadssignal, eller om man så vill vänster-höger, som ett x-y-kopplat oscilloskop?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-26 16:14

Jag vet inte så mycket om det här men jag tror att det är ett instrument som med vars hjälp man kan se om det är stereo eller mono, man kan också se hur bred stereobilden är. Åsså kan se faserna dels på hela ljudbilden eller också som med vissa instrument där man kan läsa fasen på de ungefärliga frekvenserna. Man kan också göra det här med ett XY-kopplat oscilloskop om än inte lika bra. Det här är ett instrument som är oerhört bra när man spelar in eller mixar. Idag brukar det också finnas ett inbyggt FFT instrument och en tersbandsanalysator.

http://dk-audio.com/

Morello eller Johann L kan säkert berätta mer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-26 17:33

Nagrania skrev:Man kan också göra det här med ett XY-kopplat oscilloskop om än inte lika bra.

Om det är det jag tror så är det precis ett XY-kopplat oscilloskop och visar följaktligen exakt samma sak. Man får bara vrida oscilloskopskärmen 45 grader så blir bilden likadan. Om signalerna ligger i motfas so får man ett horisontellt streck, ligger de i fas blir det ett lodrätt streck. Enbart vänster kanal ger ett streck lutandes till vänster och enbart höger kanal ger ett streck lutandes åt höger. En normal stereoinspelning hoppar mest lodrätt med lite utflykter åt sidan när det finns stereoinformation.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-26 18:30

En stereoinspelning ser ofta ut som ett nystan och man kan ibland se motfaskomponenter utan att musiken i sin helhet är urfas. Om man lyssnar på ett sådant stycke i mono som är väldigt mycket stereo, då sjunker ljudbilden ihop. Det kan också ibland hända att diskanten blir sämre i mono jämfört med stereo. Har man sedan en FFT som man kopplar om så att den visar skillnadssignalen alltså S-signalen då kan man se en helt annan frekvenskurva än den i mono. En annan sak som man också kan se är om inspelningen är limiterad.

Återgå till Teknikforum