Suck...nåt hände under flytten med min ena förstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Suck...nåt hände under flytten med min ena förstärkare

Inläggav Thomas_A » 2004-10-23 16:50

Jag har hör kraftig dist i höger kanal, den som driver mina diskanter. Först trodde jag det var högtalaren, sen de aktiva filtrena. Men efter felsökning lutar allt åt att min Audio Analogue Puccini MkI fått sig en kyss under flytten till ny lägenhet. Kraftig dist alltså, vad kan sånt bero på..?

Hjääälp!

Thomas
Senast redigerad av Thomas_A 2004-10-27 08:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-10-23 18:27

:(
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-23 18:49

Kan man mäta utgångstransistorne på nåt sätt? De är TIP142 och TIP147, två vardera per kanal. De är märkta med tuschpenna parvis, och jag tror de är matchade.

Thomas

Användarvisningsbild
Morello

Re: Suck...nåt hände under flytten med min ena förstärkare

Inläggav Morello » 2004-10-23 18:51

Thomas_A skrev:Jag har hör kraftig IM-dist i höger kanal, den som driver mina diskanter. Först trodde jag det var högtalaren, sen de aktiva filtrena. Men efter felsökning lutar allt åt att min Audio Analogue Puccini MkII fått sig en kyss under flytten till ny lägenhet. Kraftig IM-dist alltså, vad kan sånt bero på..?

Hjääälp!

Thomas

IM-dist beror på någon typ av olinjäriteter. :lol:

Skämt åsido, kom hit med apparaten så fixar vi den och trimmar till full extas 8) !
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-23 19:23

Morello, tackar!

jag har identifierat felet i höger slutsteg och det har alltså uppstått någon gång under ur- eller ikoppling/flyttröran... Försteget är ok. Tycker att utgångstransistorerna var ok; har dock inte tittat under kretskortet där mina förra moddar sitter (stora kondingar för att minska basdist).

Jag hör av mig ang. lyssningsträff och tar med mig åbäket i samma veva. Var ju hos Johan Lindroos förra veckan och lyssnade, men har inte hunnit skriva om några intryck...men de var mycket positiva.

8)

T

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-24 14:43

Thomas_A skrev:Var ju hos Johan Lindroos förra veckan och lyssnade, men har inte hunnit skriva om några intryck...men de var mycket positiva.

8)

T

Jag är nyfiken....

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-24 23:09

Markih,

den låter punktformigt med fler detaljer. Detta beror sannolikt mest på att högtalarna sprider som de gör + den stora dämpningen i rummet.

De låter inte diffust/brett/stort utan snarare motsatsen. Detta beror som tidigare sagt sannolikt på dämpningen i rummet som tar bort de tidiga reflexerna. Nu tror jag inte det är hela sanningen eftersom jag också provat dämpa stora delar av min bakvägg. Punktformigheten ökar, men ljudbilden är fortfarande "större". Diskanten är också "dämpad" men inte mörk i min smak. Det är nog bara så att de flesta har något för ljus återgivning (igen pga av reflexer).

Nu lyssnade vi på låg volym pga vissa problem med grannar, så jag kunde inte bedöma alla parametrar.

Vi lyssnade bl a på en pianokonsert, men det blev som det brukar bli - det känns som man sitter lite för mycket "nersänkt". När vi kopplade på surroundljudet blev pianokonserten mer naturlig.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Suck...nåt hände under flytten med min ena förstärkare

Inläggav Rydberg » 2004-10-26 19:24

Thomas_A skrev:Jag har hör kraftig IM-dist i höger kanal, den som driver mina diskanter. Först trodde jag det var högtalaren, sen de aktiva filtrena. Men efter felsökning lutar allt åt att min Audio Analogue Puccini MkII fått sig en kyss under flytten till ny lägenhet. Kraftig IM-dist alltså, vad kan sånt bero på..?

Hjääälp!

Thomas

Den där förstärkaren är ju känd för att gå sönder :(

Sen tycker jag det är konstigt att du skulle ha en sådan, väldigt färgaden förstärkare med mycket hög dist 8O
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-26 23:21

Åhå...Rydberg, inte så bråttom. :) Audio Analogue Puccini MkI är designad för att INTE vara färgad; rak frekvensgång (-1 dB vid 130 kHz) och under 0.01% dist. (Jag skrev fel ang. versionsnumret i orginalmailet, men jag trodde det var ganska välkänt bland forumrävarna att jag har MkI versionen.) När de som startade Audio Analogue sorgligt nog lämnade företaget så ändrades förstärkarna genast drastiskt med färgande frekvensgång (-1 dB vid 20 kHz) och hög dist. Sorgligt när de som startade AA faktiskt designade med kompetens. Konstruktören Federico Paoletti har jag pratat med ett antal gånger och han är mycket trevlig och prata med. Se en jämförelse mellan Mk1 och Mk2:

http://www.pi.infn.it/%7Efederico/remote.htm

Min Puccini SE har fungerat felfritt sen den jag köpte den; jag har dock gjort en mod efter rek. av konstruktören för att minska disten i basen (från ca 0.03% till 0.003%). Hörde dock ingen skillnad. Att den gick sönder nu kan vara en felkoppling av något slag (kör ju aktivt, triampat och det gäller att hålla tungan rätt i mun när man kopplar. Kan ha antingen varit jag eller flickvännen kan ha gjort ett misstag i flyttröran).

THomas

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-28 22:05

Felet var: trasig säkring 8O

(Tack Morello, present kommer).

T

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-28 22:39

det enkla är oftast det svåra

jag felsökte varför min video inte spelade in ljud i minst fyra timmar i helgen innan jag upptäckte att SCART-kontakten inte satt i ordentligt

helgen innan la jag en hel del tid på vad jag trodde var en trasig hårddisk innan jag upptäckte att IDE-sladden var lös

etc etc ad infinitum
Dogmatisk Mac-Taliban

Återgå till Teknikforum