Kastlängd vs lådprincip

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PetterPersson

Kastlängd vs lådprincip

Inläggav PetterPersson » 2009-03-06 11:39

Har funderat ett tag på det här med bashorn för PA-bruk. Om man ska
tro branchfolket så har bashorn en överlägsen kastlängd och
riktverkan jämfört med konventionella basreflex. Bandpass ligger ännu
sämre till.

Lyder inte bashorn den klassiska avståndslagen (-6dB per fördubbling
av avståndet)? Varför isåfall? Har det att göra med den relativt stora
strålande ytan som skapar någon form av riktverkan eller vad finns det
mer för faktorer?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-06 11:49

Mja...

Alltså en stor strålare får ju riktverkan. Hur riktverkan ser ut beror på formen på den strålande ytan och hur de olika delarna av det strålande ytem ligger i fas med varandra. Det är ganska enkelt att räkna ut hur riktverkan bli om man känner till de olika delarnas styrka och fasläge.

När man väl har insett det så förstår man också att den riktverkan som en stor strålare har egentligen inte innebär att den utstrålade energin koncentreras i framriktningen, det betyder snarare att den släcks ut i sidoriktningen. Hög riktverkan betyder alltså inte att man flyttar energi från sidorna till framriktningen, utan att man tar bort energi i sidorikningarna.

Allt det ovanstående gäller fjärrfältet.

När man går nära en stor strålare gäller inte längre vanliga avståndslagen. Det beror på att avståndet till de olika delarna av strålaren kommer ur fas om man är nära. Ljudtrycket kommer därmed inte att bli 6 dB starkare om man halverar avståndet. Det gäller både om det är en ytstrålare eller om det är en linjekälla fast effekten är svagare med linjekällan.

Om man inte har ett starkt avståndsberoende kan man höja nivån för de som står långt bort utan att spela öronen av de som står nära. Förmodligen är det det som menas med kastlängd. Uttrycket kastlängd låter som att ljudet "går längre" men återigen så är det nog bara så att det släcks ut mer när man är nära. Men effekt är ju billigt idag.

Det står lite i Elakkompendiet på sid 5-18 om det där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-03-06 12:29

Aha!

Nu har jag läst läxan och det förklarar en hel del :) Tack för det pedagogiska svaret!

Det ska dock vara sjukt stora strålare (under 100 Hz) för att närzonen ska vara av praktisk betydelse i verkligheten visar några snabba räkningar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-06 16:39

PetterPersson skrev:Det ska dock vara sjukt stora strålare (under 100 Hz) för att närzonen ska vara av praktisk betydelse i verkligheten visar några snabba räkningar.

Ja, det är väl kanske därför som du har hört om det i PA-sammanhang. Eller så är det för att du är horntok ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-03-06 17:53

Horntok! Jag?? Vad fick du det ifrån :oops: :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-06 18:00

PetterPersson skrev:Horntok! Jag?? Vad fick du det ifrån :oops: :lol:
:lol:

Återgå till Teknikforum