Hur ska jag koppla?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jara

Hur ska jag koppla?

Inläggav Jara » 2009-02-17 21:45

Tjena. :D

I ett av mina stereosystem är jag sugen på att lägga till 2 baslådor. Jag vet bara inte hur jag ska göra detta på ett bra/rätt sätt.

Jag har en surroundförstärkare med ett par år (4 år faktiskt, Denon 1905) på nacken, två fronthögtalare och ett extra 2-kanalsslutsteg. Hur snör jag ihop detta? Helst vill jag kunna använda delningsfiltret i surroundförstärkaren, men det fungerar väl bara på subwooferutgången, eller?

Använder man pre-out på någon av bakkanalerna och hänger på slutsteg och baslådor där?

Om jag nu hittar ett externt delningsfilter, hur får jag in det i kedjan?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2009-02-18 16:32

Kan man kanske få lite jävla hjälp här, tack! :D

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-02-18 16:35

Skaffa en RCA-splitter, koppla sub pre out till de båda slutstegskanalerna. Koppla in frontarna som vanligt och titta på filterinställningarna. Eller kanske förstod jag inte frågan?

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2009-02-18 16:52

Jo, jag tror att du förstod frågan. :)

Det du skriver tror jag skulle funka... och man kan då använda det inbyggda filtret och dela på 80 hz..

Tack och bock.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-09 23:25

Enkla sättet är att du splittar .1-kanalen i två och kör via var sitt slutsteg till baslådorna.
Ännu enklare är att inte splitta och bara ha ett slutsteg som driver båda baslådorna. Antingen seriekopplat eller paralellkopplat beroende på vad sluteget klarar.
Nackdelen med dessa lösningar är att du får basen i mono, men det gör inte så stor skillnad då du delar vid 80Hz. Du får fortfrande fördelen av två lådor med olika placering, vilket gör att du oftast får betydligt jämnare basgång i rummet än du får med en låda.
Frontar etc kan drivas med inbyggda stegen och det inbyggda filtret fungerar utmärkt.

Och så det krångliga och dyra sättet:
Ställ in att du inte har någon sub och frontar som "large". Dvs all bas till frontkanalerna.
Koppla från pre-out på frontarna till ett delningsfilter som delar i "toppar" respektive "basmoduler". Dessa kopplas nu till slutsteg.
Du bör troligen ha 4 kanaler med externa slutsteg för denna lösning.

Återgå till Teknikforum