element i olika riktnigar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

element i olika riktnigar?

Inläggav housemicke » 2009-03-16 07:56

jag funderar på varför man inte ser högtalare med tex diskanter som pekar fram/lite upp/lite ned, eller midbasar/diskaner som pekar lite vänster/mitten/lite höger.

finns det några anledningar till att det här inte skulle fungera bra?

jag tycker det verkar som en dunderidé, man får massa spridning.

blir det utsläckningar beroende på vilket sorts filter som sitter i högtalarna då?

har sett att dynaudio kör med dubbla diskanter på flera av sina modeller, funkar det bra med att stopa in en extra diskant för att tex komma upp lite i nivå (känsligare basar)? kanske 2 på bredden så nära som möjligt, eller 2 på höjden?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-16 11:35

Titta på Stig Carlssons högtalare, där pekar ju elementen i alla riktningar :)
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-03-16 16:17

Flera element i olika riktningar som spelar samma frekvenser ger en massa problem som man kanske kan jobba med om man orkar, men förmodligen inte. Stig Carlsson orkade och det blev väl skapligt.

Dynaudios diskantkonfiguration är väl 1.5 vägs, dvs, den ena diskanten hjälper endast till att minska distorsionen där det behövs. Jag antar att den är avrullad uppåt, annars skulle det bli väldigt konstigt med så höga frekvenser ifrån två källor långt ifrån varandra.

Återgå till Teknikforum