OPAMPAROPAMPAROPAMPAR

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

OPAMPAROPAMPAROPAMPAR

Inläggav Amit » 2009-03-08 16:04

Jag försöker begripa mig på opampar.

Hittade denna:

"Handbook of Operational Amplifier Applications"

samt en gammal bok jag kopierat för 24 år sen (jösses vad tiden går 8O )

ett utdrag:
Bild

och så tittar jag förstås på:

N5mD

Massor av frågor och funderingar, begriper kanske hälften. En del klarnar när jag (för vilken gång i ordningen?) läser tråden där N5mD presenteras.

Är det jag läser vettigt material? Det verkar ju förekomma en hel del desinformation på nätet mitt bland all information. Så vitt jag kan bedöma ser det vederhäftigt ut och alla resonemang är komplexa nog för att verka trovärdiga (undvikande av tumregler).

Spelar det någon roll om man väljer en icke-inverterande eller inverterad koppling på opampen? Jag tänker på fasen då alltså, för det är väl den man syftar på med termen "inverterande"?

Kan man experimentera med opampar på kopplingsdäck (funderar på om själva kopplingarna i däcket blir kapacitiva och orsakar självsvängning eller så)?

Det var bara några frågor :roll:

Amit – som fortfarande försöker smälta ohms lag.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2009-03-11 21:57

kopplingsdäck:
==========
det kanske du skulle kunna få, oscillationer via återkoppling pga av parasiter. en känsla säger att du inte behöver oroa dig speciellt mycket för det, du kan nog labba glatt. oftast i op-ampkopplingar ser du ju till att begränsa förstärkningen för de frekvenser där Bodes stabilitetskriterium inte uppfylls.

material
==========
Jag har inte läst boken som du visar. avsnittet om kompensering och op-ampar Bengt Molins bok "Analog Elektronik" tycker jag är bra.

inverterad eller icke inverterad
======================
har inte läst tråden om N5mD, så jag vet inte vad du syftar på.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-12 01:25

Tusen tack för feedback och tips, det uppskattas väldeliga! :D

Har sett till att få en privatlektion i nästa vecka också, så jag återkommer med mer info då.

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-12 17:12

På en inverterad op-amp koppling så kopplar man insignalen till minus (-) ingången på OP-ampen. På en icke-inverterad koppla men till plus (+).

Om man har flera OP-ampar i serie så kan man fasvända flera gånger, så det är inte säkert att slutresultatet blir inverterat för att du använder inverterad koppling.

Det finns olika skolor för om inverterad eller icke-inverterad är bäst. Eftersom båda sidor har gott om förespråkare så kan man sluta sig till att det inte är så enkelt att det ena är bättre.

Om du fortfarande håller på att smälta omhs lag så kanske det är i tidigaste laget att labba med OP-ampar. Om du börjar labba så börja med billiga OP-ampar så gör det inte så mycket om några går sönder.
Högpresterande OP-ampar kan man byta till nät allt fungerar (för att sedan köra en ny vänta med tester).

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-13 09:33

De lärde tvista om inverterad, respektive ickeinverterad koppling.
Hmm... låter som att jag verkligen behöver begripa opamparnas väsen :)

När det gäller ohms lag, så är det inte så att jag inte förstår sambandet mellan ström, spänning och motstånd. Det är snarare det att jag inte vill förstå det, jag vill känna det ända ner i tårna! Så att jag slipper tänka på det, utan intuitivt kan "se" strömmens flöde i en krets, vid olika frekvenser - det vore coolt! :P

Amit

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-13 14:40

Den enkla approximationen av en OP-amp är väl:

- oändlig inimpedans
- oändlig förstärkning
- vid negativ återkoppling: 0 V över ingången

Om jag minns rätt. :)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-16 10:29

Jo, det där känner jag igen att jag läst i något av dokumenten ovan.
Det klarnar långsamt, men det känns fortfarande inte som att jag kan lita på intuitionen.
Hoppas dock på lektionen på onsdag, då ingenjören kommer :P

Här är en föreläsning från MIT

Jag har följt de tidigare föreläsningarna, väldigt bra måste jag säga.

:)

Amit

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-03-16 11:19

Kopplingsdäck för lågfrekvensexperiment är bra nära perfekt (så länge man inte arbetar med mycket höga impedanser eller frekvenser). Det har jag använt sedan tidigt åttiotal för experiment, utveckling av förförstärkare, slutsteg och A/D D/A omvandlare. Det har sina sidor och man når kanske inte full prestanda, men tillräckligt för att komma vidare och spara mycket tid.
Jag vet ingen bättre metod när man vill testa kopplingar och lära sig.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-16 11:24

Ok, så en opamp är en fantastiskt opålitlig skillnadsförstärkare, som när den matas med en signal på den ena ingången kan stabiliseras genom att man matar tillbaka avvikelser på den andra ingången. Coolt.

Amit

Edit: skrivet innan jag läst Rogers inlägg ovan, syftar på föreläsningen på MIT
Senast redigerad av Amit 2009-03-16 13:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-16 11:27

RogerJoensson skrev:Kopplingsdäck för lågfrekvensexperiment är bra nära perfekt (så länge man inte arbetar med mycket höga impedanser eller frekvenser). Det har jag använt sedan tidigt åttiotal för experiment, utveckling av förförstärkare, slutsteg och A/D D/A omvandlare. Det har sina sidor och man når kanske inte full prestanda, men tillräckligt för att komma vidare och spara mycket tid.
Jag vet ingen bättre metod när man vill testa kopplingar och lära sig.

Tack för den infon!
Jag har bara kommit så långt att jag stoppat ner en OPA 2134 i ett kopplingsdäck. Men nu har jag tittat på föreläsningen ovan, så nu fattar jag nog principen för en opamp.

Amit

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-16 13:41

Amit skrev:Ok, så en opamp är en fantastiskt opålitlig skillnadsförstärkare, som när den matas med en signal på den ena ingången kan stabiliseras genom att man matar tillbaka avvikelser på den andra ingången.

efter lite funderande:

Det borde innebära att feedbacken för att vara effektiv, måste vara himla snabb, vilket i sin tur innebär att man borde få någons sorts "feedback-loop-frekvens"? Är det det som kallas stig-tid (slew rate?) som sätter den gränsen?
Hur som helst kunde man tänka sig loophastigheten som en sorts frekvens, en hög sådan. Vilket borde göra konstruktionen väldigt känslig för kapacitanser och induktanser? Hmm...

Funderar vidare.

Amit - i opamparnas värld (man kanske borde se resten av föreläsningarna om opampar också...)

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2009-03-16 20:45

Du verkar tänka bra, jag rekommenderar godtyckligt datablad tex:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/07312010.pdf

Där kan du bland annat se bandbredden för closed-loop och hur den varierar med gain (bara att dividera) och att denna opamp som du mkt riktigt sa är känslig för kapacitiv last.

Slewrate är ett mått på "snabbhet", dvs hur snabbt kretsen kan reagera på en förändring i insignalen. Den är såvitt jag har förstått oberoende av feedback.

Återgå till Teknikforum