Spridningsegenskaper på högtalare element

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
R1T

Spridningsegenskaper på högtalare element

Inläggav R1T » 2009-03-15 13:15

Sitter och funderar på om man på något sätt kan se vilka spridningsegenskaper ett element har med hjälp av elementdata.

Det jag vet är att membranstorleken har betydelse, men element med samma storlek kan ju vad jag har förstått ha olika spridningsegenskaper.
Vad jag menar med spridningsegenskaper är te.x 15, 30 och 45 grader m.m
Man kanske skulle benämna det spridningsförmåga istället :?:

Det jag te.x funderar på är om storleken på talspolen har någon betydelse, men det finns säkert fler saker och faktorer som kan påverka.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-03-15 13:19

Storleken på talspolen tillsammans med våghastigheten och form på domen och kon är väl de saker som främst har betydelse för spridningen.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2009-03-15 15:22

norman skrev:Storleken på talspolen tillsammans med våghastigheten och form på domen och kon är väl de saker som främst har betydelse för spridningen.

Om man tänker sig att man vill ha så bra spridning som möjligt (stor spridning) i de högre frekvenserna, hur skall då domen och konen vara utformade?

Jag antar att en talspole med en liten diameter sprider bättre än en stor?

Våghastigheten är det något man kan ut läsa av elementdata?

Mvh Åke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-15 16:53

Frekvensgången i olika vinklar visar hur bra spridningen är.
Vill man veta vågfrontcentrum får man nog mäta själv.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2009-03-17 09:15

Ingen mer som har några idéer om hur man kan bilda sig en grov uppfattning om hur elementen sprider, med hjälp av elementdata eller kanske en visuell inspektion.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-17 09:33

R1T skrev:Ingen mer som har några idéer om hur man kan bilda sig en grov uppfattning om hur elementen sprider

Mvh Åke

paa skrev:Frekvensgången i olika vinklar visar hur bra spridningen är.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2009-03-17 18:55

norman skrev:Storleken på talspolen tillsammans med våghastigheten och form på domen och kon är väl de saker som främst har betydelse för spridningen.

Är det ingen som har en liten utveckling på det norman skrev ovan

Att man kan mäta frekvensgången i olika vinklar har jag förstått.

Jag tänkte att man kanske kan skaffa sig en lite grov uppfattning om
spridningen innan man köper elementen.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-03-17 19:34

R1T skrev:

Kan utveckla lite:

Element med mjukare kon brukar ha lägre våghastighet i konen och sprida mer.
En dome som buktar utåt och ej släpper igenom luft (ej tyg alltså) brukar bättra på spridningen uppåt i frekvens.

Så element med t.ex. hård aluminium/magnesium/keramik-kon sprider ganska lite uppåt i frekvens. Likaså element med inverterad dome.

Ett element som sprider väldigt mycket är seas px17lts, det har en kon med lagom våghastighet, rätt liten talspolediameter och en dome som är hård för lite högre frekvenser (den känns mjuk när man trycker på den men har så stor inre dämpning att den inte flexar vid högre frekvenser).

Detta blev kanske lite rörigt och det stämmer säkert inte för alla element. Men det kanske kan vara nåt för att veta ungefär vad man kan leta efter.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2009-03-17 20:32

norman skrev:
R1T skrev:

Kan utveckla lite:

Element med mjukare kon brukar ha lägre våghastighet i konen och sprida mer.
En dome som buktar utåt och ej släpper igenom luft (ej tyg alltså) brukar bättra på spridningen uppåt i frekvens.

Så element med t.ex. hård aluminium/magnesium/keramik-kon sprider ganska lite uppåt i frekvens. Likaså element med inverterad dome.

Ett element som sprider väldigt mycket är seas px17lts, det har en kon med lagom våghastighet, rätt liten talspolediameter och en dome som är hård för lite högre frekvenser (den känns mjuk när man trycker på den men har så stor inre dämpning att den inte flexar vid högre frekvenser).

Detta blev kanske lite rörigt och det stämmer säkert inte för alla element. Men det kanske kan vara nåt för att veta ungefär vad man kan leta efter.

Tack Norman! Det var den typen av info. jag letade efter :D

Mvh Åke

Återgå till Teknikforum