Biwire terminaler - Uppe eller nere?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Biwire terminaler - Uppe eller nere?

Inläggav CODY » 2009-03-22 21:40

Hej,

har högtalare med biwire terminaler. Vill inte ha bi-amp/wire utan kör med ett par. Har fått veta av en person som jobbar i hifi-butik och är basnarkoman att då skall man stoppa in kablarna i det nedre paret: "det blir bättre bas då". Har gjort så och levt lycklig med det. De nedre kontakterna är de lägre frekvenserna enligt manualen.

Nu råkade min son trampa på högtalarkablarna och nedre kontakten gick sönder. Har beställt nya. Stoppade in kablarna i de övre paren. Då upplevde jag mindre bas.

Kan någon klarlägga detta? Är det riktigt?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-03-22 21:52

Om kontakterna är byglade som sig bör ska du inte höra skillnad oavsett inkoppling på övre eller undre par, om de inte längre är byglade som de ska (efter olyckan) så ska du få (mycket) mindre bas.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-22 21:55

Ska jag tolka det så att du har fyra kontakter bakpå dina högtalare, och att de är ihopkopplade två och två med bleck? I så fall är alldeles otroligt lite som skiljer mellan att koppla sladdarna till de övre eller nedre paren, någon milliohm, om ens det. Om denna milliohm gör skillnad, så är det mycket märkligt, det sitter ju flera ohm på insidan i serie med högtalarna.

Förstod jag dig rätt, förresten?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-03-22 22:07

Tack för svar!

Per, du förstod rätt. Min upplevelse kan bero på att jag samtidigt flyttade högtalarna lite. Blecket sitter fast, även i den trasiga kontakten. Märkligt detta. Man kan i o f s läsa på nätet att det kan löna sig att byta ut blecken mot högtalarkabel, och det ar därför jag tänkte att det kunde vara skillnad, trots att jag förnuftsmässigt köper vad ni säger båda två.

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-22 22:21

CODY skrev:Man kan i o f s läsa på nätet att det kan löna sig att byta ut blecken mot högtalarkabel

... och du tror på allt man kan läsa på nätet, förmodar jag. 8)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-03-22 22:48

perstromgren skrev:
CODY skrev:Man kan i o f s läsa på nätet att det kan löna sig att byta ut blecken mot högtalarkabel

... och du tror på allt man kan läsa på nätet, förmodar jag. 8)

Absolut! Gör inte du det 8) :?: :P :lol:
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-03-22 23:40

Står det på Internet är det sant. Så det så.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-03-23 00:22

Jag kan tänka mig kontaktkorrosion. Dvs att antingen kontakterna eller blecket har oxiderat och med tiden ökat motståndet till diskantdelen av filtret. Och nu har du rört på det hela och skrapat bort oxiden.

Fast det är kanske långsökt.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-23 10:04

i skrev:Jag kan tänka mig kontaktkorrosion. Dvs att antingen kontakterna eller blecket har oxiderat och med tiden ökat motståndet till diskantdelen av filtret. Och nu har du rört på det hela och skrapat bort oxiden.

Nej, inte alls! Om blecket är dåligt åtskruvade så blir det inte gastätt, och då kan de mycket väl korrodera. Men det är säkert enkelt åtgärdta, det är nog bara att lätta på skruvarna och dra åt igen, ev med en liten lätt skrubbning av blecken först.

Det är nog mer än ett kabelbyte som givit bättre ljud pga att den gamla kabeln hade oxiderat litet i kontakterna. Hör man sådan skillnader kan det vara värt att byta tillbaka igen och lyssna igen...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-03-23 10:21

i skrev:Jag kan tänka mig kontaktkorrosion. Dvs att antingen kontakterna eller blecket har oxiderat och med tiden ökat motståndet till diskantdelen av filtret. Och nu har du rört på det hela och skrapat bort oxiden.

Njaa, allt är förgyllt och inget av guldet är bortskrapat.

Däremot kanske inte blecket ligger an riktigt lika hårt mot skruvkontakten, eftersom det nu är fastsatt med tape!

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Återgå till Teknikforum