Varför tar inte en Technics cd från ca: -90 brända skivor? Bara ibland funkar det.
//Krister på väg till tippen...
Moderator: Redaktörer
mathsg skrev:Hade en Technics -87 och den behövde man skruva isär ibland och smörja upp gejdrarna lasern glider på. Efter en sådan åtgärd gick den prickfritt ett par år och sedan smörjning igen. Troligtvis finns det fett som har pressats ut åt sidorna, så det räcker att återföra detta.
Naqref™ skrev:Det enkla svaret är kanske att den kommer från en tidsperiod då brända cd var i princip oexisterande och den är inte anpassad för den svagare signal man får från brända skivor
Naqref™ skrev:I en vanlig CD så utnyttjar man interferens mellan groparna och den omgivande ytan för att se till att skillnaden mellan ettor och nollor blir maximalt stora. Det gör man inte i brända skivor om jag inte minns fel. Det blir m a o en större skillnad mellan ettor och nollor. Man kan likna det lite vid att gå från AES-EBU digitalsignal till SP-dif. En skillnad i signalnivå på 5ggr ungefär.
Naqref™ skrev:I en vanlig CD så utnyttjar man interferens mellan groparna och den omgivande ytan för att se till att skillnaden mellan ettor och nollor blir maximalt stora. Det gör man inte i brända skivor om jag inte minns fel. Det blir m a o en större skillnad mellan ettor och nollor. Man kan likna det lite vid att gå från AES-EBU digitalsignal till SP-dif. En skillnad i signalnivå på 5ggr ungefär.
slockna skrev:Jag har märkt en tendens att brända skivor inte funkar på äldre CD-drev och ofta nog kan det fungera om man använder så "ljusa" skivor som möjligt. (kom igen alla lustigkurrar hitt på nåt kul om att digitalljud inte kan färgas...)
Alltså skivor vars skrivyta är ljust gul eller "silvrig". Blåare/grönare var de värre att försöka läsa.
Jag uppfattar det som om det blir lite bättre om man bränner i låg fart typ 4X, lasern gör kanske tydligare märken i plåten då...
Lust skrev:Jag har upptäckt att några äldre spelare kan ha problem med "långa" köpeskivor. Oftast handlar det då om samlingsskivor med över 70 minuter på. Var det inte någon gräns på max 70 minuter i början av CD-eran?
Kan ju vara värt att prova att hålla dig under 70 min på di hembrända.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster