Tar ej brända cd?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Tar ej brända cd?

Inläggav Renobo » 2009-03-23 13:43

Varför tar inte en Technics cd från ca: -90 brända skivor? Bara ibland funkar det.
//Krister på väg till tippen...

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2009-03-23 13:46

Hade en Technics -87 och den behövde man skruva isär ibland och smörja upp gejdrarna lasern glider på. Efter en sådan åtgärd gick den prickfritt ett par år och sedan smörjning igen. Troligtvis finns det fett som har pressats ut åt sidorna, så det räcker att återföra detta.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-23 14:38

mathsg skrev:Hade en Technics -87 och den behövde man skruva isär ibland och smörja upp gejdrarna lasern glider på. Efter en sådan åtgärd gick den prickfritt ett par år och sedan smörjning igen. Troligtvis finns det fett som har pressats ut åt sidorna, så det räcker att återföra detta.

Nja, den spelar köpes-skivor hur bra som helst. Och linsen har jag rengjort....
//Krister

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-23 14:45

Det enkla svaret är kanske att den kommer från en tidsperiod då brända cd var i princip oexisterande och den är inte anpassad för den svagare signal man får från brända skivor.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-23 14:48

Naqref™ skrev:Det enkla svaret är kanske att den kommer från en tidsperiod då brända cd var i princip oexisterande och den är inte anpassad för den svagare signal man får från brända skivor

(Min emfas)

Svagare signal? Hur menar du då? Det är väl bara gropar, liksom?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-23 15:08

I en vanlig CD så utnyttjar man interferens mellan groparna och den omgivande ytan för att se till att skillnaden mellan ettor och nollor blir maximalt stora. Det gör man inte i brända skivor om jag inte minns fel. Det blir m a o en större skillnad mellan ettor och nollor. Man kan likna det lite vid att gå från AES-EBU digitalsignal till SP-dif. En skillnad i signalnivå på 5ggr ungefär.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-23 15:24

Naqref™ skrev:I en vanlig CD så utnyttjar man interferens mellan groparna och den omgivande ytan för att se till att skillnaden mellan ettor och nollor blir maximalt stora. Det gör man inte i brända skivor om jag inte minns fel. Det blir m a o en större skillnad mellan ettor och nollor. Man kan likna det lite vid att gå från AES-EBU digitalsignal till SP-dif. En skillnad i signalnivå på 5ggr ungefär.

Det låter som om den får gå till skroten. Jag A/B testade mellan den och en Toshiba HD-1. Det var inte möjligt att höra skillnad. Tyvärr måste jag säga, trodde HD-1 var en bra maskin, ca: 7.000.- nypris. Men det är kanske tvärt om.....???? :?

/Krister

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-23 15:31

Jag har märkt en tendens att brända skivor inte funkar på äldre CD-drev och ofta nog kan det fungera om man använder så "ljusa" skivor som möjligt. (kom igen alla lustigkurrar hitt på nåt kul om att digitalljud inte kan färgas...)

Alltså skivor vars skrivyta är ljust gul eller "silvrig". Blåare/grönare var de värre att försöka läsa.

Jag uppfattar det som om det blir lite bättre om man bränner i låg fart typ 4X, lasern gör kanske tydligare märken i plåten då...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-23 16:53

Naqref™ skrev:I en vanlig CD så utnyttjar man interferens mellan groparna och den omgivande ytan för att se till att skillnaden mellan ettor och nollor blir maximalt stora. Det gör man inte i brända skivor om jag inte minns fel. Det blir m a o en större skillnad mellan ettor och nollor. Man kan likna det lite vid att gå från AES-EBU digitalsignal till SP-dif. En skillnad i signalnivå på 5ggr ungefär.

Jag har hört att en hembränd skiva reflekterar ca 30 % av vad en pressad skiva gör. Äldre cd-spelare var konstruerade för att läsa pressade skivor, med lite marginal.

/ B

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-23 18:45

slockna skrev:Jag har märkt en tendens att brända skivor inte funkar på äldre CD-drev och ofta nog kan det fungera om man använder så "ljusa" skivor som möjligt. (kom igen alla lustigkurrar hitt på nåt kul om att digitalljud inte kan färgas...)

Alltså skivor vars skrivyta är ljust gul eller "silvrig". Blåare/grönare var de värre att försöka läsa.

Jag uppfattar det som om det blir lite bättre om man bränner i låg fart typ 4X, lasern gör kanske tydligare märken i plåten då...

Jag testade olika märken på CD-skivor med olika färg. Märkte ingen skillnad. Skall testa bränna i låg fart på ljus skiva så får vi se.
//KB

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-03-23 20:20

Jag har upptäckt att några äldre spelare kan ha problem med "långa" köpeskivor. Oftast handlar det då om samlingsskivor med över 70 minuter på. Var det inte någon gräns på max 70 minuter i början av CD-eran?

Kan ju vara värt att prova att hålla dig under 70 min på di hembrända.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-03-23 20:34

Prova med cdrw. Funkade på en spelare jag hade en gång som inte tog cdr..
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-23 20:56

Men med CDRW brukar det vara ännu svårare med läsning i normalfallet. I min bil från 2002 är det helt kört t.ex.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-24 17:10

Testade att bränna "silver"färgad cd-rom på långsam hastighet. Bara fyra låtar.
Fortfarande stendött....
//Krister

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-03-24 17:21

Halloj, inte skroten...!!! Ta den till bytes/skänkes-tråden :)

Vad är det för modell?

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-24 20:59

phloam skrev:Halloj, inte skroten...!!! Ta den till bytes/skänkes-tråden :)

Vad är det för modell?

Jag tog den till jobbet. Fixade upp en liten anläggning där :)
//Krister

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2009-03-25 09:54

Som tidigare sagts så har pressade skivor gropar i plasten där lasern ser tydlig skillnad. På en "bränd" skiva ska lasern hitta skillnaden mellan 2 nyanser av samma grundfärg.

Den måste vara trimmad för att klara detta. Många gamla CD spelare gör det inte.

Sten R

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-25 14:56

Hur är det med linsen på CD-spelaren. Jag tvättade linsen på en denon cd från 2000 som först slutade att ta brända för att senare upphöra att kunna läsain skivor över huvudtaget. Jag använde kodaks linspapper, en smekning sen har den gått som en klocka.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-03-25 20:29

Lust skrev:Jag har upptäckt att några äldre spelare kan ha problem med "långa" köpeskivor. Oftast handlar det då om samlingsskivor med över 70 minuter på. Var det inte någon gräns på max 70 minuter i början av CD-eran?

Kan ju vara värt att prova att hålla dig under 70 min på di hembrända.

Jag fick min Sony spelare att kruppa med en 73 minuters overburn skiva, efter 72 minuter gav den upp och stannade :)

Återgå till Teknikforum