Hur definieras Q-värde för en sluten låda med LT-transform

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Hur definieras Q-värde för en sluten låda med LT-transform

Inläggav paa » 2009-03-27 17:53

För en vanlig sluten låda så är det väl hur mycket utnivån fallit vid resonansfrekvensen som bestämmer vilket Q-värde det blir?
Men om man kör en LT-transform så påverkar ju inte det resonansfrekvensen eller impedanskurvan, utan nivån vid resonans flyttas upp till noll dB, och fallet flyttas ned en bra bit under resonansen.
Var hamnar Q-värde och resonansvillighet i allt detta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Hur definieras Q-värde för en sluten låda med LT-transfo

Inläggav Piotr » 2009-03-27 18:21

paa skrev:För en vanlig sluten låda så är det väl hur mycket utnivån fallit vid resonansfrekvensen som bestämmer vilket Q-värde det blir?

Hmm.. är det så? Fallit från vad i så fall?

Det korrekta sättet att betämma Q på en sluten låda trodde jag var att titta på impedanskurvan och ta fram värden därifrån.

Men om man kör en LT-transform så påverkar ju inte det resonansfrekvensen eller impedanskurvan, utan nivån vid resonans flyttas upp till noll dB, och fallet flyttas ned en bra bit under resonansen.

Den egentliga elektromekansika resonansen ligger väl kvar oförändrad men den faktiska totala överföringsfunktionen bli en annan och där kan man placera Q och Fs valfritt.

Systemet kommer alltså få en tonkurva samt tidsegenskaper/transientegenskaper som motsvarar den nya totala överföringsfunktionen.. precis som om en annan kombination av element och låda hade använts.

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-27 18:41

Piotr skrev:Hmm.. är det så?
Fallit från vad i så fall?
...
/Peter

Jo så är det väl, -6 dB vid resonansfrekvensen ger Q=0.5 och -3 dB ger Q=0.707 mätt från referensnivån, på den raka delen av frekvenskurvan någon oktav ovanför resonansen och upp till innan uppbrytningen kommer.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-27 19:22

Jo jag känner till det men om elementet är väldigt höginduktivt då? Eller om konen bryter upp väldigt tidigt?

Jag vet inte, men jag tror impedanskurvan är ett säkrare kort än att utgå från nominell känslighet.

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-03-27 20:18

Det borde vara ett q-värde för själva lådan/elementet och ett q-värde för det elektriska aktiva filtret.

Totalt blir det mest det elektriska filtrets q-värde kvar eftersom lådans q-värde rätas ut mer eller mindre. Men du har ju i strikt mening två q-värden vid olika frekvenser och 24dB/oktav asymptotiskt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-27 20:27

paa skrev:För en vanlig sluten låda så är det väl hur mycket utnivån fallit vid resonansfrekvensen som bestämmer vilket Q-värde det blir?

Om man har gjort linkwitzkompensensationen som avsett så kommer systemets Q-värde och undre gränsfrekvens helt att bestämmas av elektroniken. Högtalarens gränsfrekvens och Q-värde ändras förstås inte av det, men sett som ett system är elementets egenskaper helt bortkompenserade.

Man brukar ju prata om poler och nollställen när det gäller sådana här egenskaper, och de kommer från filterteorin. Det finns hela kurser om sånt, men i korthet kan man säga att en pol bryter tonkurvan nedåt när man går från låga till höga frekvenser. Ett polpar gör likadant, fast dubbelt så brant och med ett par så finns den där möjligheten till resonans som kan ge en topp vid höga Q-värden.

Nollställen däremot bryter tonkurvan uppåt på samma sätt. En pol kan alltså "tas ut" av ett nollställe.

Det är precis det man gör med Linkwitztransformen*. Man lägger ett nollställepar precis där elementets polpar ligger. Sen lägger man ett nytt polpar där man vill, oftast vid en lägre frekvens.

Då blir det ungefär så här.

Bild

Man kan se att elementets resonanstopp i exemplet vid dryga 50 Hz kompenseras bort av elektroniken och att en ny undre gränsfrekvens fixas av elektroniken vid 30 Hz.

*Egentligen är det inte en transform utan bara ett filter. Av någon anledning kallar han det en transform, fast jag förstår inte varför.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-27 20:30

Martin skrev:Det borde vara ett q-värde för själva lådan/elementet och ett q-värde för det elektriska aktiva filtret.

Totalt blir det mest det elektriska filtrets q-värde kvar eftersom lådans q-värde rätas ut mer eller mindre. Men du har ju i strikt mening två q-värden vid olika frekvenser och 24dB/oktav asymptotiskt.

Totalt blir det tre Q-värden.

Ett för elementet.
Ett för LTs nya önskade Q-värde
Ett till för nollställena, som ska vara lika som elementets.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-03-27 21:08

Aha, det var så den såg ut.

Tänkte på ett sådant högpassfilter med bump för att förlänga bandbredden på högtalaren. Inte samma sak som LT.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-27 22:40

Tack Svante, för lektionen!
Numera pensionär.

Återgå till Teknikforum