AC adapter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ronnyx

AC adapter

Inläggav ronnyx » 2009-03-28 10:47

Jag har en AC adapter till min Musical Fidelity Xcan V2 hörlursförstärkare som jag behöver byta ut.

Jag undrar nu om det kan vara en AC/AC eller AC/DC eller finns det adaptrar med bara AC beteckning ?

På Ac står det AC - 230 V - 50 hz
AC - 12 - 500 Ma

Skulle man kunna byta ut Adaptern till en med 1000 Ma och har man något att vinna på det ?

Slutligen finns det tips på en bra adapter så blir jag jätte glad.

:D

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: AC adapter

Inläggav Michael » 2009-03-28 13:13

ronnyx skrev:AC - 12 - 500 Ma

Baserat på detta så är det nog AC/AC, alltså bara trafo inuti. 12V 500mA, men märkligt med stora/små bokstäver i märkningen.

Jag rekommenderar att hitta en så lika som möjligt (både primär och sekundär spänning, plus sekundär ström). Hittas ingen exakt lika så får man kolla efter någon lite större (lite mera sekundär ström).

Byta till en större borde inte innebära något stort problem. Troligtvis (med rätt så stor sannolikhet) ingen förbättring alls. Beror ju på om de som designat den gjort ett bra jobb eller inte. De kanske hade en modell på hyllan som gick bra, medans det skulle varit lite bättre med en annan.

Beror lite på hur noga man vill vara. Det är så att dessa små trafos har en ganska varierande sekundär spänning beroende på belastning. Detta bör man ta hänsyn till vid dimensionering. Likaså måste man ta hänsyn till variationer i spänningen i väggen. Val av trafo påverkas också av hur stora variationer apparaten klarar.

//Michael

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-03-28 15:32

http://www.kjell.com art nr: 44204
Transformator AC/AC 12 Vac, 500mA 79:-
-På självvald "semester".

Återgå till Teknikforum