Hur justerar man anti-skating på bästa sätt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeke

Hur justerar man anti-skating på bästa sätt?

Inläggav Zeke » 2004-11-15 23:30

Min skivspelare, Nottingham Spacedeck, saknar indikation för anti-skating-inställningen. Man får helt enkelt försöka efter bästa förmåga. Eftersom det enda hjälpmedel jag känner till, Wally Skater, är på tok för dyrt kör jag med den gamla metod jag alltid använt, nämligen att ta en LP med en blank skivsida och lägga ner pickupen på den. Sedan justerar jag anti-skatingen så att inte pickupen kanar iväg åt något håll.

Det brukar folk dock invända emot och mena på att krafterna blir annorlunda när nålen ligger i ett spår gentemot uppe på en glatt yta. Det låter i och för sig rimligt, men ändå borde det väl vara en indikation på att man inte ställer in anti-skatingen helt åt skogen?
Och om det nu är korrekt att krafterna blir annorlunda, så känns det som om de borde bli starkare i ett spår, dvs. om man använder min metod så borde man justera anti-skatingen så att pickupen glider långsamt utåt.

Någon som kan kommentera detta? Eller någon som har någon bättre metod att göra justeringen på ( och som inte kostar hundratals dollar i investeringar)?

/Zeke

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-15 23:46

Gratis men tidskrävande är att lyssna :-)
Grovinställning görs som du nämnde med att låta nålen kana på en blank skivsida. Min erfarenhet är dock den motsatta mot den logiska, dvs armen ska INTE kana sakta utåt. Den slutsatsen är empirisk utan lyssning. Jag har testat med olika armar som haft skalor för antiskating. Ingen av dem har hållt armen på plats vid korrekt inställning utan armen har sakta glidit inåt. Detta gäller alla armar från min ERA från tidigt 70-tal, till min nuvarande Ekos II. Jag har svårt att tro att alla har fel. Men varför det ska vara så här har jag ingen aning om, jag tycker din synvinkel är mycket mer logisk!

Lyssna sedan på en kanal i taget, gärna i hörlurar av hög kvalitet, och kolla när kanalerna låter lika bra. Speciellt med avseende på spårning i diskanten. Bäst är om du har en monoskiva av hög kvalitet.

Det är inte säkert att du hittar rätt, det kan finnas andra orsaker till att kanalerna låter olika. Bland annat kan förstärkningen i RIAA-steget skilja mellan kanalerna, och det kan förrycka resultatet totalt.

Men så länge ingen debiterar dig för lyssningstiden, är inställningsproceduren gratis :-)

Iofs tror jag att man kan spela av en monoskiva med ena kanalen fasvänd och sedan justera antiskatingen tills man får lägsta utsignal. Men det är bara en teoretisk tanke, det har jag aldrig provat.

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-16 01:14

man kan spela av en monoskiva med ena kanalen fasvänd och sedan justera antiskatingen tills man får lägsta utsignal.

Idén är inte så dum, men man måste nog lyssna på signalen i fasvänd mono. Då kan man lyssna utan att mäta så att man får ut minsta möjliga signal. Jag ska testa det här i morgon.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-16 19:52

Zeke,

HiFi News Testskiva är bra att använda. Jag har ytterligare "objektiviserat" inställningen genom att mäta disten med ett litet ljudkort och program (oscilloskop samt live-dist spektrum).

T

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-16 23:51

Eftersom man kompenserar för friktion så blir inställningen olika för olika nålslipningar. Så en skala ger inte rätt värde jämt.
Lyssa med spårtestskivor eller motsvarande gäller.

Användarvisningsbild
Zeke

Inläggav Zeke » 2004-11-17 00:01

Tack för tipsen! Jag skall försöka skaffa HiFi News Testskiva. Och att nålen skall röra sig sakta inåt vid korrekt inställning verkar vara en riktig iakttagelse. Jag skickade en rad frågor angående min nyinköpta Dynavector 17D2 MKII till tillverkaren och fick angående anti-skating följande svar idag från deras expert:

"I adjust anti-skating as exact same method as you. Using a blank
record, I adjust cartridge move slightly inwards.

It is good to use the test record for the tracking ability and to
observe a waveform with an oscilloscope for adjusting anti-skating
force more correctly.

When the left channel begins to be distorted, you should increase
anti-skating force, when the right channel begins to be distorted,
you should decrease anti-skating force. However since an inside force changes also with the record material, the absolute adjustment would be difficult.

Anyway I think that it is no problem by the above your rough
adjustment method in term of practical use."

Och i bruksanvisningen för Wally Skater står följande:
"The anti-skating effect depends upon cartridge design, tonearm design, shape of stylus, distance of stylus from spindle and speed of rotation."

Jag undrar hur många som bryr sig om att ändra anti-skating då 45-varvare skall spelas...

/Zeke

Återgå till Teknikforum