Om jag förstått saken rätt ger en kompression på 2:1 60 db dynamik på ett system som skulle ha 120.
Om antagandet är rätt. Kan man påtagligt höra en kompression på 2:1 på ett subsystem som spelar under 100 Hz och har ett maxljudtryck på säg 95 db ?
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Ja...?
mike34 skrev:Svante skrev:Ja...?
Har svårt att tänka hur en kompressor skulle hantera en signal.
Har försökt labba med det i wavelab, men det finns attacktid och release samt threshold. Måste va så va? Om man attacktid 0 och release 0 och threshold -oändligheten db. Vad händer då ? Beskriver det mer en olinjär förstärkare kanske ? Mindre förstärkning vid högre insignal. Är det kompression ?
mike34 skrev:Ok jag förstår. Då går det egentligen inte att se en sinus när man talar kompression, den kommer alltid att ha rätt vågform.
mike34 skrev:Går det att skapa ett filter eller en funktion som förstärker mindre ju högre insignal man ger det. Säg F = 0.5 vid 0db och kanske F=100 vid -100 db. Det skulle va nån slags logaritm då. Den genererar en massa dist då så klart. Och spektrat på övertonerna är helt beroende på hur funtionen ser ut. Nu kanske jag är otydlig men finns såna saker ?
lennartj skrev:mike34,
nu blir jag riktigt nyfiken på vad det är du funderar på.
DBX har ju (eller hade på analogtiden i alla fall) prylar som komprimerar 2:1 tänkta för bandinspelning.
Du väcker en idé jag kanske ska testa på skoj, nämligen att sätta min DBX128 i subwooferkanalen och leka med någon form av dynamisk loudness. Just DBX 128 har förutom fast 2:1 möjlighet till variabel kompression och expansion.
lennartj skrev:Jovisst har DBX tidskonstanter, och det är akilleshälen, som antagligen gjorde att DBX aldrig slog ut Dolby.
Matchar inte tidkonstanterna vid avspelningens expansion exakt inspelningens kompession låter det orvar.
Nu hade det antaglirgen gått att lösa med kompletta IC för DBX med god precision. Min burk har noga selekterade transistorer monterade tight parvis omvirade med koppartråd för att de ska hålla exakt samma temperatur för att följa specen.
Sådant hade ju inte funkat i billiga massprodukter.
mike34 skrev:lennartj skrev:Jovisst har DBX tidskonstanter, och det är akilleshälen, som antagligen gjorde att DBX aldrig slog ut Dolby.
Matchar inte tidkonstanterna vid avspelningens expansion exakt inspelningens kompession låter det orvar.
Nu hade det antaglirgen gått att lösa med kompletta IC för DBX med god precision. Min burk har noga selekterade transistorer monterade tight parvis omvirade med koppartråd för att de ska hålla exakt samma temperatur för att följa specen.
Ja JUST DET! Nu minns jag. Dolby S ? dynamikdublaren för tejp ?
paa skrev:mike34 skrev:lennartj skrev:Jovisst har DBX tidskonstanter, och det är akilleshälen, som antagligen gjorde att DBX aldrig slog ut Dolby.
Nej, DBX, mitt Yamaha kassettdäck t.ex har DBX men inget Dolby S.
mike34 skrev:paa skrev:mike34 skrev:lennartj skrev:Jovisst har DBX tidskonstanter, och det är akilleshälen, som antagligen gjorde att DBX aldrig slog ut Dolby.
Nej, DBX, mitt Yamaha kassettdäck t.ex har DBX men inget Dolby S.
Ja just det, DBX har ju funnits på flera däck, men fanns inte ett tag Dolby S åxå, eller var har jag fått det från ?
W201 skrev:Man kan faktiskt göra komprimering UTAN "tidskonstanter", men då ej i 100% realtid. Det kan man ordna med dynamisk "Look ahead"-funktion i hårdvarumaskiner alternativt med bearbetning av fil om det är i pluggform.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster