Spänningstabilisator.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Spänningstabilisator.

Inläggav Hum » 2009-04-18 18:21

Jag rotade fram en sådan och anslöt och nu vet jag inte om ljudet kan bli bättre fast det viste jag inte innan heller.
Fast det känns så "sabilt" att ha denna klump på 18kg som bara stabiliserar hela tiden.
Hade värde på +-5% som max från 220V, nu är det väl 240V +- 5% eftersom spänningen har höjts.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Spänningstabilisator.

Inläggav PerStromgren » 2009-04-18 19:14

Hum skrev: Hade värde på +-5% som max från 220V, nu är det väl 240V +- 5% eftersom spänningen har höjts.

230V, om man ska vara noga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-18 19:21

Jaha, själv tror jag inte denna stabili... har någon märkbar betydelse men det känns tryggt, har tänkt blåsa iväg eftersom jag har 2st och nu är frågan om riktiga Nissar vill ha denna säkerhet och till vilket pris.
För som sagt jag tror inte att den passar mig eller är den bra att ha?
Har vi någon förståsigpåare här?

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-04-18 21:04

Förhoppningsvis ökar inte utspännigen när du matar den med högre spännig , då vore den ju direkt felaktig!
Troligen är det någon form av transformator som körts i mättnad ,normalt har de nog ett spännigs spann på insignalen på +-100V där de ger konstant utspännig.
De brukar även gå att koppla om för filtreringsfunktion , och för bästa resultat har man 2 i serie , en för filter och en för stabb, men ska du inte bygga nått mätrum eller dyl och inte har väldigt dåligt elsystem i huset så gör de nog inte så mycket mer än drar ström och brummar lite hemtrevligt , 18Kg då är de väl inte så stora, tippar på max 800VA, och då kan man köra dem på småsignal apparaterna, och troligen gör det inte nån jätteskillnad om man kör med eller utan, men ibland kan man ha nytta av filter , men har man inga störningar att ta bort så blir det ingen skillnad , och det finns bättre överspäningsskydd att köpa idag som inte är så klumpiga och de är dessutom helt tysta under normal drift.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-18 21:32

Jag tackar för upplysningarna. Den klarar driva 1000W.
Man får försöka finna En med bamsiga kablar för den ser ju reko ut i förening med en massa övrigt.
En trygghetens riddare för tryggt känns det att skåda ett sådant monster, burrar vet i tusan eftersom den inte hörs igenom musiken.
När man inte spelar är den helt tyst tycke jag men det är klart jag har inte kollat sååå noga.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-04-20 23:03

Kan någon beskriva för mig vilken nytta det gör att stabilisera spänningen innan den transformeras ner och stabiliseras?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-04-21 06:12

För det mesta händer inget nyttigt , men har man dåligt elnät eller extrema krav så brukar man kunna vinna på det, mätrum är ett exempel där man kan ha nytta av stabilitet , eller om man vill skärma bort omvärlden för att få en störnnigsfri miljö vid en del mätnnigar, men för hemma bruk med stabilt elnät så brukar inte mycket hända i praktiken, jag har däremot bott så till att jag blev utsatt för dippar pga bönder som drog igång stora motorer , o då behövdes stabbar för att hålla datorn stabil, numera så är elnätet bytt o nedgrävt, stabilt och fint, o mycket driftsäkert, jag är dessutom omringad av vindkraftverk och kan tacka dem för upprustnnigen av nätet , nu är det rejält dimensionerat för att klara kraftverken, (och matningen till mitt lilla hus och hifianläggning).
I natt däremot var det planerat avbrott för att koppla in 3 ny vindsnurror, får se hur det påverkar, men jag tror det är bra, spänningen ligger stabilt med mycket lite variation om man tittar i loggen för ups en.
Så frågan man bör ställa är väl att om man behöver stabbar , vad beror det i så fall på ? Är elnätet dåligt dimensionerat i huset eller är matningen till huset dålig? eller är det någon apparat i huset som skickar ut störningar på elnätet? vet man om att huset är ok men svajjig matning pga effekttoppar hos grannen kan ju en stab vara bra som temporär åtgärd samtidigt som man klagar att nätet dippar till sin elnätsleverantör och hoppas de gör nått åt grundproblemet som ofta är klena ledningar map matningslängden eller överlastad transformatorstation , även kopplingar kan ju åldras så resistansen ökar och ger spänningsfall.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-21 12:30

Min gosse bygger för tillfället en Stabilisator som skall användas i Halmstad eftersom dom där har ett smältverk som gör att hela staden blinkar då man drar på. Tur i oturen att dom skall "ställa till det" för i annat fall hade dom boende där behövt sådant som jag har.
Man skulle kunna säga att han och jag är inom branschen.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-04-25 22:38

Har inbyggda stabbar i min gitarrförstärkare.
Inte alltför sällan kommer man till ställen där det förekommer "dålig el" när man kopplar upp gitarriggen för att spela och upptäcker att det brummar något alldeles förskräckligt. Även så kallade spikar kan förekomma, då är det rätt bra med stabilisatorer. Nu är det ju inte hifi, men då fyller stabbarna sin funktion.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-04-25 23:52

Stabben i sig hjälper troligen inte mot brum, men den ger antagligen galvanisk avskiljning, brumet beror nog på att du har ett jordfel, du borde prova med en DI box om du inte redan gjort det, de är mycket lättare än en stabb, så ska du bära på den så är det mycket roligare än att släpa på 20 kilo extra skrot, annars så finns det ju elektroniska enheter som fixar att ta bort spännnigsvariationerna, tex från equipson, de är nog även de lite lättare att bära.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-27 12:12

Vintertid är den utomordentlig till att värma fötterna då man sitter vid datorn.

Återgå till Teknikforum