av MrQaffe » 2009-04-21 06:12
För det mesta händer inget nyttigt , men har man dåligt elnät eller extrema krav så brukar man kunna vinna på det, mätrum är ett exempel där man kan ha nytta av stabilitet , eller om man vill skärma bort omvärlden för att få en störnnigsfri miljö vid en del mätnnigar, men för hemma bruk med stabilt elnät så brukar inte mycket hända i praktiken, jag har däremot bott så till att jag blev utsatt för dippar pga bönder som drog igång stora motorer , o då behövdes stabbar för att hålla datorn stabil, numera så är elnätet bytt o nedgrävt, stabilt och fint, o mycket driftsäkert, jag är dessutom omringad av vindkraftverk och kan tacka dem för upprustnnigen av nätet , nu är det rejält dimensionerat för att klara kraftverken, (och matningen till mitt lilla hus och hifianläggning).
I natt däremot var det planerat avbrott för att koppla in 3 ny vindsnurror, får se hur det påverkar, men jag tror det är bra, spänningen ligger stabilt med mycket lite variation om man tittar i loggen för ups en.
Så frågan man bör ställa är väl att om man behöver stabbar , vad beror det i så fall på ? Är elnätet dåligt dimensionerat i huset eller är matningen till huset dålig? eller är det någon apparat i huset som skickar ut störningar på elnätet? vet man om att huset är ok men svajjig matning pga effekttoppar hos grannen kan ju en stab vara bra som temporär åtgärd samtidigt som man klagar att nätet dippar till sin elnätsleverantör och hoppas de gör nått åt grundproblemet som ofta är klena ledningar map matningslängden eller överlastad transformatorstation , även kopplingar kan ju åldras så resistansen ökar och ger spänningsfall.